Byggahus.se
Hej

Jag har fogat diverse sprickor i taket med Byggnax latexfog och målat med Flügger takfärg.

Färgen spricker omedelbart.
Testat att måla efter DN vecka och efter en timma, samma resultat.

Vad skall jag göra?
Sprucken takfärg ovanför latexfogad spricka på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
 
Jag hade skrapat bort latexfogen, som i mitt tycke endast duger till att täta springor i golv före flytspackling med, och sedan fogat med en flexibel övermålningsbar fog tex. Tec7.
Skrapverktyg för borttagning av fog, med trekantigt metallhuvud och ergonomiskt svart handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tub med Tec7 flexibel och övermålningsbar fog för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Disneygrisen och 1 till
  • Laddar…
Tack... du fattar nog inte hur många 100m fog det rör sig om... :)

Testar att måla 2ggr istället
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Använder bara byggmax billiga fog till all fogning innan målning. Men har aldrig varit med om att det krackelerar!

Har målat med både riktig oljefärg och vattenbaserade diton.

Är du säker på att det inte är så att det rör sig och inte färgen klarar av sträckningen
 
Hej

Jo det rör sig säkert lite men inte ”över allt” och det spricker ”över allt”.

Det är mycket fog( gammalt hus, renoverat med träpanel och nya lister).

Jag har också använt Byggmax fog tidigare utan problem, de kan ju ha en ny leverantör med annat recept.

K
 
Hej. Har samma problem i min lägenhet, där det spricker ovanför taklisten, se bild. Hur kommer jag till rätta med detta på bästa, enklaste sätt? Antar att det är nån fogmassa som inte klarar rörelsen i väggarna ( tegelhus från -83) Kan jag skrapa, skära bort "flärpen" som syns och sen lägga i ny latexfog bara? Måste jag måla hela taket sen , eller kan man fuska?b
 
  • Sprickor ovanför taklist i ett vardagsrum, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
fog är helt enkelt ej övermålningsbar.
med vad drog ni av fogen?
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Spackla och slipa brukar jag göra. Har använt fog ett par gånger och haft samma problem. Sen dess har jag bara använt spackel.
 
Som sagt fog som tec7 som visades högre upp i tråden klarar rörelser mycket bättre än latexfog.

Den ger efter härdning en yta som påminner om en silikonfog, men den är övermålningsbar (på silikon fäster inget annat än smuts, man kan inte ens få ny silikon att fästa på härdad silikon).

Fogen finns under olika namn från många företag. Biltema säljer den som "multibond", sist jag handlade var biltema billigast, och den fungerar bra.
 
H
L Lars48 skrev:
Spackla och slipa brukar jag göra. Har använt fog ett par gånger och haft samma problem. Sen dess har jag bara använt spackel.
hellre fog i en hörna. det skall vara en bra övermålningsbar då.
en tec 7 fog är inte det roligaste att hantera.

en bra övermålningsbar fog som du drar av med vatten doppat finger eller att man dra med svamp eller trasa (y)
 
Kan nu konstatera att det snarare är färgen.

Den släpper även på foglisterna men inte på taklisten. Gissar att fog och några av listerna är för blanka.
 
Drog av med fingret.

Utan såpa, vatten eller liknande
 
Ringde färgbutiken, ingen aning blev svaret. :(

Testade att täcka fogen med ett lager ”stoppgrund” nu på morgonen. Skall testa att måla över det ikväll igen.

K
 
K Krypstocken skrev:
Ringde färgbutiken, ingen aning blev svaret. :(

Testade att täcka fogen med ett lager ”stoppgrund” nu på morgonen. Skall testa att måla över det ikväll igen.

K
Hur gick det? =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.