Byggahus.se
Jag behöver en trevägs ventil som är kopplad till två värmekällor och öppnar för det flödet som är varmast, antar att den alltid släpper fram lite vatten från båda enheter men öppnar för mer flöde från det som har varmast vatten.
 
L
Hur har du tänkt att det ska fungera med två källor , och vad ska det betjäna , vilka källor
behövs mera info
 
har ett flöde från acktank på ca 55-60 grader, har också en vedpanna och när jag eldar i denna så vill jag styra flödet via pannan som då höjer temp. När jag inte eldar så går vattnet till en mindre tank som förser huset med värme och varmvatten via värmeväxlare. Värmepump luft- vatten värmer acktanken.
Utan eldning= vatten från acktank till tekniktank
Eldning= vatten från acktank via vedpanna till tekniktank
 
L
Det går nog att få till det men mer info
Kan du skissa hur du har och vill ha , hur styrs värmen i dag med en reglarcentral och shunt
det kan bli lite kaka på kaka med flera källor som har så vitt temperaturområde
 
Men det låter absolut som att gå över ån efter vatten. Varmt vatten stiger så oavsett var man laddar i tanken så kommer varmast vatten att finnas i toppen på tanken. Känns som naturlagarna fixar det där utmärkt helt utan reglerteknik.
Tekniknörderi är gött men här försöker man lösa ett problem som inte finns.
 
L
B Bjober skrev:
Men det låter absolut som att gå över ån efter vatten. Varmt vatten stiger så oavsett var man laddar i tanken så kommer varmast vatten att finnas i toppen på tanken. Känns som naturlagarna fixar det där utmärkt helt utan reglerteknik.
Tekniknörderi är gött men här försöker man lösa ett problem som inte finns.
Bra då tar du över eftersom du vet bättre , men det avgör TS
 
L Liteavvarje skrev:
Bra då tar du över eftersom du vet bättre , men det avgör TS
Har linoljan härsknat eller har du dragit villgäng som vanligt?
Ville bara hjälpa till. Hade TS haft full koll på alternativen hade han förmodligen inte frågat, eller så har han tänkt ett steg längre än vad jag gjort (inte omöjligt) och då hoppas jag han kommer in och argumenterar för det.
 
L
B Bjober skrev:
Har linoljan härsknat eller har du dragit villgäng som vanligt?
Ville bara hjälpa till. Hade TS haft full koll på alternativen hade han förmodligen inte frågat, eller så har han tänkt ett steg längre än vad jag gjort (inte omöjligt) och då hoppas jag han kommer in och argumenterar för det.
Oljan har nog inte härsknat eller gänpaj men varför komma med kommentarer på ett sådant sätt , det blir som att skriva någon på näsan , var lite försiktigare och fråga i stället kanske
Går det att göra så om du inte vet , så utökar du din kunskap i olika lägen , så har jag fårt göra .
och läsa , alla har vi varit barn , så ingen skugga över det
 
Krilleman
Man kan ju inte ge upp en diskussion (i just ett diskussionsforum) för att det kommer fler åsikter...

:thinking:
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Jag tänker som så: Istället för att ta 55° från tanken och värma till kanske 85° i pannan (som jag uppfattade att TS vill) så kan man lika gärna ta kallare returvatten och värma till 85° i pannan.
Totala energimängden i systemet är ju fortfarande den samma.
Eller är målet att maximera uttagbar effekt vid eldning i pannan?
 
L
Krilleman krilleman_215 skrev:
Man kan ju inte ge upp en diskussion (i just ett diskussionsforum) för att det kommer fler åsikter...

:thinking:
Absolut inte som du säger , bra med åsikter :), men det kom lite för mycket om termologi som inte TS var intresserad av , utan om det gick att få till det med en shunt , han aldrig fram riktigt , måste till mer info
 
L
B Bjober skrev:
Jag tänker som så: Istället för att ta 55° från tanken och värma till kanske 85° i pannan (som jag uppfattade att TS vill) så kan man lika gärna ta kallare returvatten och värma till 85° i pannan.
Totala energimängden i systemet är ju fortfarande den samma.
Eller är målet att maximera uttagbar effekt vid eldning i pannan?
Har en tanke om att han ska maxa panna mot både system och tank , sådant tål att tänka på för att få ihop , sen om det är ekonomi på det får man se , vattenmässigt ja , kronor ??
 
Jag undrar bara varför man vill kosta på en ventil när ett T-rör fyller samma funktion helt utan styrning. Jag vill inte alls bråka, jag är nyfiken.
 
L
Jag har ved +VP +tankar och kör dom samtidigt , det fungerar bra om man kopplar på rätt sätt
TS har nästan samma funktion , men vill utveckla det till mera exakt funktion , det som kan vara ett litet problem han har något han kallar tekniktank , vet inte om det 2 tankar men det kommer väl fram
Nu dags att besöka kudden men kommer in och ser vadTS har skrivit i morgon
 
Den ventil jag söker och som jag vet finns fungerar enl följande.
Två tankar, en pump trycker vattnet från tank A till tank B, ett rör går direkt till tank B och ett rör går via vedpannan till tank B. På returen från vedpannan sitter en ventil som också röret direkt till tank B går via. Ventilen släpper fram det vatten som är varmast. Eldar jag inte så går 90% av vattnet direkt från tank A till tank B. 10% av vattnet strömmar via vedpannan.
Om jag eldar så känner ventilen av att det 10%-iga vattnet är varmare och ventilen styr om flödet till 90% från vedpanna och 10% från tanken.
När jag slutar elda återgår flödet till 90% från tank A och 10% via vedpannan.
Ventilens grundläge om båda flödena är lika varma är 90-10% men när flödet 10% är varmare än de 90% så byter den läge till 10-90%.
Det är denna typ av ventil jag söker, jag har sett den på nätet men hittar den inte nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.