L
Hej! Mitt första inlägg här på forumet, men jag har naturligtvis redan lurat i vassen länge och lärt mig en hel del här under åren.

Jag funderar på dessa elektriska snösmältningsmattor och snösmältningssystem som kan hålla uppfarter, gångar, trappor, tak och rännor snö- och isfria.

Är det någon som har testat något av systemen? Det finns ju tydligen några olika leverantörer.

Om så - hur ser kostnaderna ut för dig/er? Alltså anläggning - men också drift? Jag menar blir det fruktansvärt dyrt under en vinter med mycket snö? Eftersom snö faller i ganska milda temperaturer, så hinner det gissningsvis smälta undan innan temperaturen faller till sibiriska minusgrader (då det skulle kosta skjortan att få upp i tillräcklig värme)?

Som jag läser det fungerar dessa system bara i betong och under sten och grus (förutom taksystemen som ju måste fungera i takplåt). Det finns inget system som fungerar i trappor och förstubroar av trä? Varför går det inte att bygga in under trä? Skulle det kunna fungera under durkplåt?

Nu hade jag svårt att välja kategori - hoppas denna funkar!

Tack på förhand,
Lärospånet

Jag tycker mest att det är ett förkastligt energislösande. Möjligen okej om man matar värme via Solfångare

L
Tack för svar Johannes. Så verkar det ju onekligen vid en första titt. Men om man väger in allt arbete som krävs för att skotta? Traktor, slunga och handkraft? Var är vi då?

Om dessutom den som ska sköta röjningen måste ta sig till fastigheten enkom för att röja? Avgaser, utsläpp?

Då kanske elenergi köpt från miljövänliga källor står sig åtminstone lika bra?

Idealiskt vore så klart egenproducerad energi - precis som du säger - men det är inte alltid möjligt.

Något måste vi kunna tjäna pengar på, vi som jobbar i snösvängen.

• Gilla
gusvo085
  • Laddar…
L
Haha jo det är ju sant - men det är ju knappt ni hinner med i alla fall så någon uppfart mindre ska väl inte ta brödet ur munnen på er!

L
Trä är dåligt på att förmedla värme och en trappa har tjock virke , det med i betong eller under plattor i grus så fodras det mycket isolering under så inte maskarna får sitt ide varmt och skönt
Installationen ska beräknas till 100W/m2 för att fungera bra .
Om den ska startas vid ett snö eller isväder , räkna med att det kan ta upp till 10-12 tim för att få snö eller isfritt , så 10m2 kostar ca 1 kr i timman ggr X antal 10m2
Inget billigt att drifta det

L
L Liteavvarje skrev:
Trä är dåligt på att förmedla värme och en trappa har tjock virke , det med i betong eller under plattor i grus så fodras det mycket isolering under så inte maskarna får sitt ide varmt och skönt
Installationen ska beräknas till 100W/m2 för att fungera bra .
Om den ska startas vid ett snö eller isväder , räkna med att det kan ta upp till 10-12 tim för att få snö eller isfritt , så 10m2 kostar ca 1 kr i timman ggr X antal 10m2
Inget billigt att drifta det
Tack för utförligt svar!

Förstår att trä är dåligt på att förmedla värme, det är ju ett problem...

Men din utredning av driftkostnader var intressant - tycker ändå inte att det låter så oerhört mycket - beror ju så klart på hur stor yta det gäller - men det snöar ju förhoppningsvis inte massor varenda dag under vintern.

Förstår också att det är viktigt att isolera under så att värmen kommer till sin rätt.

Vet du kanske någon som har installerat ett sådant system?

L
Och durkplåt förresten - det bör ju leda värme utmärkt - men står ändå inte som ett alternativ hos tillverkarna av snösmältningsmattor - handlar det om säkerhet eller är det bara pga att det är mindre vanligt?

L
Det går åt 10m V-kabel per m2

Jag själv på garageuppfart från hus hos andra , ca 15m X 3 m =45 m2 X 10 m
( v-kabel 10W/m ) = 4500W i drift/tim = ca 4,50kr /tim i sådana lägen förlägges flera slingor och ansluts 3 fasigt , då en slinga får vara max 95 m , , styrning sker via termostat och fuktgivare i mark
Fungerar men är dyrt p-g-a- drifttiden som jag sa tidigare

L
L Liteavvarje skrev:
Det går åt 10m V-kabel per m2

Jag själv på garageuppfart från hus hos andra , ca 15m X 3 m =45 m2 X 10 m
( v-kabel 10W/m ) = 4500W i drift/tim = ca 4,50kr /tim i sådana lägen förlägges flera slingor och ansluts 3 fasigt , då en slinga får vara max 95 m , , styrning sker via termostat och fuktgivare i mark
Fungerar men är dyrt p-g-a- drifttiden som jag sa tidigare
Tack, intressant. Ok, så varje kvadratmeter kräver 10 meter kabel alltså.

Ångrar dom sin investering?

Det är ju ett allvarligt problem att det är så lång driftstid - inte minst eftersom jag efterfrågar något som håller fritt kontinuerligt - inte något som måste ha en dag på sig att göra snöfritt och därmed lätt framkomligt...

L
L Lärospånet skrev:
Tack, intressant. Ok, så varje kvadratmeter kräver 10 meter kabel alltså.

Ångrar dom sin investering?

Det är ju ett allvarligt problem att det är så lång driftstid - inte minst eftersom jag efterfrågar något som håller fritt kontinuerligt - inte något som måste ha en dag på sig att göra snöfritt och därmed lätt framkomligt...
Finns någon som har lite mindre som kör det hela vintern , det är så att har man fått upp tempen på massan så kostar det lite mindre i drift , men ändå , himlen är ovanför
Några undrade varför EL-mätaren bråkade och ville ut ur skåpet :) så dom stängde av och hade det bara på när släkten kom på besök

L
Vet du ungefär vad material- och anläggningspriset ligger på per kvadrat - grovt räknat? Alltså utöver vad det skulle ha kostat att lägga vanlig uppfart med plattor utan elen.

L
L Lärospånet skrev:
Vet du ungefär vad material- och anläggningspriset ligger på per kvadrat - grovt räknat? Alltså utöver vad det skulle ha kostat att lägga vanlig uppfart med plattor utan elen.
Har inte direkt i huvudet nu men kan återkomma med ca

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
L Liteavvarje skrev:
Finns någon som har lite mindre som kör det hela vintern , det är så att har man fått upp tempen på massan så kostar det lite mindre i drift , men ändå , himlen är ovanför
Några undrade varför EL-mätaren bråkade och ville ut ur skåpet :) så dom stängde av och hade det bara på när släkten kom på besök
Haha - ja släkten är som bekant värst så då gäller det ju att dra på.

L
L Liteavvarje skrev:
Har inte direkt i huvudet nu men kan återkomma med ca
Vore ruskigt hyggligt! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.