Byggahus.se
Mina föräldrars Miele Exclusive SCU+ diskmaskin stannar under diskprogrammet och blinkar med "tillopp/avlopps-led:en".

Mina föräldrar ser inget uppenbart fel på pumpar/filter/avloppsslang, så innan jag åker hem till dem så tänkte jag fråga här om det finns några vanliga fel som brukar ge detta symptom som är värt att kolla upp.

Tacksam för hjälp!
 
Kolla på den och återkom med hur långt den gått i programmet när detta händer
Det kan vara
Aquastop
Backventil
Pressostat
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Jag vet inte hur pass mycket den delar med vår Miele, men där har det alla gångerna varit vad jag tror är en backventil som antigen lossnat eller där något fastnat.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Tack för alla idéer. Jag ska åka och kolla på den imorgon kväll om jag får tid.

Enligt utsago så stannar den 5-10 minuter in i programmet och inget pumpljud hörs då den stannat.

Mina föräldrar säger:
* Först fyller den i vatten (låter som den ska)
* Sedan vispar den runt vattnet och kör pumpen för spolarmarna
* Sedan stannar den tyst och visar felindikering
 

Bästa svaret

Pressostaten för värmaren skulle jag då säga
 
Redigerat:
:thinking:
Känns bekant men ska inte svära på att det är så vår beter sig.

På vår sitter backventilen under silen i botten, på höger sida i gropen. Själva ventilen är ett litet plasthus med en kula i. Vill minnas att det är lätt att göra fel och ha sönder den om man inte vet hur man ska göra (och bara för det kommer jag inte ihåg, men det borde gå att söka upp)
 
  • Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren electroluxaren skrev:
Pressostaten förvärmaren skulle jag då säga
Okej, Tack! Jag ska se om jag kan hitta en sprängskiss, så man kan se om den är antingen trasig eller om något rör är igenkletat. Vad brukar det vara? Är klet vanligast?

13:th Marine: Ska kolla upp backventilen också. Och vara försiktig! Tack för varningen
 
  • Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
Den sitter direkt på pumpen/brunnen
Byts jättelätt vilket är märkligt för att vara miele.
Ev kan du se rost på elkontakten
Men det är bara att byta hur eller hur
Finns tre modeller
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Hej allesammans, nu har jag kollat på maskinen (utvändigt).

När man startar den så tömmer den kvarvarande vatten med bra fart, så fel på avloppspumpen kan nog uteslutas. Om man sedan startar ett nytt program så fyller den på vatten rimligt snabbt, sen kör den spol-pumpen i ca 1-2 minuter innan den stannar med blinkande fellampa (Tillopp/Avlopp).

Min far har tagit isär backventilen och kontrollerat att den ser bra ut, och att impellern till pumpen roterar fritt.

Tyder detta på trasig pressostat?
 
Svarar mig själv.

Efter att ha vält maskinen och tagit loss pressostaten såg jag att den var genomrostig. Det hade läckt in vatten på den torra sidan. Så nu ska jag se om det går beställa en ny
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag visste väl det
Jag är bäst
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Andersbebe och 8 till
  • Laddar…
electroluxaren electroluxaren skrev:
Jag visste väl det
Jag är bäst
Du gör mycket bra men är väl inte bäst ändå? Bäst är Donald Trump!
electroluxaren electroluxaren skrev:
Jag visste väl det
Jag är bäst
En fråga till electroluxaren ™:
Vad har du för fabrikat på din:
Kyl/Frys
Häll
Ugn
Diskmaskin
Tvättmaskin
Torktumlare
Espresso
????
En som aldrig frågat förr.
 
Inga electrolux i alla fall
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nu är pressostaten bytt och maskinen fungerar fortfarande inte. :(

Några andra tips?

Jag tycker mig höra att den klickar med ett relä efter att ha börjat vispa runt med vattnet, sen så ger den upp. Oklart om den kom så långt med den trasiga pressostaten.
 
kolla att du inte fått vatten i slangen till den andra pressostaten
och det var väl rätt pressostat du fick?
är det den som sitter direkt på pumpen eller den som sitter med en lite slangbit?

det som skall hända är att
maskinen tar in vatten till denna pressostat slår till
därefter så startar diskpumpen och den andra pressostaten går till när rätt nivå uppnåtts
det gäller att ha tillräckligt flöde på vattnet in då det även sitter en flödesmätare som kollar att vattentillförseln
pumpar den ut direkt eller står det vatten kvar?
och i så fall hur mycket vatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.