Byggahus.se

Kostnad för en Energideklaration

21k läst  80 svar

1. S
    Medlem Nivå 4
    Det är möjligt att kommunens handläggare gjorde fel som accepterade min energideklaration, men jag har alltså inte anlitat någon certifierad konsult till mitt nybyggda hus. Jag har dessutom svårt att tro att du kan råka ut för böter. Utan att veta så gissar jag att det bara krävs en certifierad konsult vid försäljning.

Jag föreslår att du lämnar in en egen energiberäkning först. Klagar handläggaren så har du ett fint underlag som konsulten kan skriva på.

2. M
    Medlem Nivå 4
    Vart finns de seriösa energiexperterna som utför energideklarationer?

Jag tycker det räcker med att gå igenom de energideklarationer som finns att tillgå via Hemnet för att inse den allmänt låga nivån; för den som är någorlunda insatt så går det lätt att hitta brister i minst 90% av alla energideklarationer.

När det sedan kommer till de rekommenderade åtgärderna i form av "sänk tempen 1 grad" och "installera snålsprutande munstycken" etc. så hamnar nog 99% av alla energideklarationer på en underkänt låg nivå (underförstått att denna typ av åtgärder inte är seriösa, även om de är godkända. En seriös energiexpert borde kunna hitta sätt att sänka energiförbrukningen som verkligen är av intresse för en köpare).

Jag har bara sett en enda energideklaration som jag tyckte var bra med genomtänkta förslag på åtgärder och som inte hade några uppenbara brister.

Så frågan är om det finns seriösa och oseriösa energiexperterna som utför energideklarationer. Om det är så att 99% av alla utförda energideklarationer inte håller måttet så innebär det att endast 1% är bra? Isåfall handlar det snarare om ett branschproblem än att det skulle finnas ett fåtal oseriösa energiexperter som gör undermåliga energideklarationer.

3. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Vi betalade 3.000:- för en energibesiktning i augusti förra året.

4. E
    Medlem Nivå 7
    Det som du menar var väl en energiberäkning skulle jag tro.

Energideklarationen upprättas sen 2 år efter att huset har tagits i bruk och när du har förbruksdata för ditt hus.

Tillsynsorganet för energideklarationerna är Boverket.

5. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 15
    Det blir så här när lagstiftning skapar en konstlat gynnad yrkesgrupp som inte kan leverera värde på en fri marknad. "Rent seeking" är den nationalekonomiska termen för processen.

6. Heij83
    Lösvirkesbyggare Nivå 7
    Jag gjorde precis samma sak.
    Kommunen godkände det jag fyllde i en mall på nätet.
    Huset ska ändå tryckas i efterhand var handläggarens kommentar.