Byggahus.se
Har två större utrymmen i källaren som inte är renoverade ännu. Idag är detta pannrum, verkstad, tvättstuga, bastu och massa mindre utrymmen för förråd. För att komma vidare och byta avlopp, lägga nya rör och dra ventilation så vill jag sätta en planlöning.

Tanken har varit att i ena rummet ha master bedroom med walk-in-closet och i det andra utrymmet värmepanna, tvättstuga och badrum. Jag tycker det är bra att samla allt vatten och avlopp i ett utrymme men samtidigt har jag lite svårt för att ha WC och tvättstuga i samma rum. Tanken av att gäster skall göra sina behov i ett rum där mina kläder hänger på tork känns konstig. Var inne på att bygga ett rum i pannrummet och öppna ett dörrhål mot sovrum. Men då måste gäster gå via sovrummet för att komma åt WC. Och tanken på att ta hål i hjärteväggen lockar inte. En annan tanke var att fylla på ytterväggen, mot källartrappan, med bänkskåp, högskåp, tvätt och torktumlare. Placerar man allt detta i rad efter värmepannan så kan man montera skjutdörrar framför och när man vill dölja det så drar man för och när man tvättar så skjuter man alla dörrar framför värmepannan.

I pannrummet kommer ventilation (FTX) ner från vinden och fördelas ut till alla rummen. Jag har oxå fördelare och shunt till golvvärme. Anslutningen till element går i taket och upp i bjälklaget till bottenplan. Detta gör att skulle man göra ett kombinerat badrum/tvättstuga/pannrum så kommer jag ha massa ful installation i taket.

Vi har bara ett badrum idag med dusch och detta på bottenplan. Med två vuxna och två barn är detta för lite. På källarplan behövs en WC då barnen ofta hänger här ner i biorummet. Men även om vi flyttar ner ett sovrum.

Jag tänker att man vill få plats med följande:
Sovrum: Dubbelsäng, sängbord och gärna generöst med utrymme runt sängen. Kanske få plats med en fåtölj.
Walk-in-closet: Öppna garderober med både klädstång och låder. Helkroppsspegel.
Tvättstuga/pannrum: Värmepanna, tvättmaskin, torktumlare, högskåp, förvaring, häng möjligheter.
Badrum/WC: WC, dusch, tvättställ (gärna två platser), hörn badkar för två personer.

Det är lätta att tänka att man skall få plats med allt och jag är fullt medveten om att jag kommer få kompromissa med utrymmena. Men jag tar gärna emot tankar, förslag och idéer på planlösning.

Ritning av källarplan med markerade utrymmen för gästrum, gillestuga, matkällare, pannrum och sovrum med walk-in closet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en källarplanlösning med markerade utrymmen för gäststuga, sovrum med walk-in-closet och kombinerat pannrum, tvättstuga och WC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dragu80
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag hade hellre möblerat biorummet så att gäster kan sova där vid behov.
Och gjort ett rejält förråd (med dörr) av det som nu står som gästrum.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag hade hellre möblerat biorummet så att gäster kan sova där vid behov.
Och gjort ett rejält förråd (med dörr) av det som nu står som gästrum.
Vi håller med dig helt och hållet. Namnet på rummet står kvar men vi kom oxå fram till att ha ett gästrum, när man kan sova i biorummet känns onödigt. När dottern har kompisar över så sover de i just biorummet. Gästrummet används nu som förråd och klädförvaring av ytterkläder.

Allt som är rosa på ritningen är redan renoverat. Biorummet, gästrum, hall, matkällare och trapphus har nya putsade väggar och klinker på golvet. Nu vill vi på något sätt sätta de två sista stora rummen (vita) så vi kan komma vidare. Och då är väl två kärnfrågor badrum/pannrum som ett eller två rum. Och sovrum och walk-in-closet där jag skall få till en bra lösning med klädförvaring och hyfsat rymligt sovrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.