Byggahus.se
Trots instruktion att inte fästa bärlina till altan och farstukvist i vår grund har snickarna tyvärr gjort detta. Vi har nybyggt hus och det innebär ju att det är ett väldigt tunnt skal betong sedan cellplast och först mer än 10 cm in kommer betongen. Finns också golvvärme i plattan men tror det är orimligt att detta ska ha skadats.

Nu sitter vi dock med ett antal hål (10-15?) i vår platta och undrar vad vi ska göra? De som gjort jobbet var inte så kompetenta som vi trodde så vi vill styra åtgärden själva men är inte heller kompetenta nog. Vi är oroliga för dels bärigheten/effekten på grunden på lång sikt och dels risken att få in fukt när det är borrat i cellplasten som fungerar som fuktspärr.

Några funderingar:

- Kan vi låta det vara så länge det är tillräcklig bärighet i övrigt? De verkar enbart skruvat in i plattan, inget limm eller dylikt.

- Låta dem ta bort och göra om genom att lägga en betongplatta + regel på dräneringsgruset närmast fasad och sedan fortsätta med plintar längre ut? Altanen ska ca 35 cm över marknivå.

- Om vi ska göra om hur åtgärdar vi hålen så vi åter får en fuktspärr? Byggputs eller annat?

Tacksam för svar från oss som skulle haft mer koll...
 
  • Gilla
fattaren och 1 till
  • Laddar…
Kör in lite fogskum och rensa bort någon cm skum när det stelnat. Sätt sedan igen hålen med husfix.
 
  • Gilla
Atom och 11 till
  • Laddar…
En fuktspärr? Frigolitens funktion är isolering. Inget annat. Du ska nog vara mer bekymrad på om du målade ändträt vid altan innan trallen Kom upp. Inget konstruktionsmässigt att bry sig om men om annat var avtalat be dom göra rätt. Utefog i hålet och bättra på med grundmursfärgen.
 
  • Gilla
ehrlind och 11 till
  • Laddar…
A
De kommer inte innebära några problem, skulle du vara orolig så täta lite kring hålen så kan du sova gott.
att montera ner och göra om skulle ju innebära större problem
 
  • Gilla
Bokjohan och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kör in lite fogskum och rensa bort någon cm skum när det stelnat. Sätt sedan igen hålen med husfix.
Det bästa är alltså att ta bort och göra om?
 
Z zsimpey skrev:
En fuktspärr? Frigolitens funktion är isolering. Inget annat. Du ska nog vara mer bekymrad på om du målade ändträt vid altan innan trallen Kom upp. Inget konstruktionsmässigt att bry sig om men om annat var avtalat be dom göra rätt. Utefog i hålet och bättra på med grundmursfärgen.
Ja plintar var det sagt från början. Dock jobbar de på löpande räkning så bara detta är tillräckligt stabilt blir det mer prisvärt för oss. De har avlastat bärlinan också så den mesta av vikten ligger inte mot dem. Så svårt som lekman att avgöra... Är det inte skadligt för grunden kanske man kan låta det vara. Verkar vara vanligt att man gör på detta sätt.
 
  • Gilla
Hassesetter
  • Laddar…
A
N Nicasin skrev:
Det bästa är alltså att ta bort och göra om?
nä bästa är att låta de vara.
kommer inte innebära några som helst problem
 
  • Gilla
l3ff3 och 6 till
  • Laddar…
N Nicasin skrev:
Det bästa är alltså att ta bort och göra om?
Jag trodde ni redan tagit bort dem. Sitter skruven där skulle inte jag heller göra något.
 
  • Gilla
Lill-Håkan och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag trodde ni redan tagit bort dem. Sitter skruven där skulle inte jag heller göra något.
Nej vi har inte tagit bort. Dock inser vi att de lagt trallen för nära fasaden också så risken är att de måste göra om pga det.
 
  • Gilla
Svenneberghem
  • Laddar…
Räcker ju med nån centimeter om det blir lagt in bleck. Vad för fasad?
 
  • Gilla
Bensnickaren
  • Laddar…
Hur långt går infästningen i plattan ? Hos mig punkterades slingorna vid liknande åtgärd. Kolla trycket i pannan för säkerhets skull.
 
Någon risk för golvvärmeslangar etc lär det inte vara om inte det har använts halvmeterlånga bultar. Du har ju först hela ytterväggens tjocklek och dylika slangar läggs väl inte dikt an mot ytterväggen?
 
  • Gilla
MHK2 och 7 till
  • Laddar…
Jag förstår trådskaparens oro.
Byggarna har alltså skruvat en regel på högkant mot L-fundamenten som ska bära trallen?
Har de pressat sönder frigoliten när de skruvat in regeln? Om inte så kommer den ju gå sönder med tiden, belastningen kommer ju pressa sönder det.
Vet man hur infästningen är gjord och med vilken dimension?
 
  • Gilla
CIW och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag förstår trådskaparens oro.
Byggarna har alltså skruvat en regel på högkant mot L-fundamenten som ska bära trallen?
Har de pressat sönder frigoliten när de skruvat in regeln? Om inte så kommer den ju gå sönder med tiden, belastningen kommer ju pressa sönder det.
Vet man hur infästningen är gjord och med vilken dimension?
Det var borrat men inte "sönderpressat". De har tagit bort nu, fyllt med silicon och istället lagt betongplattor på gruset som reglarna står uppbyggda på.
 
  • Gilla
Anglarn och 1 till
  • Laddar…
Nedan är arbetet så långt de har hunnit nu. De kombinerar plintar med platta + regel. Hoppas det ser OK ut. Finishen på den trall de lagt är väldigt fin så blir bärigheten tillräcklig kommer det här bli bra.
 
  • Pågående bygge av trädäck med träreglar på plintar över ett grusunderlag, två fotbollar syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.