Byggahus.se
Är det möjligt här eller är det för trångt. Förstått det som att det måste vara öppet ovanför för service och annat men blir inte klok på vilket mått som egentligen är minsta möjliga.
Det blir ju sjukt fult med taklist och fönsterfoder osv men det får dessvärre vara sekundärt.
Tyvärr enda rimliga platsen för innedelen.

Ett måttband uppmätt mot en vägg och fönsterkarm för att bestämma storleken. Datumstämpel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Välj en innerdel med lägre höjd såsom 25 eller 27 cm. Max 28 cm tror jag skulle fungera beroende på hur rörpaketet dras ut till yttersidan av huset.
 
Är det "bara" att köpa vilken modell som helst som är max 250 hög så funkar det eller finns det andra gropar att ramla i också?
 
Beror ju också på hur modellen är konstruerad och då hur många cm som krävs för att fälla upp stora frontluckan. Ta hem ett par olika försäljare som får se exakt hur det ser ut. Aktuella modeller finns vad jag vet hos Fuji/Fujitsu, Bosch/IVT och Mitsubishi Electric samt möjligen Panasonic.
 
Mja, mer öppet ovanför än att man kan öppna frontluckan behöver det ju inte vara, så det går att sätta den ganska högt. Den kommer nog att sitta alldeles utmärkt där.
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Mja, mer öppet ovanför än att man kan öppna frontluckan behöver det ju inte vara, så det går att sätta den ganska högt. Den kommer nog att sitta alldeles utmärkt där.
Precis det där borde fungera fint men kolla att modellen inte har någon speciallösning som kräver mer uppifrån.

Vad gäller det estetiska måste man ibland backa och hänga upp några kräkpåsar i närheten.
 
  • Haha
Dalbotant
  • Laddar…
Det brukar väl framgå av dokumentationen till luftvärmepumparna vilken höjd som krävs mellan innerdel och taket. Kolla upp det för pumparna du funderar på.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
  • Ett skjutmått står mot en vit apparat och mäter avståndet till ett träfärgat tak. Mätverktyg, måttangivelse synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska köra kyla så måste de ju vara fall med men man kan ju köra rören åt höger sida och sen ut.
 
Har för mig att de gamla Mitsubishi krävde 32cm
 
våran
 
  • Luftkonditioneringsenhet monterad på vägg med träpaneler, visar temperatur på 23 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Ta hem ett par olika försäljare som får se exakt hur det ser ut.
Jag bor inte så centralt så jag tror inte de är så intresserade av att åka ut i onödan. =)
Jag får kolla om det finns någon försäljare i närmsta stad som saluför något lämpligt.
 
Daikin och Mitsubishi vet jag har lite mer slimmade modeller på höjden när de är trångt.
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Om du ska köra kyla så måste de ju vara fall med men man kan ju köra rören åt höger sida och sen ut.
Skall inte använda den för att kyla. Precis till höger är en innervägg så eventuella rör måste ut till vänster.
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Skall inte använda den för att kyla. Precis till höger är en innervägg så eventuella rör måste ut till vänster.
De flesta modeller kan man ändra sida för avloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.