3 607 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Mer än 25A...
Sida 1 av 2
Såg att min nätägare kräver en ny anslutningsavgift om man skalle vilja ha mer kräm än 25A. Är detta generellt för alla nätägare, dvs något som EI styr över, eller hur funkar det?
Vad innebär det normalt för jobb hos nätägaren, måste de gräva ner ny kabel från närmsta station?
Vad innebär det normalt för jobb hos nätägaren, måste de gräva ner ny kabel från närmsta station?
Vill man säkra upp över den nivå som servisen är dimentionerad för så är det normalt.
Bästa svaret
De flesta en och tvåfamiljshus har gängsäkring (diazed) i storlek II som huvudsäkring, och då är största möjliga säkring 25A. Servisledningen är därför också i allmänhet dimensionerad där efter, eller något över.
Har det funnits flera abonnemang i huset tidigare så kan det vara en kraftigare ledning in.
Jobbet för att byta till större huvudsäkring än 25A kan alltså vara allt ifrån att byta till en annan mätartavla till att lägga ny kabel till närmaste nätstation och kanske också behöva bygga ut densamma om den redan är på gränsen i belastning. Mest troliga fallet ligger någonstans däremellan, ny tavla och ny kabel till närmaste kopplingsskåp.
Har det funnits flera abonnemang i huset tidigare så kan det vara en kraftigare ledning in.
Jobbet för att byta till större huvudsäkring än 25A kan alltså vara allt ifrån att byta till en annan mätartavla till att lägga ny kabel till närmaste nätstation och kanske också behöva bygga ut densamma om den redan är på gränsen i belastning. Mest troliga fallet ligger någonstans däremellan, ny tavla och ny kabel till närmaste kopplingsskåp.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Den här om hönshuset börjar bli så klassisk att vi borde ha en klistrad länk snart.
För nyare medlemmar kanske en förklaring är på sin plats.
I en tråd för rätt många år sedan var det en medlem som beklagade sig över hög strömförbrukning. Många råd kom in. Och efter rätt lång felsökning hittade medlemmen att hans el även gick till grannens hönshus, där grannen hade värmelampor eller något.
Sedan hänvisas det ofta i trådar här om diverse lustiga fenomen, till hönshuset.
För nyare medlemmar kanske en förklaring är på sin plats.
I en tråd för rätt många år sedan var det en medlem som beklagade sig över hög strömförbrukning. Många råd kom in. Och efter rätt lång felsökning hittade medlemmen att hans el även gick till grannens hönshus, där grannen hade värmelampor eller något.
Sedan hänvisas det ofta i trådar här om diverse lustiga fenomen, till hönshuset.
Tyvärr inte. Men det var inte så stor idé att bråka med dom heller har vi konstaterat så här i efterhand. Jag bor inte kvar i huset, men min före detta bor kvar och hon har berättat att kronofogden har varit där och lagt ut huset på exekutiv försäljninguseless skrev:
Men huset är i så dåligt skick så ingen vill köpa det. Finns inget fungerade värmesystem och massor av mögel i källaren och bottenplan.
Så jag är tveksamt till att vi hade fått ut några pengar av dom om vi hade dragit igång en process. Det känns bättre att ha använd den energin till roligare saker helt enkelt.
Men det är kul att gå in på forumet och söka på hönshus nån gång ibland. För uppenbarligen så har min tråd satt sina spår i forumet.