Byggahus.se
Abies: Har du läst källan du länkar till?

”Om ni stödmatar fåglar under vintern kan ni ge bröd”
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Hackad sallad är gott ;)
A Abies koreana skrev:
Nää, jag gillar inte hackad sallad, varifrån har du fått den befängda iden :surprised:
Är det ett försök till "humor" eller ironi? Inte så lyckat i så fall.

Men du är fortfarande svaret skyldig till varför det skulle vara så galet att ge änderna lite gamla brödskalkar.
Det är väl bättre än att slänga dem? Vilken näring är det som saknas?
Från din länk "Om ni stödmatar fåglar under vintern kan ni ge bröd".

(Äter själv mängder med vete- och rågbröd, och jag lever än)
 
Vitt bröd är = socker. Tomma kalorier. Ger dig mättnad för stunden men är oftast bara en belastning för kroppen.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Enlig källan Abies länkade till kan de få bristsjukdomar om de får då mycket bröd att de slutar leta naturlig föda. Det framförallt under perioden när de har ungar. Att stötta med bröd när det är kallt ger inte de problemen.
 
D Daniel 109 skrev:
Enlig källan Abies länkade till kan de få bristsjukdomar om de får då mycket bröd att de slutar leta naturlig föda. Det framförallt under perioden när de har ungar. Att stötta med bröd när det är kallt ger inte de problemen.
Ja, det gällde ungarna som drabbas av missbildningar när födan är för ensidig. Det föds inga ungar när det är kallt så det är nog anledningen till att bröd på vintern inte ger de synliga problemen.

Det är ensidigheten och brist på näring i föda som är skadlig, inte att någon gång slänga ut lite bröd. Det står också att man helst skall mata med korn och havrekross men det utelämnade du i ditt inlägg.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men du är fortfarande svaret skyldig till varför det skulle vara så galet att ge änderna lite gamla brödskalkar.
Det är väl bättre än att slänga dem? Vilken näring är det som saknas?
Från din länk "Om ni stödmatar fåglar under vintern kan ni ge bröd".

(Äter själv mängder med vete- och rågbröd, och jag lever än
Hmm.. jag gissar att du inte under vinterhalvåret lever på enbart vete- och rågbröd utan smör eller annat pålägg eller att du aldrig under vinterhalvåret äter lagad mat.
Varför matar du dina höns med majs, vete och havre om de skulle leva gott på enbart brödkanter?
Det är ensidigheten i födan, kombinerat med bristen på näring i vitt bröd som är problemet, inte en och annan brödkant om de annars får en varierande föda.
 
Det är inte skadligt flr fåglarna att äta bröd. Men att ära enbart bröd medför bristsjukdomar, särskilt under uppväxten. Jag uppfattade det inte som att fåglarna du nämnde levde på enbart bröd, det står explicit på sidan du länkade till att det inte är ett problem att stötta med bröd när det är kallt.
Jag tycker att det är rimmligt att komunen inte lägger sig i frågan.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte skadligt flr fåglarna att äta bröd. Men att ära enbart bröd medför bristsjukdomar, särskilt under uppväxten. Jag uppfattade det inte som att fåglarna du nämnde levde på enbart bröd, det står explicit på sidan du länkade till att det inte är ett problem att stötta med bröd när det är kallt.
Jag tycker att det är rimmligt att komunen inte lägger sig i frågan.
Men då är vi helt överens! Problemet är att folk matar fåglarna med enbart bröd trots att det skrivits så mycket om detta.
Egentligen tycker jag inte heller att det i första hand är en kommunal angelägenhet utan ansvaret bör ligga på de som väljer att mata fåglar, att de informerar sig innan för egentligen vill de göra enbart gott och inte orsaka skador. Men uppenbarligen är det inte så och då såg jag BH som ett sätt att nå ut. Jag har även skrivit till lokaltidningen och hoppas de tar in informationen.
 
Det är inget problem att mata med enbart bröd. Läs din länk en gång till.
 
Är det inte en tråd för naturbilder och inte det för vissa tydligen oundvikliga tjafsandet?

Frågas kom.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Varför matar du dina höns med majs, vete och havre om de skulle leva gott på enbart brödkanter?
a) Hel majs kostar 6,40 kr/kg i 18 kg säckar, och är mat i den form som hönsen föredrar.
b) Så mycket brödkanter blir det inte över här. jag köper naturligtvis inte långfranska och skär i bitar till hönsen.
 
GK100 GK100 skrev:
Är det inte en tråd för naturbilder och inte det för vissa tydligen oundvikliga tjafsandet?
Har du helt rätt i, men när här skrivs felaktigheter och rent trams är det svårt att bemöta.
Hoppas du ursäktar, det händer ju inte så ofta :)

Som kompensation kommer här en naturbild, från april 2013. Snart är vi förhoppningsvis där :)
Vitsippor och blåsippor blommar i ett skogsområde med löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…

Bästa svaret

T
Mer vatten :)
 
  • En fors med kraftigt strömmande, gulbrunt vatten, omgiven av mörka trädstammar och grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brusande flodvattenfall med is och snö på omgivande träd och stenar, sett bredvid en mossa-täckt träd stam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Big D och 1 till
  • Laddar…
Oj, vilka bilder du tar! Jag tror att jag äntligen hittat rätt med kamerainställningarna för att få till stånd just den där mjölkiga vattenbilden men tyvärr har jag inget vatten att avbilda.
Jag skall leta upp något ställe som inte frusit till is. Hoppas du fortsätter visa dina bilder, det är konst!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Hemmakatten
Här håller vi oss till naturbilder. Öppna gärna en tråd för att diskutera fågelmat /moderator
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.