Byggahus.se
pacman42 pacman42 skrev:
Har en bekant som lyfte hela sitt hus (för att få tillräcklig takhöjd i källaren) med ett knippe sådana. Han spenderade dagarna med att gå runt i källaren och göra en pumpning per domkraft fram till dess att han kunde mura in ett lager sten till i grundmuren, varefter domkrafterna sänktes igen, och han lade in ett lager till med sten där domkrafterna stått. Sedan började proceduren om. Jag tror han lyfte huset en dryg halvmeter på detta sätt. Det tog några veckor inklusive torktider.
Nu blir ju detta lite OT, men det är ändå intressant då det på sätt och vis hör till tråden ändå.

Jag kan ju tillägga att han bodde i huset under tiden också.

I förberedelserna ingick att en elektriker fick bygga om nätanslutningen så att den gjordes i källaren (inklusive nya kablar upp till centralen i huset), han gjorde om stammen på avloppet och satte in moderna rör som kan röra sig i varandra, vattenanslutningen gjordes med slang i källaren. Telekabeln kom in via stolpe till husväggen, så den var det inga problem med. Fiberboxen satt redan i källaren. Jag har för mig att det enda han betalade andra för att göra var att bygga om nätanslutningen för elen. Resten gjorde han själv.

Kan även berätta att det var en 40-tals tvåplansvilla, ni vet en sådan där med mansard-tak i tegel. Så det var ingen liten kåk han lyfte på detta sättet heller.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur tätt domkrafterna satt, men det kan kanske ha varit en var tredje meter ungefär...

Så det går självklart alldeles utmärkt att bygga ett hus top-down, men det tar lite mer tid - åtminstone om man gör det utan stora maskiner...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Nu blir ju detta lite OT, men det är ändå intressant då det på sätt och vis hör till tråden ändå.

Jag kan ju tillägga att han bodde i huset under tiden också.

I förberedelserna ingick att en elektriker fick bygga om nätanslutningen så att den gjordes i källaren (inklusive nya kablar upp till centralen i huset), han gjorde om stammen på avloppet och satte in moderna rör som kan röra sig i varandra, vattenanslutningen gjordes med slang i källaren. Telekabeln kom in via stolpe till husväggen, så den var det inga problem med. Fiberboxen satt redan i källaren. Jag har för mig att det enda han betalade andra för att göra var att bygga om nätanslutningen för elen. Resten gjorde han själv.

Kan även berätta att det var en 40-tals tvåplansvilla, ni vet en sådan där med mansard-tak i tegel. Så det var ingen liten kåk han lyfte på detta sättet heller.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur tätt domkrafterna satt, men det kan kanske ha varit en var tredje meter ungefär...

Så det går självklart alldeles utmärkt att bygga ett hus top-down, men det tar lite mer tid - åtminstone om man gör det utan stora maskiner...
Var i landet var detta? Har också bekantas bekanta som köpte ett hus som hade satt sig nåt så förbannat, detta var i Göteborg. Det var så man nåstan tappade balansen när man gick in. Gjordes liknande sak där huset pumpades upp runtom. Tror det var runt 30cm på den låghalta sidan.

Så det är klart att det går. Men det är stor skillnad på det eller att lyfta allt ett våningsplan och det skall vara en ekonomisk fördel med jämfört med att bygga nerifrån och upp som en vanlig människa. Jag e skeptisk..
 
harry73
F fsn skrev:
Framförallt så låter det extremt stabilt, rationellt och effektivt (y)
Om det är stabilt eller inte beror inte på hur mycket och hur hög domkraften kan lyfta, sedan var det inte heller TS fråga.
TS föreslog inte heller att använda Biltema domkraft i byggen, men tyckte om Biltema kan sälja till det priset, borde även för ändamålet utvecklade domkrafter ha ett rimligt pris.
Stabiliteten är alltid något som ska lösas, även i traditionella byggen, och jag tror absolut att det kan finnas specialfall där denna byggmetoden redan är rationellt och effektivt, men inte i alla byggen.
 
F fsn skrev:
Var i landet var detta? Har också bekantas bekanta som köpte ett hus som hade satt sig nåt så förbannat, detta var i Göteborg. Det var så man nåstan tappade balansen när man gick in. Gjordes liknande sak där huset pumpades upp runtom. Tror det var runt 30cm på den låghalta sidan.

Så det är klart att det går. Men det är stor skillnad på det eller att lyfta allt ett våningsplan och det skall vara en ekonomisk fördel med jämfört med att bygga nerifrån och upp som en vanlig människa. Jag e skeptisk..
Detta var i närheten av Göteborg, det finns till och med företag som gör detta i Göteborg, men min bekanta insåg att det var så pass billigt att köpa domkrafterna att det blev billigare och bättre att göra det själv. Som ensamstående hade an tid också...
 
Har för mig att dom rev gasklockan i Göteborg med hjälp av domkrafter, plockade bort nederkanten och sänkte ner klockan osv, osv. Att lyfta hus är annars ingen konst, se på alla hus som flyttas bla i Kiruna,
 
När jag var liten (60-tal) sa min pappa att när man byggde skyskrapor började man uppifrån och byggde neråt. Problemet var att räkna ut var man skulle börja så det stämde när man kom till nedersta våningen. :rofl:
Han hade humor, min pappa!
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
J
Härifrån sett så bygger faktisk kineserna upp och ner...
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Silos byggs inte sällan med taket först. Men det är hyffsat vridstyva prefabricerade konstruktioner. Stabiliteten borde i det fallet vara en utmaning när de inte sällan är 7m i diameter och uppåt 30m höga.
 
Det svenska byggföretaget Lindbäcks som bygger flerbostadshus med trästomme bygger enbart på detta sätt. (Dvs bygger taket först och lyfter sedan på och av det varje dag som väderskydd).

Dock bygger deras system på prefabricerade moduler så när de väl kommit till att grunden är klar och modulerna som motsvarar hela rum i storlek börjar kransas på plats så bygger de en hel trapphusvåning på några få dagar.

Anledningen att övriga aktörer ej gör detta är att det helt enkelt blir för många lyft på och av och att därmed vinsten försvinner (samt att du behöver ha en större byggarbetsplats för att kunna jobba på detta sätt och i de flesta lägen är upplagsplats och plats för etableringen en bristvara förenat med rätt stora kostnader om marken behöver hyras).
 
För att vi som lever på tornkranar skall ha något att göra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.