Byggahus.se
F
Vi är på väg att köpa ett hus. Vi kommer att betala huset kontant (dvs inte ta några lån) och i samband med köpet ska säljaren lösa sina lån. Hur kan vi vara säkra på att allt står rätt till, dvs att huset inte är belånat när vi tar över? Jag antar att banken fixar detta om man tar lån eftersom de behöver pantbreven.
 
Har du lån på huset så tar man ut pantbrev. Alla pantbrev som tas ut på huset blir registrerade hos lantmäteriet.

Det registret kan du få ett utdrag från. Ring bara lantmäteriet och fråga om några pantbrev är registrerade på den berörda fastigheten.
 
Om du kontaktar Lantmäteriet kan du få reda på hur mycket pantbrev som är uttagna i fastigheten men inte om dessa är intecknade (säkerhet för lån). Det kan endast lagfaren ägare (gäller för privatpersoner) kontrollera - pantbreven finns då i ägararkivet om det är digitala pantbrev. Lämpligen kan ni ta hjälp av säljarens bank eftersom säljaren ska lösa sina lån (med köpeskillingen antar jag). Om säljaren har fastigheten som säkerhet så kommer den ju vara belånad fram tills dess ni köper fastigheten. Bankerna är också anslutna till pantbrevsregistret och kan därmed hantera dessa frågor.
 
harry73
Men även om du inte tar lån, ska ni inte betala med kontanter. Så på något sätt är er bank inblandad. Kolla med banken vad de kan göra
 
F
Tack för svaren. Nej, vi tänkte inte betala med kontanter. Affären görs upp på mäklarens kontor som även råkar vara kontor för vår bank. Vi pratade med banken med de verkade måttligt intresserade av att hjälpa till om vi inte lånade eller så var vi bara inte tillräckligt tydliga i telefon när vi skulle förklara vad vi ville. Vi får nog ta en tur till banken.

Av nyfikenhet: Hur fungerar det med pantbrev och lån vid husköp? Det tar väl några dagar att hantera ansökan om lagfart. Kan banken ändå inteckna pantbreven eller måste de vänta tills inskrivningen är klar?
 
Be också banken kolla att de har samtliga uttagna pantbrev, som säkerhet för lånet, så att det inte finns "pantbrev på vift".
 
A atomlab skrev:
Ring bara lantmäteriet och fråga om några pantbrev är registrerade på den berörda fastigheten.
Pantbreven finns ju kvar även om dom inte för tillfället används som säkerhet för lån, så den informationen har man väl inte så mycket nytta av?
 
Om ni skulle låna skriver ni på skuldebrev och pantsättningar och banken skickar in detta tillsammans med köpebrevet. Normalt tar registrering ca 2 veckor. Er bank stämmer av med säljarens bank att alla lån försvinner och att befintliga pantbrev flyttas mellan bankerna arkiv. Om ni inte tar lån ser säljarnas bank till att lösa lånen och skickar pantbreven till det sk allmäna arkivet. Om set rinns fysiska /papperspantbrev måste säljarna lämna över dessa på tillträdesdagen. Ett råd är att ni då konverterar dessa till datapantbrev.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Enklast kanske är att betala en del av fastigheten med lån från banken. Efter 3 mån löser ni lånet när det ska förnyas. Även om det kostar några tusen i avgifter löser det ju frågorna automatiskt.
 
harry73
useless useless skrev:
Pantbreven finns ju kvar även om dom inte för tillfället används som säkerhet för lån, så den informationen har man väl inte så mycket nytta av?
Och pantbrev kan belånas så ts ska se till att han får alla pantbrev
 
F
C cem77 skrev:
Enklast kanske är att betala en del av fastigheten med lån från banken. Efter 3 mån löser ni lånet när det ska förnyas. Även om det kostar några tusen i avgifter löser det ju frågorna automatiskt.
Tanken har slagit mig. Det verkar ju vara just att vi inte ska låna pengar som ställer till det. Ränta och avgifter för ett lån på pantbrevens storlek i tre månader kostar några tusenlappar men det är försumbart i sammanhanget.
 
Jag kan ha fel. Men jag tror att detta är en av de väldigt få punker i en fastighetsaffär där mäklaren faktiskt har ett ansvar. Mäklaren är skyldig att kontrollera vilka pantbrev som finns, och hur de är belånade. Den kontrollen kan du begära ut från mäklaren.

Sedan tror jag (men är lite osäker) att mäklaren också är strikt ansvarig för att se till att de lån som belastar fastigheten också löses i samband med köpet. Ofta (alltid?) så är mäklaren i kontakt med en "clearingavdelning" på banken under köpet. Där försäkras då att lånen blir lösta.

Uppgifterna om pantbrev och belåning framgår av ett gravationsbevis, som banken/mäklaren får ut från lantmäteriet. Det bör tas ut ett färskt sådant bevis strax före själva överlåtelsen, så inte säljaren har passat på att ta ut nya lån typ dagen före.

Även om mäklaren har det här ansvaret (??) så gör man klokt i att kontrollera själv att mäklaren sköter det.

Jag har faktiskt varit med om det. Då gällde det en bostadsrätt. Jag var ordförande i föreningen. En säljare belånade bostadsrätten ytterligare dagen före överlåtelsen. Han behövde lånet för att fullfölja sitt köp av ny bostad. Det blev en jäkla soppa. Sedan hade han vissa problem att lösa det lånet.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag kan ha fel.
Nåja, det händer väl inte störande ofta ;)

Men ett litet påpekande: Det heter numera Fastighetsregisterbevis
Fastighetsregisterbevis (hette tidigare Fastighetsbevis eller Gravationsbevis)
Kontakta Lantmäteriets kundcenter för att beställa fastighetsregisterbevis
Och det kostar bara 230 kr att få.
Från https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Stampelskatt-och-avgifter/
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Mikael_L
A atomlab skrev:
Har du lån på huset så tar man ut pantbrev. Alla pantbrev som tas ut på huset blir registrerade hos lantmäteriet.

Det registret kan du få ett utdrag från. Ring bara lantmäteriet och fråga om några pantbrev är registrerade på den berörda fastigheten.
Det finns dock fysiska pantbrev, även om de inte är så vanliga sedan 1972 då datapantbrev infördes (om jag inte missuppfattat årtalet).
Men lånar man t.ex. av en privatperson som inte är ansluten till pantbrevs-systemet så skriver man ett fysiskt pantbrev.

Men nu till min fråga. Är sådana här fysiska pantbrev också registrerade hos LMV?
Måste de vara det för att vara giltiga?

För om man nu ska till att köpa en fastighet och får info från LMV om något eller några pantbrev finns på fastigheten, kan man vara säker på att det är alla pantbrev?


Från lantmäteriets hemsida

Frågor och svar om pantbrev
När kan du tänkas behöva ett skriftligt pantbrev?
Idag är de flesta svenska banker och kreditinstitut anslutna till Pantbrevssystemet och har sina pantbrev i elektronisk form (datapantbrev). Läs mer om Pantbrevssystemet. Privatpersoner kan inte ansluta sig till systemet, vilket innebär att en privatperson, eller ett företag som inte är anslutet till Pantbrevssystemet, måste ha pantbrev i pappersform, som skriftligt pantbrev, om de vill ha det som säkerhet.
 
Ja, det är Lantmäteriet som utfärdar pantbrev, ingen annan. Då registreras det och du får betala stämpelskatt.

Sen begär du ut det som ett fysisk pantbrev om du behöver, så skriver Lantmäteriet ut det åt dig, så kan du ge bort det till den du vill.

Undrar hur ett sådant utskrivet pantbrev ser ut, någon som har oanvända liggande och vill pröva? ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.