Byggahus.se
Kokarn Kokarn skrev:
Har haft en energideklaration tidigare och det är ett skämt måste jag säga betala 5500kr för en standarifylld blankett som var helt fel dessutom fick maila o ringa och skälla på den som gjort detta flera ggr innan det blev rätt . Energideklaration är något som är totalt meningslöst då det helt beror på vem som bott i huset inte husets prestanda en extra skatt för den som säljer huset måste vara en av de sämsta ideerna som kommit

Energideklaranterna har sannolikt lagt stora pengar på lobby verksamhet i politiker områdena i Stockholm.
 
M maxmsm skrev:
När jag försökte gå in på energideklaration.se så kom jag istället till [länk] som till hör Eklund&Eklund som sysslar med bland annat energideklarationer, ingen sajt som letade upp lämpliga energikonsulter.
Lite skumt.
Jag gick in på energideklarationen.se (bestämd form) .Det är nog den sidan du sökte.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
S
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Hallå!

Jag letar efter en sida online där jag kan göra en gratis energideklaration själv mmen hittar inte dom sidorna som ni skriver om här så kan nån vara snäll o hjälpa migmed detta?

Mvh Jonas Gustafsson
 
J Jonte@Renova skrev:
Hallå!

Jag letar efter en sida online där jag kan göra en gratis energideklaration själv mmen hittar inte dom sidorna som ni skriver om här så kan nån vara snäll o hjälpa migmed detta?

Mvh Jonas Gustafsson
Länken från @STB i inlägg #33 funkar för mig iaf
 
En energideklaration skall utföras av en certifierad energiexpert, så gratis är nog svårt, men det kanske slinker igenom hos en eventuell köpare om du gör den själv.
 
  • Gilla
Dub361
  • Laddar…
K Keld skrev:
En energideklaration skall utföras av en certifierad energiexpert, så gratis är nog svårt, men det kanske slinker igenom hos en eventuell köpare om du gör den själv.
helt korrekt, läste lite slarvigt och via @STB s länk kan man göra energibalansberäkning för bygglov vilket inte är samma sak som energideklaration.
 
Som certifierad energiexpert måste jag säga att det finns osedvanligt mycket okunskap på tråden om energideklaration.
- systemet med energideklarationer är infört i alla EU länder baserat på energidirektiv. Mao inget påhitt från miljöpartiet eller med syfte att omfördela ekonomiska resurser eller annat spekulativt som förekommer i tråden.

- en energideklaration är giltig i 10 år och kan endast utfärdas av en certifierade energiexpert. Experten skall utföra hela arbetet. I det ingår: besiktning på plats (obligatoriskt), vilket för en erfaren besiktningsperson tar 1-1,5 h för en villa. Sedan skall samma expert upprätta en energibalans för byggnaden. Denna energibalans skall sedan korrigeras för normaltbrukande enligt BEN. Sedan skall experten registrera uppgifterna i Boverkets databas Gripen. Nåsta steg är att skicka deklarationen och helst också en form av energianalysrapport till säljaren av byggnaden om det är en villa eller fastighetsägaren om det är en byggnad där hyresförhållanden föreligger eller om det är en byggnad som tillträds av allmänheten och som har större area än 250 m².

- BEN föreskriver att energianvändning skall korrigeras för normalt brukande vilket innebär att man schabloniserar bl a innetemperatur, tappvarmvattenanvändninmg, hushållsel, antal boende m m.
I tråden förekommer inlägg som visar att man inte hängt med i regeländringarna, BEN infördes 15 dec 2016. Syftet med BEN är att energiprestanda skall vara oberoende av brukarna och att det ska vara möjligt att jämföra oavsett om det bor en ensam pensionär i huset eller en tonårsfamilj. (även på detta kan man visserligen ha en del synpunkter, men syftet är gott)

- Kostnaderna för en villadeklaration kan man beräkna ungefär såhär, arbete (för en erfaren expert) 4-5 timmar, kan tillkomma kostnader för resor/restid. Ca 4000 kr + reskostnader. Sedan har experten kostnader för certifiering, ca 10 000 kr var 5:e år. Årlig redovisning till certifieringsorgan ca 1500 kr/år samt kostnad för utbildningar (man har skyldighet att hålla sig uppdaterad på regelverk m m) ca 2500 kr/år. Sedan har man ju kostnader för försäkringar, tid man lägger ner för att utbilda sig, redovisa, certifiera osv. Ett pris under 5500 kr inkl moms kan tyda på att experten/företaget tar genvägar och inte utför deklarationen enligt regelverket.
Eftersom det är fastighetsägarens skyldighet att ha en giltig energideklaration kan man åka på en dubbelkostnad om den måste göras om av en seriös expert. Boverket har tillsyn och kontrollerar några % per år.
Sedan kan man som fastighetsägare stämma den oseriösa experten, men det är väl högst osannolikt att man lägger ner möda på en deklaration som kostar under 5000 kr.
Att priset ligger på 5500 kr eller högre är ju i sig ingen garanti för att deklarationen utförs enligt regelverket.

- att deklarationer kan vara mer eller mindre bra kan jag absolut hålla med om. Marknaden har tyvärr utvecklats så att oseriösa konkurrerar ut seriösa deklaranter, mycket tack vare ett regelverk som tycks vara svårtolkat för många, men framförallt pga bristande tillsyn (låg tidigare på kommunerna som inte hade resurser för det). En annan bidragande orsak kan vara att certifieringsorganen konkurrerar med varandra och inte gärna tappar kunder. (man certifierar kanske lite för lätt ibland??)

- själva deklarationsinnehållet kan jag diskutera länge och väl, men det kanske hör hemma i en annan tråd.
 
  • Gilla
Biffkrull och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår att om arbetet med en energideklaration tar 4 - 5h, så bör det kosta drygt 4 000 kr.

Men jag förstår inte hur energiexpertens kostnader för certifiering, kurser osv. är relevant i frågan om kostnaden. Framförallt inte om det handlar om blygsamma tusenlappar per år. Det är ju tvärtom osedvanligt låga omkostnader. Jag är själv teknikkonsult i en annan bransch, och jag lägger ca 200 000 om året på kurser, seminarier och konferenser (och en del på företagsförsäkring), och då skippar jag vissa som jag anser är för dyra. Det är inget jag tar upp med mina kunder.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Oavsett hur du räknar så är ju certifieringskostnad m m en kostnad man har för att utföra arbetet och därmed relevant. Det är ju inget man "lägger på" i fakturan till kunden, det ska ingå i timkostnaden. Jag ville visa för den oförstående att kostnaden inte är enbart att springa runt i huset en stund o fylla i ett papper.
Hoppas verkligen att ingen tror att meteorelogen på TV endast får betalt för de 1,5 minuter de är i bild ;-)
 
Det är möjligt att det är så det är tänkt attgå till. Men i praktiken är det ett snabbt besök på 0,5 h. Sedan slänger man in lite standrad data i en excelfil och printar en rapport. Åtgärdsförslagen är inklippta standardtexter, inte sällan verkar det vara fel standardtexter inlagda.

Man är inte skyldig att ha en giltig deklaration.

Visst är min brskrivning kanske lite väl hård dragen. Verkligheten liggernog mellan min och TS beskrivning. Visst är tanken med deklarationen vettig, men den funkar ju inte i praktiken. Då blir det bara en onödig utgift.
 
Skyldighet att ha en giltig energideklaration gäller alla ägare av byggnader där hyresförhållande föreligger, samt byggnader som ofta besöks av allmänheten med yta större än 250 m². Samt villor vid försäljning. En energideklaration får inte vara äldre än 10 år. Det finns några undantag, se Boverkets hemsida.

Det du beskriver, 0,5 h besök slänga ihop nåt i en fil är precis det jag menar med oseriösa deklaranter. Här kan beställaren råka ut för att deklarationen måste göras om och betala igen.
Visst risken är låg och det är just det som gör att cert experter tar genvägar. Lyckas man inte uppfylla syftena med energideklarationssystemet, kommer det skärpningar. Det är EU som styr. BEN exempelvis tillkom dec 2016 för att Sverige fick på nöten av EU. Korrigering för normaltbrukande innebär att om man är seriös, måste man göra 2 energibalansberäkningar. En för hur det är i verkligheten, baserat på de som bott/bor i byggnaden (eller brukar) och en som visar hur det kan vara i normalfallet.
Det gör man inte i en handvändning.
Tänker på uttrycket, "den som inte är förvirrad är inte informerad".

Teoretiskt kan det se tämligen enkelt ut, men i praktiken uppstår många frågetecken. Lite kort nåt exempel:
1 elmätare, 3 byggnader anslutna, det är hushållsel, verksamhetsel (håller hästar), fastighetsel (fläktar, pumpar, värmekablar) och delvis el till elpatroner och en luftvärmepump. I huset finns en vedpanna som man eldar ved i (elpatroner som backup, hur ofta är dessa igång?) Hur mycket ved? staplad, stjälpt, fast? Vilken kvalitè? löv, björk, blandat? Hur torrt? osv.
Ritningar saknas.
Någon som har en bra metod och mall för att energianalysera detta på 0,5 h? I så fall köper jag ;-)

Kostnaden för energideklaration är vid försäljning avdragsgill som försäljningskostnad.
PÅ Boverkets hemsida finns regelverken som styr energideklarationsarbetet, BED; BEN, BBR och CEX i första hand, lagen heter: SFS nr: 2006:985. (Även PBL och PBF berör energi i byggnader)

Jag håller absolut med om att systemet har brister.
 
Redigerat:
  • Gilla
Biffkrull
  • Laddar…
Om inte säljaren har bra koll, vilket jag gissar ofta är fallet så får du inte ett bra resultat oavset hur du gör. Det är bara att gissa på. Men standard bladet syftade jag på ”vanliga” villor utan hästar mm.

I allmänhet är ju beräkningarna just så dåliga, och därmed knappt meningsfulla.
 
D Daniel 109 skrev:
Visst är tanken med deklarationen vettig, men den funkar ju inte i praktiken. Då blir det bara en onödig utgift.
Ja, vad skall den tjäna till för ett vanligt, enkelt enfamiljshus?
Titta på en elräkning (eller motsvarande för fjärrvärme el.dyl), där står energianvändningen i svart på vitt.
Dela med boytan, klart!
(Vårt hus, byggt 2010, har aldrig energideklarerats)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tagit mig igenom en energideklarationsprocess av ett småhus under året. Vilket slöseri med min tid. Den huvudsakliga faktorn för hur mycket ett småhus förbrukar är ju de som bor där. Byggnaden är bara en liten komponent i utfallet.

Om ägaren till småhuset är helt okunnig så kanske råden i samband från besiktningsmannen kan vara till någon hjälp. Men har man någon idé om sina fönster, isolering och vad en värmepump är så har de inget att komma med. Vet man inte ett uns om detta och inte har intresse att lära sig så föreslår jag flerfamiljshus som boendeform.

Det är bara att gratulera deklarantskrået att man lobbat denna byråkrati genom EU. På en öppen marknad hade efterfrågan vad gäller småhus varit minimal för dessa tjänster. Och betala för guds skull inga 5500 kr för att staten ska samla in detaljerad statistik kring småhusen (vilket är det enda rimliga syftet med denna lagstiftning). Utan minsta förhandling så erbjöds jag ett pris på 3300 kr och det ligger tydligen lite högt i Stockholmsregionen (fick senare erbjudande om ett lägre pris via mäklare).
 
  • Gilla
Saintus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.