Byggahus.se
Halloj!

Kan vi på något vis ta bort de element som är i vägen för renovering och rivning UTAN att behöva stänga av precis allt och tömma elpannan?
 
  • Radiator med anslutande rör framför en skadad vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator monterad på en vägg framför ett trägolv med skräp och skador på väggen i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut. Nackdelen är att det kommer att bli blött på golvet :rofl:
 
Men seriöst. Om du har en avstängning på utgående ifrån pannan, oftast efter cirkulationspumpen, så kan du stänga den och tömma radiatorslingan endast. Men du får nog lägga upp en mer detaljerad bild/beskrivning över systemet.
 
  • Gilla
GreggaGreta
  • Laddar…
H
Över neder våning?
Tog själv bort ett element hos mig på övervåningen.
Släppte bara trycket i systemet och slog av cirk pumpen.
Tog bort elementet och plugga ledningen.
Sen fyllde jag tryck och körde igång värmen igen.
 
Kan inte rörfirmor punktfrysa och sedan plugga? Har för mig jag hört det någonstans.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Kan inte rörfirmor punktfrysa och sedan plugga? Har för mig jag hört det någonstans.
Jodå, fungerar bra, bara en liten vattenpöl på golvet …
 
Om du har ett slutet expansionskärl är det bara att släppa allt tryck. Stänga cirkpumpen. Stäng även alla termostater i kåken så hänger vattnet oftast kvar utan att rinna ut.
För att vatten ska kunna rinna ut måste luft in i systemet. Ingen luft och det blir vakuum.
Då måste dock ha proppar när du tagit bort radiatorn.
 
  • Gilla
GreggaGreta
  • Laddar…
D docboy skrev:
Om du har ett slutet expansionskärl är det bara att släppa allt tryck. Stänga cirkpumpen. Stäng även alla termostater i kåken så hänger vattnet oftast kvar utan att rinna ut.
För att vatten ska kunna rinna ut måste luft in i systemet. Ingen luft och det blir vakuum.
Då måste dock ha proppar när du tagit bort radiatorn.
OK, bör fråga min man om detta med Expansionskärl. Ingen aning om vad det är :,D
 
Krilleman
Ett slutet expansionskärl ser oftast ut såhär i en villa (den stora röda burken).
Bredvid detta brukar det sitta en säkerhetsventil med röd hatt och en tryckmätare.

Har du dessa?

Röd expansionskärl, tryckmätare och säkerhetsventil för hemmabruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GreggaGreta
  • Laddar…
C Carl-Jo-han skrev:
Men seriöst. Om du har en avstängning på utgående ifrån pannan, oftast efter cirkulationspumpen, så kan du stänga den och tömma radiatorslingan endast. Men du får nog lägga upp en mer detaljerad bild/beskrivning över systemet.
 
  • Värmepanna och expansionskärl i ett pannrum med synliga rörkopplingar och en brandsläckare till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
OK. Ditt exp kärl verkar vara det blåa runda uppe till vänster. Det är en luftnippel undertill i alla fall. Ett kännetecken för slutet kärl.

Det sitter en ventil på det gula röret vid pumpen. Det är bra. Jag antar att mitt gulsterckade rör är ett och samma?!

Men det behövs en ventil till för det ska vara lätt.

Hur ser det ut till vänster i bild om man följer det rosa röret? Finns det en till ventil (likt den vid gula pilen) där?

Värmesystem med expansionskärl, ventiler och pump markerade med färgade pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är en enplanare till hus du har är det lungt. Stäng allt. Tappa trycket och proppa radiatorn. Stäng även ventilen så då är det lungt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.