Byggahus.se
Hej.

Har nyss köpte ett 30-tals hus i putsad tegel. Ventilationen behöver förbättras av olika skäl. Vi skall installera såkallad decentraliserad ftx eller balanserad ventilation. För detta endamål har jag nu fått borrade nya hål i ytterväggarna på två av sovrummen.

Min fråga till er är hur jag på bästa sätt täpper till de befintliga tilluftshålen i ytterväggarna i samma rum då de numera inte fyller någon funktion och bara stör?
 
Har tänkt mig att fylla hålet som som är ca 16x16 cm och går genom hela väggen med isolering av något slag, en gipsbit och spackel på insidan och puts på utsidan. Vad är lämpligast för sjäva fyllningen? Fogskum? Annat? Hur går jag tillväga på säkrast och bäst sätt?
 
Jag skulle mura igen på utsidan med några halvtegel så att man får samma underlag för putsen som i övrigt.
Sedan fylla hålet med skum och avsluta på insidan med en bit OSB och sedan gips/spackel.
 
Microkatten
Det beror på hur väggen är uppbyggd, men utgångspunkten borde väl vara att följa väggens konstruktion om det går? T.ex. ett hål i en tegelmur fylles lämpligtvis med tegel.
 
Tack för svaren. Jag vet inte om jag missförstår någonting men tänker att det är lite svårt att fylla hålet med tegelstenar för att de är för stora. Hålet är bara 16x16 cm och väggtjocklek kring 3 dm, det är en så där gammal tilluftsventil med metallucka. De skulle i så fall behöva kapas eller hur? Vanliga stenar verkar vara 250x120x62 mm. Kan man kapa dem på något enkelt sätt eller finns det en annan eller smidigare lösning?
 
Redigerat:
Det beror ju på om du vill göra det rätt från början eller om du är nöjd med en "Gettolösning". Du kan även mura in en bit lättbetong. Om du tar bort metallgallret slipper du kryphål för ohyra.
Åk till någon återvinningscentral, där finns oftast avstälpningsplats för gammalt byggmaterial och du hittar några tegelbitar.De kapas bäst med vinkelslip.
Gettolösningen: Sätt in en vattenfast skiva (plast, kanslke lock från en lösgodisburk) från insidan mot metallgallret, fyll med fogskum, skär rent på insidan och häng över en affisch.
 
Kanske en blandning riktig lösning och ghettolösning. Ta bort galler, i med en bit lecablock eller liknande som putsbärare. Plast inifrån rummet mot baksidan av lecablocket. Isolering med skum eller drevull. Tapet över den gamla metalluckan eller om man är lite ambitiös ta bort den och ersätta med en gipsbit. Borde kunna funka va?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Kungaporträtt på insidan.
 
  • Gilla
Fixerskan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.