Byggahus.se
Jag har en häck av Häggmispel (Amelanchier spicata E) som planterades för 1,5 växtsäsong sedan. Redan förra året märkte jag att många av bladen hade hål i sig och var "ätna". Problemet har nu förvärrats denna säsong och de allra flesta plantor har nu problem med bladen. Jag har sökt igenom växterna men inte hittat några skadedjur. Jag är rädd att detta hämmar tillväxten. Se bilder nedan.

Häggmispelblad med hål och skador, tecken på angrepp, i en nyplanterad häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häggmispelplantor med skadade blad som har hål och ser ut att vara ätna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häggmispelblad med hål och skador, tecken på angrepp, i en jordbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det som angriper häcken? Och viktigast; hur gör jag för att stoppa detta kraftiga angrepp?
 
Redigerat:
Om du inte hittat några insekter så kan det vara mjöldagg som är en svampsjukdom, i motsats till de flesta svampar så gillar mjöldagg torka. Växter är inte försvarslösa mot allehanda angrepp men om de är felplanterade eller blir stressade av t.ex. torka så sjunker deras förmåga att förvara sig, precis som med människor. Vi kommer att få se många angripna och skadade växter efter denna hemska torka.
Mjöldagg ser först ut som en svag vit beläggning på bladen, som om man strött ut mjöl över växten.
Det är viktigt att identifiera vad som hänt med buskarna så man inte börjar behandla i blindo.
Har du sett denna beläggning på buskarna?
 
Claes Sörmland
Det är ju oetablerade plantor som är inne på sin andra säsong så de är troligen stressade av det skälet. Förutom vattenproblem p g a litet rotsystem så kan täckbarken på jorden också ha skapat alla möjliga näringsbrister. Båda problemen avhjälps av att invänta nästa säsong och under tiden vattna ordentligt varannan vecka (om det nu inte plötsligt vänder till en regnsommar).
 
A Abies koreana skrev:
Om du inte hittat några insekter så kan det vara mjöldagg som är en svampsjukdom, i motsats till de flesta svampar så gillar mjöldagg torka. Växter är inte försvarslösa mot allehanda angrepp men om de är felplanterade eller blir stressade av t.ex. torka så sjunker deras förmåga att förvara sig, precis som med människor. Vi kommer att få se många angripna och skadade växter efter denna hemska torka.
Mjöldagg ser först ut som en svag vit beläggning på bladen, som om man strött ut mjöl över växten.
Det är viktigt att identifiera vad som hänt med buskarna så man inte börjar behandla i blindo.
Har du sett denna beläggning på buskarna?
Nej jag har inte sett någon beläggning. Jag upplever det som att angreppet kommit plötsligt utan förvarning. Jag har också läst någonstans att E-plantan ska vara motståndskraftig mot mjöldagg.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju oetablerade plantor som är inne på sin andra säsong så de är troligen stressade av det skälet. Förutom vattenproblem p g a litet rotsystem så kan täckbarken på jorden också ha skapat alla möjliga näringsbrister. Båda problemen avhjälps av att invänta nästa säsong och under tiden vattna ordentligt varannan vecka (om det nu inte plötsligt vänder till en regnsommar).
Kan jag åtgärda ev näringsbrist med någon form av gödsling? Bör barken avlägsnas för att plantorna ska återhämta sig?

Det var krukodlade plantor om det spelar någon roll.
 
Claes Sörmland
Ingen gödsling så här sent på säsongen, särskilt inte i Västerbotten. Gödsla i slutet av maj nästa år.

Bark kan ge akut näringsbrist första eller andra säsongen när mikroberna växer till. Men näringen är inte försvunnen, bara uppbunden, så den blir tillgänglig efter någon eller ett par säsonger. Sen vet vi ju inte om det föreligger någon näringsobalans alls.

Krukade plantor etablerar sig ofta långsammare jämfört med barrotade varianter. Rötterna tar helt enkelt längre tid på sig att lämna den torven i krukan. De blir således mer vattningskrävande den första och andra säsongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.