Byggahus.se
45 mm spontat furu golv kommer hålla bra på 2 meters spännvidd men det kommer ge en viss svikt.
 
P Pagno skrev:
Men, om man borrar igenom, skippar limmet, har bra väggar, drar vajer igenom, genomgåendes, spänner upp "golvet" så har man en trevlig modell av hängmatta.

Hmmm, kul idé om inte annat.
Om det ligger på 2 fasta upplag, en vägg och en limträbalk så tror jag fortfarande att det skulle hålla bra
om man skruvlimmar, vikten blir väl ca 50kg / kvm, totalt 300kg inte så farligt.

3D-modell av ett trägolv som vilar på en vägg och en limträbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Interiör med måttangivelser, limträbalkar och möblerat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörbild med 4 meter högt tak och brun limträpelare i rum med dörrar och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har ni ett par bilder. Skickar upp en oklottrad om ni vill ha att rita i.
Takhöjden är 4.0 meter. De bruna är limträ.
 
Det beror ju på vilken svikt man accepterar. Jag byggde ett vindskydd med råspont i golvet. Tre meter upplagt på mitten och i ändarna. Det höll, men tyvärr hade jag slagit ihop torrt virke, det såg riktigt intressant ut när det regnat på det. Så det blev kompletterat med två 45*75 reglar för att räta upp det igen. Jag är säker på att ett spontat 45mm golv håller, men det kommer nog inte att kännas stadigt.
 
KMolinder KMolinder skrev:
[bild] [bild]
Här har ni ett par bilder. Skickar upp en oklottrad om ni vill ha att rita i.
Takhöjden är 4.0 meter. De bruna är limträ.
Gillar att skissa på papper med penna och linjal.
Något så här blir relativt stabilt:

Handritad skiss av golvsarg med reglar och snedsträvor på millimeterpapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skruvlimmad regel 45*95 i 45*195.

Handritad skiss av en konstruktion med reglar och dimensioner för stabilitet i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fungerar som en sarg runt hela golvet, stabiliserar golvet, golvet lägges på 45*95 regel, då bygger det inte mycket varken uppåt eller neråt.

Skiss av golvet med stabiliserande reglar och snedsträvor som beskrivs i forumdiskussionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snedsträvor 300*300mm tar upp mycket av tyngden, ger bjälken extra stöd.

Skiss av golvvirke med dimensioner och konstruktionsdetaljer för reglar och snedsträvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är mitt "morgonkaffe förslag".
Denna konstruktion håller men ger lite svikt ändå mitt på golvet.
Om du vill stärka upp golvet behöver du inte göra det underifrån.
Det går att platsbygga en låg säng, skruva reglarna direkt i golvet så har du en stabil konstruktion.

En viktig sak med mitt förslag med L-balk runt golvet är att det måste sättas skruv från utsidan på balk, in i kortsidan i golvbrädorna, så att inte hela "flaket", golvet, ramlar ner vid för stor belastning.

Mvh P-A
 
  • Gilla
KMolinder
  • Laddar…
P Pagno skrev:
[bild]

Detta är mitt "morgonkaffe förslag".
Denna konstruktion håller men ger lite svikt ändå mitt på golvet.
Om du vill stärka upp golvet behöver du inte göra det underifrån.
Det går att platsbygga en låg säng, skruva reglarna direkt i golvet så har du en stabil konstruktion.

En viktig sak med mitt förslag med L-balk runt golvet är att det måste sättas skruv från utsidan på balk, in i kortsidan i golvbrädorna, så att inte hela "flaket", golvet, ramlar ner vid för stor belastning.

Mvh P-A
Suveränt!
Måste det sitta L-balk på kortsidan?
Går det att pruta ner 45x95 till 45x70 och köra fler skruv, eller köra 45x220 + 45x70?
På långsidan mot befintlig vägg; 45x95 med golvet skruvat uppifrån, eller L-balk där med?
 
Om du vill ha ett loft som inte känns svajigt, men som ändå har låg konstruktionshöjd, föreslår jag följande lösning. På 3 meterssträckan monterar du en limträbalk som bärlina. Den bör ha dimensionen 140x120 (breddxhöjd), vilket kan uppnås antingen genom specialbeställning eller genom klyvning av en högre balk (av den homogena kvaliteten). Som golvbjälkar vinkelrätt mot bärlinan monterar du 90x120 C24 bjälkar (skruvlimmade) på c/c 600 mm. Lämpliga golvbrädor, (för en stum känsla) bör vara i intervallet 26-28 mm.
 
J justusandersson skrev:
Om du vill ha ett loft som inte känns svajigt, men som ändå har låg konstruktionshöjd, föreslår jag följande lösning. På 3 meterssträckan monterar du en limträbalk som bärlina. Den bör ha dimensionen 140x120 (breddxhöjd), vilket kan uppnås antingen genom specialbeställning eller genom klyvning av en högre balk (av den homogena kvaliteten). Som golvbjälkar vinkelrätt mot bärlinan monterar du 90x120 C24 bjälkar (skruvlimmade) på c/c 600 mm. Lämpliga golvbrädor, (för en stum känsla) bör vara i intervallet 26-28 mm.
Håller med om att ditt förslag är bättre hållbarhetsmässigt.
Problemet är att ts vill ha ett så lågbyggande golv som möjligt, med hyffsad stabilitet, lite svikt är acceptabelt.
Så med ts önskemål som förutsättning gäller inte traditionell byggteknik.

Om takhöjden varit annorlunda är ditt förslag helt klart bäst.

Mvh P-A
 
KMolinder KMolinder skrev:
Suveränt!
Måste det sitta L-balk på kortsidan?
Går det att pruta ner 45x95 till 45x70 och köra fler skruv, eller köra 45x220 + 45x70?
På långsidan mot befintlig vägg; 45x95 med golvet skruvat uppifrån, eller L-balk där med?
Rent byggnadstekniskt med rätt fästanordningar i stående balk, javisst.

Flera skruvar i 45*70 ger inte bättre stabilitet, bättre att limma och skruva.

Ett problem med detta L-stöd, är att anliggningsytan mot 45*70 regeln, förvisso lika liten mot 45*90 är i minsta laget, det bästa vore att få ett djupare stöd, men med djupare stöd ökar belastning/vridkraft i infästningar i stående balkar.

Allt går, om man vill.

Mvh P-A
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på vilken svikt man accepterar.
Jag kanske ska förtydliga mig att svikt är inget problem.
 
Då lär det hålla bra med 45 mm golvvirke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.