Byggahus.se
Hej!
Målade vår car-in garageport med Jotuns bengalack. Detta efter rekommendation ifrån Happy Homes.
Rollade porten.
Tyvärr blev den väldigt flammig. Vad kan det bero på?
Målat den tre ggr så det borde täcka.
Den är liksom blankare på vissa områden.
Bifogar bilder.
 
  • Ny målad vit garageport som ser flammig ut med blankare områden, mot en mörk himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageport målad i svart med flammiga och ojämna blanka områden efter rollning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Car-in är aluminiumplåt överdraget med någon plast, färgen är avsedd för metall:

"Bengalack Universallack är en högblank väderbeständig alkydbaserad lackfärg för utomhusmålning. Produkten fungerar väl som slutprodukt på rostskyddsbehandlade ytor. Mycket slitstark och kulörstabil och ger en hård yta. Rekommenderas att måla på järnkonstruktioner, möbler, maskiner och andra typer av verktyg.

Finns i Svart blank och matt samt i valfri kulör."

Antaglien funkar den inte på den ytan.
 
Olika mycket färg och/eller rullat åt olika håll.
 
  • Gilla
Empis och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Car-in är aluminiumplåt överdraget med någon plast, färgen är avsedd för metall:

"Bengalack Universallack är en högblank väderbeständig alkydbaserad lackfärg för utomhusmålning. Produkten fungerar väl som slutprodukt på rostskyddsbehandlade ytor. Mycket slitstark och kulörstabil och ger en hård yta. Rekommenderas att måla på järnkonstruktioner, möbler, maskiner och andra typer av verktyg.

Finns i Svart blank och matt samt i valfri kulör."

Antaglien funkar den inte på den ytan.
Eller också har vi gjort något fel. Kan man tex blandat färgen för dåligt? Späda ut den?
Skakade burken.
Tycker happy homes borde veta.
 
Jag skulle målat åt andra hållet och med flödig roller avsluta åt ett håll vartefter jag jobbat mig neråt.
 
Happy Homes hade inte koll enligt mig. Car-in port ska målas med vanlig plastfärg för utomhusbruk och det brukar räcka bra med en strykning. Jag kan inte säga om det flammiga beror på just den färg du använt eller ej. Jag skulle måla om den med en strykning plastfärg i samma kulör och som nån skrev, rolla vågrätt i profilernas riktning.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Alkyd färgen kommer troligen att släppa. Skulle varit akrylatfärg.
 
Rollern ger olika struktur beroende på hur mycket färg som finns kvar i den. Blir samma när jag bottenmålar segelbåten och snålar med färgen/eller är lat och doppar rollern för sällan. Trixet är att inte rolla rollern torr. Måla små lika stora ytor mellan varje dopp och rolla inte rollern torr.
 
  • Gilla
Empis och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att du målat "vått-i-vått", att färgen inte helt härdat innan du dragit på nästa lager. Kan se ut så då.
 
Jo, den har härdat. Gick 1 vecka mellan 2:a och 3:e strykningen.
Jag tycker att jag försökt rolla åt samma håll och flödigt, men tar man för mkt rinner det ist.
Bättre att måla med pensel?
Porten är ändå knottrig i strukturen, så jag tror inte det blir penseldrag synliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.