Såg att min nätägare kräver en ny anslutningsavgift om man skalle vilja ha mer kräm än 25A. Är detta generellt för alla nätägare, dvs något som EI styr över, eller hur funkar det?

Vad innebär det normalt för jobb hos nätägaren, måste de gräva ner ny kabel från närmsta station?

Vill man säkra upp över den nivå som servisen är dimentionerad för så är det normalt.

Är 25A vanlig dimensionering på serviser då antar jag?

Bästa svaret

De flesta en och tvåfamiljshus har gängsäkring (diazed) i storlek II som huvudsäkring, och då är största möjliga säkring 25A. Servisledningen är därför också i allmänhet dimensionerad där efter, eller något över.

Har det funnits flera abonnemang i huset tidigare så kan det vara en kraftigare ledning in.

Jobbet för att byta till större huvudsäkring än 25A kan alltså vara allt ifrån att byta till en annan mätartavla till att lägga ny kabel till närmaste nätstation och kanske också behöva bygga ut densamma om den redan är på gränsen i belastning. Mest troliga fallet ligger någonstans däremellan, ny tavla och ny kabel till närmaste kopplingsskåp.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Okej, tack för infon. Just det här med hur man "brukar" göra tycker jag är inressant.

Som sagt, nästan helt säkert behöver man byta matande ledning och mätarskåp så den kostnaden får du, helt rätt, ta.

Får man fråga vad de >25A ska användas till? Inte ifrågasätta, bara nyfiken.

Värma hönshuset... :)

• Gilla
DjAlbert och 5 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Värma hönshuset... :)
Står inte grannen för det?

• Gilla
  • Haha
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Kanske är grannens hönshus som måste värmas :)

Glöm inte att välja de runda kattsäkra säkringarna...

(Jaja, lite flams men frågan är avklarad och TS började)

• Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Den här om hönshuset börjar bli så klassisk att vi borde ha en klistrad länk snart.

För nyare medlemmar kanske en förklaring är på sin plats.

I en tråd för rätt många år sedan var det en medlem som beklagade sig över hög strömförbrukning. Många råd kom in. Och efter rätt lång felsökning hittade medlemmen att hans el även gick till grannens hönshus, där grannen hade värmelampor eller något.

Sedan hänvisas det ofta i trådar här om diverse lustiga fenomen, till hönshuset.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Kul att ni fortfarande hänvisar till min lilla hönshus tråd. :P
Lite häftigt att man har skapat en tråd som har varit om diskuterad under närmare 10 års tid om jag inte minns fel. :)

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Och om man vill veta det seriösa svaret, det behövs om man vill skicka iväg mycket elektrisk effekt ut på nätet, tex från solpanel.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F fabban skrev:
Kul att ni fortfarande hänvisar till min lilla hönshus tråd. :p
Lite häftigt att man har skapat en tråd som har varit om diskuterad under närmare 10 års tid om jag inte minns fel. :)
Hur gick det? Betalade grannen för den förbrukade elen nån gång?

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur gick det? Betalade grannen för den förbrukade elen nån gång?
Tyvärr inte. Men det var inte så stor idé att bråka med dom heller har vi konstaterat så här i efterhand. Jag bor inte kvar i huset, men min före detta bor kvar och hon har berättat att kronofogden har varit där och lagt ut huset på exekutiv försäljning
Men huset är i så dåligt skick så ingen vill köpa det. Finns inget fungerade värmesystem och massor av mögel i källaren och bottenplan.
Så jag är tveksamt till att vi hade fått ut några pengar av dom om vi hade dragit igång en process. Det känns bättre att ha använd den energin till roligare saker helt enkelt.

Men det är kul att gå in på forumet och söka på hönshus nån gång ibland. För uppenbarligen så har min tråd satt sina spår i forumet. :D

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.