Byggahus.se
Köpte stuga i somras, och nu på vintern när vi inte är där så mycket skulle vi vilja ha en musskrämma som är drivs på 12v-systemet. Har någon koll på om det finns såna att köpa, eller måste jag köpa en med vanlig trafo och byta ut den mot en 12v?
 
L
Robbery Robbery skrev:
Köpte stuga i somras, och nu på vintern när vi inte är där så mycket skulle vi vilja ha en musskrämma som är drivs på 12v-systemet. Har någon koll på om det finns såna att köpa, eller måste jag köpa en med vanlig trafo och byta ut den mot en 12v?
Hej - ser att bland annat denna går att köra på 12 v: http://www.musfritt.nu/faq_2.html

Du kan också söka på batteridriven musskrämmare som alternativ lösning.

Med det sagt - hoppas inte på för mycket med skrämmaren - min och många andras erfarenhet är att dom små monstren snart vänjer sig vid ljudet och hädanefter struntar högaktningsfullt i det.
 
Det fanns väl inga såna skrämmer som fungerar i verkligheten, tycker jag läste det någonstans.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Det fanns väl inga såna skrämmer som fungerar i verkligheten, tycker jag läste det någonstans.
Tror dessvärre du har rätt. Det enda som funkar är hårt arbete med tätning av varenda öppning och hål, gift/fällor samt att låta bli att ha godsaker i huset (eller åtminstone hålla dom väl inkapslade så ingen doft tränger ut). Om man inte kan hålla sig med katt dvs.
 
L Lärospånet skrev:
Tror dessvärre du har rätt. Det enda som funkar är hårt arbete med tätning av varenda öppning och hål, gift/fällor samt att låta bli att ha godsaker i huset (eller åtminstone hålla dom väl inkapslade så ingen doft tränger ut). Om man inte kan hålla sig med katt dvs.
Har iaf en sådan i källaren hemma som helt klart fungerar. Tycker dessutom synd om katten om den ska vara där vintertid när vi inte är där...
 
L
Robbery Robbery skrev:
Har iaf en sådan i källaren hemma som helt klart fungerar. Tycker dessutom synd om katten om den ska vara där vintertid när vi inte är där...
Då är det ju bara att gratulera. Vet du tillverkare på denna eminenta skrämmare? Naturligtvis ska ingen lämna en katt i ett obebott hus.
 
L
Robbery Robbery skrev:
Tror att jag köpte den på Jula...[länk]

Ser iaf ut som denna!!

Tror jag testar att köpa en sån och driva den med 12v i stugan. Kommer stå på när vi inte är där.
Testa - Billig var den ju!
 
  • Gilla
Robbery
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Testa - Billig var den ju!
Javisst! Helt klart värt att testa. får se hur mycket batteri den slukar bara, men borde ju inte dra alltför mycket ström tycker jag. Dessutom kanske batteriet mår bra av lite motion på vintern med.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Köpte både en dyr och en billig variant. Sist jag var uppe i stugan satt jag i fotöljen och läste en bok och såg en mus som gick fram till "skrämmaren", nosade på den, och fortsatte med sitt spatserande. Den kan ha funkat några veckor då vi inte såg någon musbajs på ett tag. Men dom vänjer sig eller så funkar dom inte alls. :)
 
L
J Jonas Kenntoft skrev:
Köpte både en dyr och en billig variant. Sist jag var uppe i stugan satt jag i fotöljen och läste en bok och såg en mus som gick fram till "skrämmaren", nosade på den, och fortsatte med sitt spatserande. Den kan ha funkat några veckor då vi inte såg någon musbajs på ett tag. Men dom vänjer sig eller så funkar dom inte alls. :)
Min upplevelse är att dom vänjer sig! Baserat på egen erfarenhet men inte testat empiriskt :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
M
L Lärospånet skrev:
Min upplevelse är att dom vänjer sig! Baserat på egen erfarenhet men inte testat empiriskt :)
Vill minnas att det till och med finns forskning som stödjer det. Det finns ingen (känd) elektronisk utrustning som effektivt motverkar möss och råttor på längre sikt.
Försök har väl gjorts med enheter som byter frekvenser osv men dem verkar ikte heller ha så bra effekt efter ett litet tag.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Har kört med musskrämma (typ jula-varianten) i snart 10 år i stugan, ända sen vi upptäckte massor av bajs, samt en död mus under kylen där.
Verkar göra sitt jobb (inga möss inne sen dess, kryper i väggarna ibland hör man dock), men å andra sidan har jag också sett till att använda burkar för al mat som lämnas kvar, samt tätat med fogskum kring avloppsrör/el...

/K
 
Känner allt igen det där med att musskrämmor inte skrämmer några möss, både från forskning och från egen erfarenhet.
Det enda som hjälper är dels att se till att de inte kan ta sig in, dels att se till att de inte lockas dit av mat eller sopor. Allt annat är bortkastad tid.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Bruakr gå förbi ett hus som har en sån där monterad utomhus. Eländet ska ju arbeta på frekvenser som människor inte hör, men jag hörde den. Vissa bekanta hörde den litegrann när jag påpekade det, andra inte. Jag var dock känd för att ha extremt bra hörsel...

Nu (10+ år) senare hör jag den inte längre då jag går förbi det huset; antingen har den slutat fungera eller så har hörseln blivit sämre. :)
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.