Byggahus.se
Hej

I taket i mitt kök sitter halogenspottar. Jag vill byta ut dem mot LED. Kan jag återanvända kablarna in till nuvarande driver och från drivern till armturerna? (dvs bara byta ut ljuskällorna och drivern)

Med vänlig hälsning,

Peter
 
  • En halogenspot i taket monterad på en träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Ja, det ska gå. Ser ut att vara MR11 eller MR16, googla lite på lamptyp+led så ska du nog hitta något.
Blir det lika bra som halogen? Absolut inte.
Blir det lika bra som att byta ut armaturerna mot LEDarmaturer? Garanterat inte.
Blir det billigt? Oh ja.
 
Om jag byter till ledarmaturer kan jag då återanvända kablaget till nuvarande halogenarmaturer så jag slipper dra om kablarna i taket?
 
Du har idag 12V halogen och då har du kraftiga 2,5 mm2 värmetåliga kablar till lampan troligtvis isolerade för 300 Volt.
Har du det så behöver du inte byta kabel. Kontrollera så att kabelisoleringen av värmen inte har torkat, spruckit och fallit av.
Till 12-24V LED behövs bara 1,5mm2 kabel till varje lampa.
 
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Du har idag 12V halogen och då har du kraftiga 2,5 mm2 värmetåliga kablar till lampan troligtvis isolerade för 300 Volt.
Har du det så behöver du inte byta kabel. Kontrollera så att kabelisoleringen av värmen inte har torkat, spruckit och fallit av.
Till 12-24V LED behövs bara 1,5mm2 kabel till varje lampa.
Vad grundar du påståendet om att det är installerat med 2,5mm2 på?
Det är enligt min uppfattning väldigt ovanligt att 12Volts halogenspottar är installerade med 2,5mm2.
Antingen är det små elektroniska trafos som driver 2-3 spottar då räcker 1,5mm2 eller en stor konventionell E- kärnetrafo och 6mm2.
 
P peter_sweden skrev:
Om jag byter till ledarmaturer kan jag då återanvända kablaget till nuvarande halogenarmaturer så jag slipper dra om kablarna i taket?
Det finns inget självklart svar på frågan.
Det beror lite på hur det är utfört idag och vilken spotlight du väljer. #2 har kloka synpunkter på de olika lösningar som finns. Kan tillägga att om ni väljer den enkla billiga lösningen med sk retrofitLED så får ni sannolikt problem med dimmring om ni har det idag. Vill även nämna att det finns riktigt bra retrofitLED men då kostar ljuskällan upp mot 500kr styck.
 
Ljus Ljus skrev:
Vad grundar du påståendet om att det är installerat med 2,5mm2 på?
Det är enligt min uppfattning väldigt ovanligt att 12Volts halogenspottar är installerade med 2,5mm2.
Antingen är det små elektroniska trafos som driver 2-3 spottar då räcker 1,5mm2 eller en stor konventionell E- kärnetrafo och 6mm2.

Nej, Det är svårt att gissa. Det beror på längd på kabel, omgivningstemperatur, om pottorna är kopplade i serie eller som en stjärna osv.
12V halogen drar mer ström än 230V spot.
Se tabell:
http://media.hidealite.se/downloads/support/tabell_kabelarea_2013.pdf
 
Redigerat:
Inte enklast sätt i led lamor i befintliga?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Funkar det verkligen med befintlig driver? LED drar väl mindre och kan därmed ställa till problem för drivern med blinkande ljus som följd?
 
Det finns troligtvis motsvarande i LED som fungerar med dina gamla trafos. Har ljuskällorna stift eller är det typ bajonettfattning?
 
Ja det kan bli ett problem. Läs vad som står på trafon. Hade jag själv gjort detta hade jag samtidigt bytt drivern mot en som är specifikt gjord/anpassad för LED.
 
Müssli Müssli skrev:
Det finns troligtvis motsvarande i LED som fungerar med dina gamla trafos. Har ljuskällorna stift eller är det typ bajonettfattning?
Stift
 
Det finns retrofitLED som passar och fungerar. Det som kan bli lurigt är att få till dimmring om de går över dimmer idag.
 
Det är ingen dimmer idag. Var kan jag hitta retrofit och hur funkar de?
 
Ingen dimmer! Vad bra då fungerar vad som helst.
Jula, Kjell, classe har MR 16 i LEDutförande åtskilliga sidor på nätet likaså. Det finns många varianter och utföranden så bäst är att se hur de lyser. Vissa upplevs lite kalla och gröna i tonen. Själv föredrar jag ett amerikanskt fabrikat, Soraa. Dessvärre är de inte bara bäst på marknaden de är även dyrast. Om du besöker en fysisk butik är det bra att ta med en av dina gamla för säkerhets skull. Det finns en mindre storlek som heter MR 11 de går inte att urskilja vilken det är på din bild.

Edit/
Retrofit betyder att de passar rakt av i dina gamla armaturer. Ljuskällan är byggd för att passa och har samma form och storlek.
 
  • Gilla
Antonymen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.