Byggahus.se
min stämborr har en 3-fas motor som snurrar 2800 rpm, vilket jag tycker är alldeles för fort, många borr o hylsor är gjorde för rpm under 1000. Går det att modifiera motorn på något sätt? Den driver borret direkt, ingen växellåda. Ska ta lite bilder på motorn ikväll.
 
L
Ingen annan utväg än att varvtalsreglera med en frekvenzomriktare , hur stor motor , fota skylten , så kommer allt med som behövs
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Om man aldrig skall köra fortare än 1000 rpm , då kan man även välja 6 polig motor.
En 4 polig motor går 1450 rpm.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
För att ändra varvtalet på befintlig motor är det nog bara ett vettigt alternativ. Och det är frekvensomriktare. Här är ett exempel:
https://www.elfa.se/sv/frekvensomri...Pos=1&origPageSize=50&simi=97.0&no-cache=true

Du kan välja om du vill ha en enfas eller trefas frekvensomriktare. Om du väljer enfas bör du D-koppla motorn i stället för att köra den Y-kopplad som den troligen är idag. Fördelen är att du inte behöver trefasuttag till den.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Här har vi en bild på skylten. Motorn går tyvärr inte att byta ut på något rimligt lätt sätt.

Men det verkar ju som att det lutar åt frekvensomriktare...Kan man möjligtvis utnyttja den för att bygga in en broms också?
 
  • Gammal typskylt på en elektrisk motor med tekniska specifikationer, tillverkad i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med en frekvensomriktare så kan du stoppa maskinen snabbare än genom att bara bryta strömmen, så på så vis blir det som en broms. Men den klarar inte att hålla motorn stilla som en mekanisk broms eller en servodrift kan.

Angående enfas/trefas så är det alltså så att det finns frekvensomriktare som klarar sig med enfas in men ger trefas ut. Ganska praktiskt ibland, om man inte har tillgång till trefas. Men det kräver en motor som är lindad för 230/400V (eller 220/380V). Det är din motor.

Det dåliga med att köra en motor på konstant ca 1/3 varvtal är att kylningen kommer bli dålig. Eventuellt kan du behöva en extra fläkt.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 3 till
  • Laddar…
3-fas uttag finns det massor av så det är inget problem. Kylning kan ev vara ett problem. Å andra sidan kör jag sällan så väldigt länge med maskinen...men när man väl gör det vill man ju inte behöva vara orolig.
 
Angående inbromsning så klarar inte VFDn hur snabb nedvarvning som helst då energin måste ta vägen någonstans.
Dom frekvensriktare jag är van att använda (Delta) har möjlighet att koppla in bromsmotsånd och sätta effekten där när bromsningen sker.
Har man stora maskinparker finns det också möjlighet att låta den ena omvandlarens överskottsenergi ladda någon annans, men det är överkurs i detta fall.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
3-fas uttag finns det massor av så det är inget problem. Kylning kan ev vara ett problem. Å andra sidan kör jag sällan så väldigt länge med maskinen...men när man väl gör det vill man ju inte behöva vara orolig.
Kylningen är inget du ska behöva oroa dig över i ditt fall det är trots allt inte så lågt varv du siktar på som lägst. Och att välja omformare med trefasmatning är också bra trots att det är liten effekt där även enfastyper kunde passa. Och vettig bromsning i detta fallet kommer naturligt via start/stopp ramperna skulle man vilja ha mer går det som sagt bränna bort lite i motstånd eller via DC-injektering.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.