Byggahus.se
Jag har bott en och en halv vinter i en stuga med omkring 12 grader på bordshöjd vid sängdags när jag hade eldat som en tok hela kvällen men annars kring +5 grader på bordshöjd. På köksgolvet var det litet snö för det mesta. Hade elvärmen inställd på den nivån av kostnadsskäl. Pengarna behövdes till bättre verktyg så jag skulle kunna arbeta mer och åta mig fler projekt.
Värst var det att få kläderna torra tills nästa arbetsdag ute i kölden.

Då lärde jag mig inse hur värdefull värme är.
Ett sånt där slöseri är ju totalt vansinnigt. I synnerhet nu när flera av våra energikällor har visat sig vara skadliga för hela planeten. Faktum är att vi borde sänka vår energiförbrukning rejält om jorden skall stå pall i längden.
 
Har just varit på ett projekt på västkusten, en ny bussterminal i västtrafiks regi. Där läggs ner markvärme på alla ytor runtom kåken. Men enligt utsago har installationen gått såpass över budget att kommunen, som skall stå för markvärmenotan, inte kommer ha råd att ha den igång de närmsta åren. Återstår väl att se om kommunen skramlar fram pengarna i nästa budget, annars är det väl slöseri utan dess like.
 
Kungälv?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Kungälv?
Mycket riktigt. Det är många kilometer slang nedlagd i backen nu.
 
L
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Ta inte illa upp men du har multiplicerat med både 7, 24 och 30 det blir 7 månader.
men per månad blir det
24 timmar 7 dagar 4 veckor eller
24 timmar 30 dagar
Dvs 1,5 kW * 24 = 36 kWh per dag
36 kWh * 30 = 1080 kWh per månad
1,25kr /kw enligt exempel blir
1080 * 1,25 = 1350 kr/månad
Med termostat enligt exempel
995 kr/månad
Bror min räknar fort men fel ibland :worried: bra med någon som rättar med facit :):)
klart står skillnad ( tänkte jag skulle få leverera elen till fast kostnad :) )
 
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kul att höra!
Och uppe i norr kanske det är motiverat för att minska antalet ben- och höftledsbrott.
mera för att slippa plogga och skotta mellan butikerna.
folk i norr har lite mer mellan öronen när det kommer till snö och is månaderna.
 
L
H heimlaga skrev:
Jag har bott en och en halv vinter i en stuga med omkring 12 grader på bordshöjd vid sängdags när jag hade eldat som en tok hela kvällen men annars kring +5 grader på bordshöjd. På köksgolvet var det litet snö för det mesta. Hade elvärmen inställd på den nivån av kostnadsskäl. Pengarna behövdes till bättre verktyg så jag skulle kunna arbeta mer och åta mig fler projekt.
Värst var det att få kläderna torra tills nästa arbetsdag ute i kölden.

Då lärde jag mig inse hur värdefull värme är.
Ett sånt där slöseri är ju totalt vansinnigt. I synnerhet nu när flera av våra energikällor har visat sig vara skadliga för hela planeten. Faktum är att vi borde sänka vår energiförbrukning rejält om jorden skall stå pall i längden.
Håller med om principen att inte slösa energi. Men som tidigare nämnts slösas för närvarande annan energi vid snöröjningen med slunga och traktor, vars utsläpp troligen har större negativ miljöpåverkan än om man skulle köpa "ren" el. Kanske förändras detta när man kör också slunga och traktor på el, men där är vi ju inte ännu.

I grund och botten sympatiserar jag med den som vill sköta skottning med ren handkraft på det gamla sättet, men i vår moderna värld finns det många situationer då detta inte är möjligt. Därför är det intressant att åtminstone utforska de nya tekniska möjligheter som ges, då ju tekniken ständigt utvecklas och faktiskt ibland gör framsteg som är riktigt positiva - tänk t ex LED.

Jag gillar din berättelse om hur du levde sparsamt för att kunna investera i bättre verktyg! Det för tankarna till hur livet var för de flesta för ett par generationer sedan.
 
L
PNO PNO skrev:
Smälta snön är en sak - smältvattnet ska bort också. På ena jobbet har vi några trappor med markvärme. De är ju förvisso isfria och fina, men vad hjälper det när folk ständigt och jämt ramlar och slår sig på svallisen strax nedanför.

På andra jobbet bygger vi just nu nytt. Där ville vi skippa markvärme utanför garageportarna av samma skäl - det är för mycket problem med is strax utanför den värmda ytan. Och när det snöar ordentligt så får man oframkomlig snösörja utanför portarna istället för vanlig snö som man endera lätt skottar bort eller bara kör igenom.

I Uppsala har de ganska mycket markvärme i centrum. Samma problem där - en bit ner på alla tvärgator är det endera snömos eller isgata.
Hej, jag tycker att i synnerhet det du säger om snösörjan som är svår att köra igenom är tankeväckande. Det låter inte bra. Svallisen du nämner går ju få bort med genomtänkt vattenavledning och planering, men den dräneringslösningen kräver ju då också så klart värme (som tidigare nämnts längre upp i tråden). Så problemet växer alltså, blir mer omfattande - om man inte bara ska skjuta problemet vidare - som i ditt exempel med tvärgatorna i Uppsala.
 
L
Valkyr Valkyr skrev:
Har just varit på ett projekt på västkusten, en ny bussterminal i västtrafiks regi. Där läggs ner markvärme på alla ytor runtom kåken. Men enligt utsago har installationen gått såpass över budget att kommunen, som skall stå för markvärmenotan, inte kommer ha råd att ha den igång de närmsta åren. Återstår väl att se om kommunen skramlar fram pengarna i nästa budget, annars är det väl slöseri utan dess like.
Det låter ju inte särskilt lyckat. Men utan tjänstemannaansvar är det ju alltid någon annan som betalar ...
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
L
Kom att tänka på att en viktig positiv egenskap med elektrisk snösmältning ju är är just det faktum att snön smälter och rinner bort istället för att utgöra en stor massa som måste placeras någonstans, vilket är problematiskt på små tomter under vintrar med mycket snöfall.
 
H
L Lärospånet skrev:
Kom att tänka på att en viktig positiv egenskap med elektrisk snösmältning ju är är just det faktum att snön smälter och rinner bort istället för att utgöra en stor massa som måste placeras någonstans, vilket är problematiskt på små tomter under vintrar med mycket snöfall.
som kanske rinner ut på vägen och ger en isbana åt någon.
 
L Lärospånet skrev:
snön smälter och rinner bort istället för att utgöra en stor massa som måste placeras någonstans
Men om man smälter snön bildas vatten, som också tar vägen någonstans.
Och fruset vatten (= is) kan ställa till med mer problem än en snödriva :thinking:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men om man smälter snön bildas vatten, som också tar vägen någonstans.
Och fruset vatten (= is) kan ställa till med mer problem än en snödriva :thinking:
Absolut, men med uppvärmd framledning till kommunal dagvattenanslutning bör det väl funka?
 
L
henke_benke skrev:
som kanske rinner ut på vägen och ger en isbana åt någon.
Nej det hade verkligen varit dumt - menar alltså (som jag skrev längre ner - såg inte detta först) - direkt kopplat till kommunens dagvattenanslutning. Man vill ju undanröja problem och inte skapa nya :)
 
H
L Lärospånet skrev:
Nej det hade verkligen varit dumt - menar alltså (som jag skrev längre ner - såg inte detta först) - direkt kopplat till kommunens dagvattenanslutning. Man vill ju undanröja problem och inte skapa nya :)
blir dyrt allt du ska göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.