Byggahus.se

Snickare fäste bärlina i grund trots nej från oss

1. M
    Medlem · 10 inlägg

Mclouis

Medlem

2. S
    Medlem · Åsa · 123 inlägg

SNf

Medlem
    Hut menar du? det är väl inte kul med ett nytt hus där någon utfört något som man inte vill ha. Ägaren har ju betalt för att få en korrekt grundläggning och snygg vägg, och så gör man hål så det uppstår dels ett hål där regnvatten kan komma in och dels en åverkan på skalet som tidigare var slätt och fint.
    Fuktig frigolit får lägre värmeisolering än torr. Även om det har liten betydelse just nu. Man skall inte förringa små sår...... Det är väl inte ovanligt att man irriterar sig på något som någon fuskat med för åratal sedan. Följ Roberts råd, men väldigt lite skum så det inte spränger ut väggskivan. Är hålen små borde utefog funka bra istället. Absolut inte nån som helst form av silikon! Det kan vara ide att ha bärlinan så att du kan vid behov rensa mot väggen och måla om om behov uppstår efter några år.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Åsa · 123 inlägg

SNf

Medlem
    Beklagar, såg inte att detta var gammalt! Dumt av mig!

4. B
    Medlem · västerbotten · 144 inlägg

b50gud

Medlem
    inget fel att sätta altanen i grunden man behöver dock långa expanderbultar som når in i plattan ordentligt genom frigoliten. det är ingen golvvärme i plattan i kantbalken så golvvärmen kan inte skadas på måste du borra långt ca 40 cm in. nu har du fått en stadig altan som sitter i något stabilt.

• Laddar…
  5. A
    Medlem · 1 inlägg

Anglarn

Medlem
    Man kan läsa på och bygga själv. Sedan skylla sig själv med.. Jag hade lika grund och grävde plint cc 1800 strax utanför dränering på stora altenan. På kortsidan vid tvättstugan var jag lat och fuskade lite och lade 20x30 plattor lite tätare längs husväggen. Det är väl bara att skruva loss några plankor om det skulle sjunka lite med åren. Se bild…

6. M
    Medlem · Stockholm · 191 inlägg

Metafor

Medlem
    Hmm, bilden inte helt självklar. Det sjönk alltså. Men var syns det? Ursäkta dum fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.