Byggahus.se
Är det någon som känner till en billig sensor för luftfuktighet och temperatur för KNX? Jag vill ha mätvärden på båda i mitt badrum/bastu så jag dels kan styra bastun och sen även kan styra fläkten i badrummet intelligent. Jag har googlat lite och temperaturmätare går att komma ner i överkomliga summor (t.ex den på bilden nedan). Luftfuktighet har jag dock inte hittat någon. Min tanke var att ha en fläkt som styrs av luftfuktighet och temp-sensorn är naturligtvis till bastun. Hittar jag en billig luftfuktughetssensor så får nog bastun en också för att det är kul veta.

Alltså, känner någon till konkreta billiga produkter? Utseendet spelar mindre roll, de kommer vara dolda.

Produktbild av en MDT Temperatur Sensor för PT1000 med priset 10,90 EUR, rekommenderad med 5-stjärnig rating.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Denna använder jag för att mäta temperatur och luftfuktighet i krypgrunden. Funkar bra. Men den är inte billig.

KNX TH65-AP termohygrometer för mätning av temperatur och luftfuktighet, med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Denna finns ju, men den sätter man ju synlig.

[länk]

//Patrik
Blir lite sval bastu om man skall hålla sig under 55 grader som verkar vara max ;) Bra tips annars.
 
K
Inte funderat på ett aggregat som är KNX kompatibelt out of the box istället?
 
K KjellTimell skrev:
Inte funderat på ett aggregat som är KNX kompatibelt out of the box istället?
Vilka märken/modeller har det? De jag sett på, främst Tylös, är styrbara på det sättet att de tillåter en aktor att slå på dem och de kommer då gå igång på inställd effekt i X tid. Är lite det jag vill ha sensorn till så jag kan skapa logiken utanför det som ger mig möjlighet att beställa "hey google, give me a 80 degree sauna by 20.00 tonight".

Jag har inte hittat någon som tillåter styrning på riktiga parametrar över KNX från aggregatet själv, men det kanske finns?

(5 min senare) googlade lite och tulikivi dök upp. De kostar dock upp mot 25000 och det är lite utanför tänkt budget. 10.000 är nog en form av tak.
 
Det är nog klart billigare att skaffa ett standard aggregat och lägga styrningen med standard KNX prylar.
 
Hur gick det med bastustyrningen?

//Patrik
 
Inte kommit så långt än. Som de flesta som har nytt hus med KNX så gör man en gedigen insats få igång allt men sen kommer andra prioriteringar in (skapa gräsmatta, måla huset, etc).

Det jag blivit fundera lite på är riskerna med automatiseringen. Hur vet man t.ex att det inte ligger en handduk på aggregatet när den slår igång automatiskt (osannolikt ja, omöjligt nej). Eller att dörren inte är öppen (en till sensor).

Tekniskt går det få till men p.g.a tidsbrist och ovanstående har jag inte tagit tag i det riktigt än.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
ullberg
Till när du får tid för detta igen: Jag har för länge sen sett en komplett bastustyrning från någon lite mindre tillverkare, den hade utöver det du söker lite andra ingångar, typ för öppen dörr mm - ska se om jag hittar tillbaka till den...

ska du bygga styrningen själv så kan även jag stämma in i att ovan nämnda hygrometer från elsner är bra, jag har två st, en ute och en i krypgrunden som bara tuggar på, sved lite när jag köpte men nu nästan 10 år senare känns det som bra köp. jag vet dock inte vilken range de har på temp och RH, så det får man väl kolla upp.

/U

PS: Nu hade du väl redan strukit tulikivi på pris, men jag tycker inte de har en bra KNX-lösning (Obs: hade 2016, kan ha ändrats sen dess) - den är ”förprogrammerad” och åtminstone då kunde man inte få produktfilen för omprogrammering - dvs i praktiken var både fysisk adress och gruppadresserna hårdkodade - trist om man redan använde dessa, och ännu värre om man använde en annan linje än vad tulikivi förutsatte, eller för den delen om man pungat ut med 50k för två aggregat i samma anläggning - osannolikt men inte omöjligt...
 
Jag har köpt ett aggregat från tyska EOS som snart ska kopplas in och jag valde en modell som med rätt kontrollpanel kan ge såväl torrbastu som ångbastu.
En del av deras kontrollpaneler har sedan tidigare haft möjlighet att kopplas till en (alldeles för dyr) modul för fjärrstyrning. Nu har de även tagit fram ett knx-gränssnitt för dessa paneler. Den är rätt ny och det finns tyvärr inte så mycket information eller dokumentation på deras hemsida. Om man tittar på vad kontrollpanelerna har för möjligheter så kan jag nog tänka mig att även kommunikationen mot knx blir bra.
Jag har dock inte undersökt vad den kan tänkas betinga för pris...
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Jag har dock inte undersökt vad den kan tänkas betinga för pris...
...men nu har jag undersökt och den ligger på 475€.

Det verkar som att man kan styra det mesta via den och det är ju alltid kul...
...just för att man kan. :cool:

Tabell med hemautomationssystemets funktioner, datatyper och inställningar för styrning av belysning och bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Inte för att jag har bastubyggarplaner - men intressant om sådana skulle poppa upp, hur ser prisbilden ut på själva aggregatet? Svindyrt eller bara dyrt?

/U
 
ullberg ullberg skrev:
Inte för att jag har bastubyggarplaner - men intressant om sådana skulle poppa upp, hur ser prisbilden ut på själva aggregatet? Svindyrt eller bara dyrt?

/U
Någonstans mittemellan dyrt och svindyrt skulle jag säga...
Beror mycket på val av kontrollpanel faktiskt.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.