Byggahus.se

Problem med latexfog, färgen krackelerar

2k läst  19 svar

1. K
    Medlem Nivå 9
    Hej

Jag har fogat diverse sprickor i taket med Byggnax latexfog och målat med Flügger takfärg.

Färgen spricker omedelbart.
    Testat att måla efter DN vecka och efter en timma, samma resultat.

Vad skall jag göra?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    8D6CCF61-9C1D-4A4D-B5E2-98FC975F8241.jpeg

K

2. Peter2400
    Medlem · Nivå 18
    • Laddar…
  3. K
    Medlem Nivå 9
    Tack... du fattar nog inte hur många 100m fog det rör sig om... :)

Testar att måla 2ggr istället

• Laddar…
  4. L
    Medlem · Nivå 10
    Använder bara byggmax billiga fog till all fogning innan målning. Men har aldrig varit med om att det krackelerar!

Har målat med både riktig oljefärg och vattenbaserade diton.

Är du säker på att det inte är så att det rör sig och inte färgen klarar av sträckningen

5. K
    Medlem Nivå 9
    Hej

Jo det rör sig säkert lite men inte ”över allt” och det spricker ”över allt”.

Det är mycket fog( gammalt hus, renoverat med träpanel och nya lister).

Jag har också använt Byggmax fog tidigare utan problem, de kan ju ha en ny leverantör med annat recept.

K

6. B
    Medlem Nivå 4
    Hej. Har samma problem i min lägenhet, där det spricker ovanför taklisten, se bild. Hur kommer jag till rätta med detta på bästa, enklaste sätt? Antar att det är nån fogmassa som inte klarar rörelsen i väggarna ( tegelhus från -83) Kan jag skrapa, skära bort "flärpen" som syns och sen lägga i ny latexfog bara? Måste jag måla hela taket sen , eller kan man fuska?b

7. H
    Anonym
    fog är helt enkelt ej övermålningsbar.
    med vad drog ni av fogen?

• Laddar…
    • Svara
  8. L
    Medlem · Nivå 10
    Spackla och slipa brukar jag göra. Har använt fog ett par gånger och haft samma problem. Sen dess har jag bara använt spackel.

9. S
    Medlem · Nivå 8
  10. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt fog som tec7 som visades högre upp i tråden klarar rörelser mycket bättre än latexfog.

Den ger efter härdning en yta som påminner om en silikonfog, men den är övermålningsbar (på silikon fäster inget annat än smuts, man kan inte ens få ny silikon att fästa på härdad silikon).

Fogen finns under olika namn från många företag. Biltema säljer den som "multibond", sist jag handlade var biltema billigast, och den fungerar bra.

11. H
    Anonym
    hellre fog i en hörna. det skall vara en bra övermålningsbar då.
    en tec 7 fog är inte det roligaste att hantera.

en bra övermålningsbar fog som du drar av med vatten doppat finger eller att man dra med svamp eller trasa (y)

• Svara
  12. K
    Medlem Nivå 9
    Kan nu konstatera att det snarare är färgen.

Den släpper även på foglisterna men inte på taklisten. Gissar att fog och några av listerna är för blanka.

13. K
    Medlem Nivå 9
    Drog av med fingret.

Utan såpa, vatten eller liknande

14. K
    Medlem Nivå 9
    Ringde färgbutiken, ingen aning blev svaret. :(

Testade att täcka fogen med ett lager ”stoppgrund” nu på morgonen. Skall testa att måla över det ikväll igen.

K

15. kapten_krok
    Husägare Nivå 8
    Hur gick det? =)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: