Byggahus.se
När man ritade hus på 1920-talet inspirerades man av klassiska förebilder från antiken och rensässansen. Villa Gerle i Örgryte är ett välbevarat hus med de rätta nyklassicistiska detaljerna.

Du kan läsa artikeln här: Villa Gerle - 1920-talsklassicism i Örgryte
 
Ja jäklar va vackert!! Helt underbart hus. Adressen är inte att leka med heller;);)
 
Jag som inte är Göteborgare är dålig på vilka adresser som är de bra där. Hur kan man beskriva Örgryte?
 
Göteborgs solsida?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
S Stevie Deville skrev:
Göteborgs solsida?
Ja. "rikemansstadsdelen" med anor. Har eget fotbollslag.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Nära stan men sjukt idylliskt. Riktigt fint område! Bodde i Kallebäck innan och man gick ofta förbi Örgryte och deras vackra villor.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Härligt hus!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tunna väggar därför dyrt att värma?
Inte mycket till badrum, fanns det fler?
Annars fint hus.
 
F
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag som inte är Göteborgare är dålig på vilka adresser som är de bra där. Hur kan man beskriva Örgryte?
Det är den odiskutabelt dyraste centrala delen av stan där man hittar villor. Stora hus och en äldre bebyggelse, fantastiskt dyrt är det.

En nerförsbacke på en knapp kilometer så är man vid Lisebergs entré.

Dom område som kommer på nästföljande platser är inte alls lika centrala, kanske med undantag av delar av Långedrag som trots allt är skapligt centralt och ändå saltskadat.

Sen matar det bara på med dyra villaområden söderut med Fiskebäck, Näset, Askim/Hovås, Skintebo/Billdal, Kullavik sen är man långt från stan.

Norrut är det det kustnära på Hisingen som står sig bra med kustnära lägen som tex Sandvik/Andalen Hällsvik, Hästevik Hjuvik mm.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vilken bra redogörelse, tack!
 
Det man också bör veta om detta centrala läge är att det är väldigt nära till E6:an genom stan. Aktuella huset tror jag inte ligger helt nära, men många dyra adresser i området ligger alltså i direkt anslutning till en sexfilig motorväg. Inte någon trevlig ljudmiljö alltså. Det finns också en hel del flerfamiljshus i stadsdelen, dock inte just i direkt anslutning till detta hus. En annan aspekt av ljudmiljön är skriken från Lisebergs besökare när de åker "karusell". Men visst är det ett väldigt fint hus, jag kollade självklart på annonsen när den kom ut.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Det man också bör veta om detta centrala läge är att det är väldigt nära till E6:an genom stan. Aktuella huset tror jag inte ligger helt nära, men många dyra adresser i området ligger alltså i direkt anslutning till en sexfilig motorväg. Inte någon trevlig ljudmiljö alltså. Det finns också en hel del flerfamiljshus i stadsdelen, dock inte just i direkt anslutning till detta hus. En annan aspekt av ljudmiljön är skriken från Lisebergs besökare när de åker "karusell". Men visst är det ett väldigt fint hus, jag kollade självklart på annonsen när den kom ut.
Jag som lantis och bosatte mig ett tag i Göteborg vandrade mycket runt i stan för att lära känna mig den. Va ofta där i krokarna och kikade på dess bebyggelse, tänkte ofta på ljud osv. Då jag ofta störde mig på detta i de områden jag bodde i (ville bara tillbaka till landet)
Men jag störde mig aldrig av motorvägs ljudet i de områdena, ljuden bara försvann när man gick uppåt från stan.
Kan det bero på att motorvägen ligger längre ner och Örgryte uppe på berget? Hus i dess direkta närhet kan jag tänka mig men dom skyddar bakomliggande hus från ljud, inbillar jag mig i alla fall.
Men återigen, störde mig aldrig på motorvägs ljud i de områdena.
 
G Ganescha skrev:
Jag som lantis och bosatte mig ett tag i Göteborg vandrade mycket runt i stan för att lära känna mig den. Va ofta där i krokarna och kikade på dess bebyggelse, tänkte ofta på ljud osv. Då jag ofta störde mig på detta i de områden jag bodde i (ville bara tillbaka till landet)
Men jag störde mig aldrig av motorvägs ljudet i de områdena, ljuden bara försvann när man gick uppåt från stan.
Kan det bero på att motorvägen ligger längre ner och Örgryte uppe på berget? Hus i dess direkta närhet kan jag tänka mig men dom skyddar bakomliggande hus från ljud, inbillar jag mig i alla fall.
Men återigen, störde mig aldrig på motorvägs ljud i de områdena.
Det är ju väldigt stor skillnad i oväsen beroende på vilken sida om berget man befinner sig, oavsett vilket berg det gäller (Jakobsdal, Överås). Öster = tyst, väster = motorvägsbuller, för att beskriva det enkelt.

När jag själv bodde i den änden av stan blev jag med åren mer och mer störd av ljudet från lokalgatan, så det är nog väldigt olika hur man reagerar på ljud. Jag skulle numera aldrig överväga att flytta till ett trafikerat område.
 
E Enolf skrev:
Det är ju väldigt stor skillnad i oväsen beroende på vilken sida om berget man befinner sig, oavsett vilket berg det gäller (Jakobsdal, Överås). Öster = tyst, väster = motorvägsbuller, för att beskriva det enkelt.

När jag själv bodde i den änden av stan blev jag med åren mer och mer störd av ljudet från lokalgatan, så det är nog väldigt olika hur man reagerar på ljud. Jag skulle numera aldrig överväga att flytta till ett trafikerat område.
Helt riktigt. Det är över lag väldigt mycket annan bil trafik i Örgryte, folk som kör igenom för att slippa de många köerna och som kör från/till Munkebäck, det kan jag tänka mig blir väldigt störigt och luften är inge vidare.
 
F
Likväl är det dyrt som snus. Själv skulle jag inte heller vilja bo där men har full förståelse för dom som vill ha villa-liknande boende och närhet till stan (och ICA Focus och deras utmärkta ost-disk).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.