Byggahus.se
Någon här inne som använder radiofiber? Hur tycker ni det fungerar och har ni haft några driftstörningar.? Bor på landsbygden och kommer aldrig komma något fiber förbi här. Kör adsl i dagsläget men börjar bli dyrt och osäkert hur länge det finns kvar. Har bra förutsättningar tror jag. Bor på en höjd och genom sovrumsfönstret har jag fri sikt till masten som skall användas.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Radiofiber? Menar du mikrovågslänk?

Mina föräldrar körde det tidigare, det funkade bra vad jag vet.
 
Hej, vi kör Air2fibre sedan i februari och är helnöjda. Vi har haft några avbrott, men faktiskt mest beroende på vår ISP och inte beroende på tekniken.
 
Inga störningar vid dåligt väder osv?
 
Så länge som operatören använder professionella produkter och har god kunskap om under vilka omständigheter dessa fungerar (avstånd, störande omgivningar etc.) är det ett mycket bra alternativ där riktig fiber inte kan ordnas.
 
Nej, inga problem vid snöglop osv. Däremot viktigt med LOS eller nästintill.
 
Jag har haft i några år och det har fungerat riktigt bra. Har kört 20 Mb/s abonnemang men det fanns i mitt fall också möjlighet till 50 Mb/s.
 
Los?
Här marknadsför dom med hastigheter upp till 750Mb/s. Nu är inte hastigheten så viktig för oss, klarar oss på 8Mb/s i dagsläget. Det är mer tillförlitligheten som jag är intresserad av.
 
Los= Line if sight, dvs att det är fri sikt mellan antennerna.

Det är som sagt var god tillförlitlighet med denna teknik.
 
Låter lovande. Fri sikt till masten har jag som sagt så det verkar som förutsättningarna är dom rätta.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Nu är det beställt. Drifttagning på detta system blir till vintern sen ryker kopparkabeln och parabolen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vet inte vart i Västernorrland du bor, men jag har en polare i Timrå som bor inklämd mellan en väg och en järnväg så han hade inget annat än Air2Fibre att välja på för snabbare internet än ADSL.
Servanet som levererar och det fungerar enligt honom helt utan några problem.
 
Här är det inte air2fibre utan en annan aktör. Tror det kommer bli bra,sukovsystemet verkar fungera riktigt bra. Är ju trots allt en liten kostnad om jag inte blir nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.