Byggahus.se
D
Skulle nog maila Alarmtech om det... borde ju vara reklamationsärende
 
Ja det är en reklamation om sensorn är kass. Det är en larmfirma som gjort installationen åt mig som skal få komma och fixa det. Men jag ville först ha full koll på vad som är fel, för annars bara fortsätter problemen.
Ibland går det också fortare att fixa det själv än att ringa hem dem...
 
Har du ingen kopplingsbox i närheten, där magnetkontakten är ansluten?
Där skulle du med en vanlig multimeter enkelt kunna mäta hur kontakten beter sig.
 
Tyvärr är skarvningen mellanrummet mellan dörren och väggen som inte går att öppna med någon list eller liknande. Det är ca 10m till larmcentralen, man kan ev mäta där. Men hur kan jag mäta det med en multimeter? Felet kommer ju regelbundet lite närsom....är ej repeterbart...
 
Om du kommer åt de fria trådarna från kontakten, så är det bara att verifiera att den sluter och öppnar som tänkt och att ingen konstigt sker om du ex knackar på den.
 
men det kan jag ju göra med larm-appen/loggen(likt de jag bifogade)? eller är det någon skillnad ...skal testa knacka lite på den ikväll, även skruva ur magneten, dra den fram och tillbaks och se hur den uppför sig..
 
RilleRock
Tror även jag det är oxid alt kabeln som är skavd av någon orsak som glappar.
Väldigt sällan man råkar ut för detta.

Hade tagit ett snack med installatören och bett han ta med en likadan mk vid besök.
 
Är larmsystemet balanserat dvs sitter det motstånd någonstans på slingan?

Isf kan det vara ett hett tips att byta dessa, inte ovanligt att de ger med sig.

Annars är de två andra nämnda orsaker också mycket troliga

Dvs,
Oxiderad/skadad mk
Skadad kabel
Dåliga motstånd
 
Hej Wittsjö! Nyfiken fråga, hur gick det med detta sen, hittade ni vad som orsakade felet?

Undrar också om jag förstått rätt att din MC250 är skarvad före centralen och satt den isåfall dold bakom en list eller hur är det löst? (tex bakom dörrfoder?)
 
Larmteknikern tog den enkla vägen och kopplade över till att använda magnetsensorn i motorlåset istället. Så funktionaliteter är där nu.
Ursprungligen rekommenderade de att sätta upp separata magnetsensorer för larmet och inte förlita sig på de som är inbyggda i motorlåset. Men tyvärr var sensorn så tight monterad att den inte gick att byta.
Jag är inte speciellt glad över detta men det får väl duga för nu.
Eftersom jag har ett jobb där jag har kollegor som är instrumentekniker, frågade jag en av dem om detta, han var helt övertygad om att sensorn punkterats dvs att där kommit fukt och således korrosion in i magnetsensorn, pga detta fungerade det lite längre efter att vi bytte till en kraftigare magnet för att sen bli för mycket motstånd i rörelsen. Jag tycker det låter vettigt och rimligt.
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
RilleRock
W wittsjo skrev:
Larmteknikern tog den enkla vägen och kopplade över till att använda magnetsensorn i motorlåset istället. Så funktionaliteter är där nu.
Ursprungligen rekommenderade de att sätta upp separata magnetsensorer för larmet och inte förlita sig på de som är inbyggda i motorlåset. Men tyvärr var sensorn så tight monterad att den inte gick att byta.
Jag är inte speciellt glad över detta men det får väl duga för nu.
Eftersom jag har ett jobb där jag har kollegor som är instrumentekniker, frågade jag en av dem om detta, han var helt övertygad om att sensorn punkterats dvs att där kommit fukt och således korrosion in i magnetsensorn, pga detta fungerade det lite längre efter att vi bytte till en kraftigare magnet för att sen bli för mycket motstånd i rörelsen. Jag tycker det låter vettigt och rimligt.
Man sätter generellt alltid separata magnetkontakter till inbrottslarm då de som sitter till passsage generellt inte är godkända.
Utöver det använder man kolvens läge på en egen sektion eller i serie med magnetkontakten.

Har man motorlås så vill man framförallt veta kolvläget på motorlåset.
 
W wittsjo skrev:
Larmteknikern tog den enkla vägen och kopplade över till att använda magnetsensorn i motorlåset istället. Så funktionaliteter är där nu.
Är inte så bra på motorlås, kan de alltså även indikera om dörren står uppställd fast kanske med låskolven i låst läge? Eller missar man kontrollen på om dörren är ordentligt stängd eller ej?

Ang. vart magnetkontakten är ihopkopplad; råkar du veta vart de gjorde det och isåfall hur många meter det är fram till dörren?
Har själv monterat 10-15 st i dörrar och fönster men de är inte inkopplade än och på de flesta ställena kan jag fortfarande välja vart en kopplingsdosa placeras. Den fasta anslutningskabeln måste ju snurras när de skruvas in i fönster-/dörrkarmen så ju längre flexröret är ju större chans att kabeln kan skadas vid byte. Nya utbyggnaden är med putsade väggar så finns inga foderlister runt dörrar/fönster, men i vår gamla husdel som renoveras kan man ju tänka sig lägga kopplingen bakom fodret om det är att rekommendera (men blir ju svårare att felsöka när lister evtl. måste tas loss).
 
V Videonisse skrev:
Är inte så bra på motorlås, kan de alltså även indikera om dörren står uppställd fast kanske med låskolven i låst läge? Eller missar man kontrollen på om dörren är ordentligt stängd eller ej?
Tjena, motorlåset har en sensor som säger om regeln är inne/ute, och sen en sensor mot karmen som säger att dörren är öppen stängd. Det kan hända att den sistnämnda inte är samma kvalité som den lösa alarmtech sensorn men i princip är det samma typ/sak.
Dvs ja den känner att dörren faktiskt är stängd när regeln är ute.

V Videonisse skrev:
Ang. vart magnetkontakten är ihopkopplad; råkar du veta vart de gjorde det och isåfall hur många meter det är fram till dörren?
Har själv monterat 10-15 st i dörrar och fönster men de är inte inkopplade än och på de flesta ställena kan jag fortfarande välja vart en kopplingsdosa placeras. Den fasta anslutningskabeln måste ju snurras när de skruvas in i fönster-/dörrkarmen så ju längre flexröret är ju större chans att kabeln kan skadas vid byte. Nya utbyggnaden är med putsade väggar så finns inga foderlister runt dörrar/fönster, men i vår gamla husdel som renoveras kan man ju tänka sig lägga kopplingen bakom fodret om det är att rekommendera (men blir ju svårare att felsöka när lister evtl. måste tas loss).
Misstaget jag gjorde var att jag har specialbyggd dörr byggd av en snickarfirma, jag gav dem kabeln och sensorn, efter att de monterat sensorn, klämde de in kabeln mellan fönster och dörrkarm så kabeln går inte att rubba nu. Därför kan man inte dra ut mer än ca 1cm för att klippa och koppla på en ny sensor.
Det finns en skarv någon stans på vägen tillbaks till larmcentralen, det var elektrikern som drog upp detta, inte larmkillen, därför fastnade det lite mellan folk. Tyvärr är den larmdosan infälld/övermålad och ej tillgänglig utan att riva upp i väggen. Det går om man verkligen vill men för nu låter jag det vara.
Min plan B var att använda reservparet i motorlåskabeln, borra in ett hål för en sensor precis ovanför motorlåset, med magneten i karmen, koppla den till reservparet i motorlåset, men larmteknikern lyckades inte lista ut det heller.
De tar enklaste vägen för att få det till att funka, detta är garantijobb så de minimerar sin insats.
För nu accepterar jag det.
Angående sensorn så tror jag inte det med att skruva in den var något stort problem, gängan är rätt stor så det är inte så många varv, roterar man sensorn motsatt hälften av varven innan skruvar in den så hjälper det ju lite också. I mitt fall sitter kabeln fast 5-6 cm upp och det kändes ändå som där var tillräckligt frihet. Å andra sidan funkar ju inte min sensor längre. :)
Mitt intryck när jag projekterade detta var att dessa aldrig skulle behöva bytas ut.
 
V Videonisse skrev:
Den fasta anslutningskabeln måste ju snurras när de skruvas in i fönster-/dörrkarmen så ju längre flexröret är ju större chans att kabeln kan skadas vid byte.
Ett litet tips... Alarmtech har en MK som heter MC 255 där kabeln inte roterar när man skruvar dit kontakten.

https://lasshop.se/produkt/magnetkontakt-mc-255-2-roterande-infalld/ (finns även med längre kabel)
 
  • Gilla
RilleRock och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.