Byggahus.se
Jag vet inte om det går att kapa arbetstimmar, men jag tror att problemet är att de har en massa arbetstid som görs på icke debiterbar tid, t.ex interna möten, kurser, osv. Den tiden måste de ju tyvärr också ta betalt för, precis som vilken företagare som helst. Därför skriver de att de lagt 40 timmar på utredningar, fast det i praktiken kanske bara är hälften som verkligen gått åt till just utredningsarbete.
 
  • Gilla
Snel77 och 1 till
  • Laddar…
harry73
B b8q skrev:
precis som vilken företagare som helst.
Men om vi då jämför det vilken företagere som helst, t ex konsultbranschen. Då ser man att realistiska timpriser ligger mellan 700kr/timme och 1200kr/timme. Och då handlar det om vinstdrivande företag
 
  • Gilla
akatheking och 1 till
  • Laddar…
Till skillnad från en vanlig konsultfirma har dom många dyra it-system och 'analoga' arkiv som måste gås igen manuellt i varje ärende.
Men som vanligt när det är verksamheter som inte är konkurrensutsatta och drivs av samhället så finns det säkert en hel del effektiviseringspotential... Dock tror jag det är svårt att få ner kostnaden från några tiotusentals kronor till fem tusen.
 
harry73
Nu vet jag inte precis vilka dyra it-system lantmäteriet har, men jag förmodar att många konsultfirmor har samma eller liknande system. Att arkivet måste gås igenom påverkar framförallt antal timmar och inte timpriset.
Jag kan även tänka mig att det finns kostnader förknippad med att ha ett stort arkiv, men det borde vara en samhällskostnad och inte en kostnad som betalas av de som behöver en avstyckning eller gränsutredning.

Jag vet inte om det är sant men jag hörde nån gång att timpriset är satt så att Lantmäteriet i sin helhet betalas av företag och privatpersoner som beställer avstyckning och gränsbestämning.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag vet inte om det är sant men jag hörde nån gång att timpriset är satt så att Lantmäteriet i sin helhet betalas av företag och privatpersoner som beställer avstyckning och gränsbestämning.
Det är inte sant. För Lantmäteriet kommer 70 % av intäkterna från avgifter där förrättningskostnader är en del av dessa. Förrättningsverksamheten är dock i princip helt avgiftsfinansierad.

Sakersättning har också börjat återinföras som en förberedelse för ökad digitaliseringsprocess och just för att bli tydligare med vad moment kostar. Sen tycker jag att det verkar finnas en stor okunskap bland gemene man vad en lantmätare har för kunskaper och skyldigheter och hur en lantmäteriförrättning går till. Det bli extra tydligt när man hör saker som "det är ju bara att sätta upp två pinnar" eller "bara rita ett sträck på en karta". Lite som att säga att en läkare "bara behöver ge rätt medicin mot min åkomma" eller att en jurist "bara skulle läsa lagparagrafen" och sen ge ett klart besked. Som sagt tror jag att det ofta bottnar i okunskap och ibland är det svårt att se värdet i kunskap. Kanske lättare att se ett värde i fysiska saker som värmepanna, jacka, bil eller badring.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag misstänker att timpriserna är inklusive moms, så om man jämför med konsultfirmor så bör det räknas med moms även där. Sen är order konsult stort. Vissa konsulter tar 500+ moms, andra (ex Boston Consulting Group) runt 3000. Jag jobbar som IT-konsult och timpriserna varierar räjelt.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag misstänker att timpriserna är inklusive moms, så om man jämför med konsultfirmor så bör det räknas med moms även där. Sen är order konsult stort. Vissa konsulter tar 500+ moms, andra (ex Boston Consulting Group) runt 3000. Jag jobbar som IT-konsult och timpriserna varierar räjelt.
Myndighetsutövning är det ingen moms på men du har helt rätt, ska man jämföra med andra priser bör dessa vara inkl moms.
 
harry73 harry73 skrev:
Nu vet jag inte precis vilka dyra it-system lantmäteriet har, men jag förmodar att många konsultfirmor har samma eller liknande system.
Dom har system för administration av arbetstid och löner. Vad mer behöver dom?
Knappast rikstäckande gis-system med flygfoton som uppdateras regelbundet eller system för registerhållning av fastighetsinformation, servitut, pantbrev etc. Lantmäteriet (liksom flera andra stora myndigheter) var ganska tidigt ute med digitalisering/ADB, vilket gör att dom dras med flera föråldrade system som är dyra att förvalta och tar onödigt lång tid att använda. Ingen ursäkt iofs, men en förklaring till en del av kostnaderna.
 
Våran avstyckning kostade först 11 000 kr för förhandsbesked, sedan 35 000 kr i avstyckningskostnader (allt administrativt, utstakning mm). Så totalt 46 000 kr då. Sedan tillkom ju givetvis bygglov och hela faderullan då.
 
N
catherineb catherineb skrev:
Våran avstyckning kostade först 11 000 kr för förhandsbesked, sedan 35 000 kr i avstyckningskostnader (allt administrativt, utstakning mm). Så totalt 46 000 kr då. Sedan tillkom ju givetvis bygglov och hela faderullan då.
De första 11.000kr var det förhandsbesked för bygglov eller förhandsbesked för avstyckning?
 
Niclas.Olofsson skrev:
De första 11.000kr var det förhandsbesked för bygglov eller förhandsbesked för avstyckning?
Båda. Vi fick inte stycka av utan godkänt förhandsbesked. Det gällde ju även för bygglovet sen.
 
  • Gilla
Jacky1257
  • Laddar…
hsd
Vi köpte en bit av granntomten , tror det var 2006,, då kostade det 12000 och lantmätaren hade fastpris (man kunde välja löpande pris men vi blev avrådda)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
Med tanke på värdeuppgångens på mark som genom avstyckningen får bebyggas, är det ändå en sedelpress att stycka av och bilda en ny fastighet, möjligen inte i glesbygd.
Ja i storstäderna ja! I stora delar av landet kostar en tomt 100000-200000:- eller mindre. Du lever i en storstadsbubbla med åsikten att 40-50kkr är lite.


Min granntomt har styckats av 3 gånger de senaste 20åren och kostnadsökningen är en extremt brant kurva uppåt. Det handlar givetvis om att staten ser till att håva in pengar från folk som de inte tycker synd om.
 
Redigerat:
Vi köpte två tomter förra året och gjorde en fastighetsreglering (flyttade på tomtgränsen mellan de två tomterna) för att göra den ena tomten större och den andra mindre. Det tog ca 3 månader men då fick vi ligga i och tjata lite. Det kostade 22500kr. Lantmäteriet rekommenderade löpande räkning för att fast pris skulle bli dyrare.

När det var klart så sålde vi den mindre tomten och byggde på den större.
 
  • Gilla
magnuse74
  • Laddar…
Stickan56
B b8q skrev:
Jag vet inte om det går att kapa arbetstimmar, men jag tror att problemet är att de har en massa arbetstid som görs på icke debiterbar tid, t.ex interna möten, kurser, osv. Den tiden måste de ju tyvärr också ta betalt för, precis som vilken företagare som helst. Därför skriver de att de lagt 40 timmar på utredningar, fast det i praktiken kanske bara är hälften som verkligen gått åt till just utredningsarbete.
Det är inte troligt.
Jag antar att man som vilket seriöst företag som helst så skiljer man på direkt tid och indirekt tid.
Den indirekta tiden plus övriga omkostnader budgeteras och ligger som underlag för debiteringen av den direkta tiden.
På så vis debiteras kunden bara den verkliga tiden.

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.