Byggahus.se
Jag har hållit på nu ett tag och förberett väggar och tak i mina vardagsrum för målning.
Här i dagarna målade jag taket med Avjord's Äggoljatempera Takfärg.
Resultatet är mycket fint och homogent. Ingen flammighet alls, utan helt jämn.
Jag målade två gångar fast det täckte nästan första gång.
Glansen är silkmatt.

Den var ganske lättarbetet, andra gången lite trögare än första, men ingenting jämfört med Gysinges linoljafärg för tak.
Och luktfri.
Till 2 strykningar gick det åt 3 påsar ~ 3liter till ca. 30kvardratmeter

Jag är nöjd.
Får se hur det blir när det oxiderat färdigt.
 
karin_h: Jag hade helt missat att du skrev om Wibos färger i början av tråden!

Jag har tidigare målat med deras slipstrykningsfärg (som jag verkligen gillar) och lasyroljan. Nu har jag köpt fler av deras färger för inomhusbruk och börjat testa dem. De är en dröm att måla med jämfört med Gysinges! Hädanefter kommer jag bara använda Gysinges färger för att bryta med.
 
Lycka till, Karakorum! Kan du fixa in bilder oxå för oss nyfikna??
 
Fick inte wibos linoljefärg kassa resultat på flagning om jag minns rätt, på folksams stora test? Men det kanske bara gäller utomhus?
 
Dr_Jerkyll skrev:
Fick inte wibos linoljefärg kassa resultat på flagning om jag minns rätt, på folksams stora test? Men det kanske bara gäller utomhus?
Jo, jag har också ett vagt minne av det, men det var utomhusfärgen. Wibo har mellan- och slutstrykningsfärg för utomhusbruk som jag inte har testat än.

karin_h: Har du sett Wibos gulockra? Jag har Gysinges hemma, men den är alldeles för brun. Hade tänkt måla bagarstugans parytterdörrar i sommar, men vill att de ska bli gula, inte bruna...
 
Nej, eller jag vet inte om jag har sett gulockran, kolla med dem om de har något som ser ut som det du vill ha, annars kan dom bryta. Dom hade inte exakt den engelskt röda som jag önskade mig färdig men jag fick den bruten och det blev bra.
Undrar om det inte var mögelpåväxt på deras slamfärg Väderö på Folksamtesten? Vi hade problem med utomhusfärgen (linolja), och det svåra är nog att man måste anpassa målningen efter både underlag och underarbete, och på en gammal kåk kan det ju skifta åtskilligt.
Och prata ordentligt med dom så det blir bra, ytterdörrar är utsatta och det tar ju tid att skrapa och fixa till dom, det vill man inte hålla på med hur ofta som helst!!
 
Jag använder själv Ottossons färg till mina fönster och håller med att det är stor skillnad mellan olika pigment. Thottgrön (som jag har utvändigt) är nog dubbelt så dryg som den gräddvita.
 
Har målat ett större brädtak med gysinges matta vita med vissa problem då den var tungarbetad och luktade fruktansvärt. Resuttatet blev dock mycket bra i slutändan. nu har vi gett oss in på rum nummer två; strök taket två gånger med den matta sedan tog färgen slut. Vi började på en ny burk för att måla det avslutande tredje lagret och nu är färgen i den burken är helt annorlunda. Mest besvärande är att den är påtagligt gulare än den förra som jag ansåg vara nära rent vit. Vidare är färgen mer lättstruken, täcker inte lika bra och luktar inte lika mycket lösningsmedel.

vad är det här egentligen? jag köper fördig färg för att den ska vara lika från gång till gång men ska det vara så här stor skillnad kan jag ju lika gärna blanda själv.

Någon som har liknande erfarenheter?
 
Doxan - i den här tråden finns det andra som råkat ut för samma sak med färg från Gysinge.
 
Sara_B, lägg gärna upp foto! :)
 
S Sara_B skrev:
Vi har använt Gysinges linoljefärg genomgående inomhus och tyckt den varit bra, med lite spädning, men eftersom vi inte provat något annat märke jag jag inte jämföra. Sedan har vi kört med Ovolins färdigblandade (och tror jag förhållandevis snabbhärdande) äggoljetempera - fantastiskt resultat både som helmatt på väggarna och som uppolerad på trämöbler. Lättstruken och lättrollad, fast den torkar så snabbt att det inte går att gå tillbaka och peta efter några minuter, vilket kräver viss planering och systematik när man målar. Sen har jag nytt provat Gysinges helmatta också på en murstock, det blev väldigt bra det också.
vi har använt Allbäcks färg genomgående och fått måla om ALLT, både ute och inne. Vi har haft proffs som målat som varnade oss för färgen, och de fick tyvärr rätt. Utomhus möglar den, på fönster släpper den efter 1-2 år, inomhus blir den matt och flammig. Vi har målat om med Gysinges med mycket bra resultat. Vi har även testat Engwalls vilken också fungerar bra. Vill allvaligt varna för Allbäcks färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.