Byggahus.se
Vi tecknade ett s.k.Trippelabonnemang hos Boxer i vintras. Dvs ett TV-paket innebärande att vi fritt fick välja 8 kanaler utöver gratisutbudet + bredband 100/10 MB + IP-telefoni. Talade flera gånger med Boxer och fick info om hur det kommer fungera. Bra pris var det, men helt jävla kass visade det sig. Vi hade otroligt bra bild tidigare från vanlig TV-antenn, nu blev det jättedålig bild, som en grå slöja över hela skärmen. Text-TV:n försvann och bredbandet var inte ett skit snabbare än vårt gamla billiga mobila bredband från Telia ("sticka" i USB-porten). I god tid innan det drogs igång meddelade vi via mail när vårt tele-abb hos Telia skulle upphöra så att porteringen (det heter väl så) av telefonnumret skulle hinna göras,. Men det missade Boxer naturligtvis med följd att vi tvingades förlänga Teilia-abbet med viss kostnad som följd för att inte förlora numret. Och att Text-TV inte fungerar var tydligen självklart fick vi veta senare - men ingenstans hade man informerat om det.

Efter att ha lagt över 5 timmar i telefon med mupparna på Boxer lyckades vi till sist säga upp skiten! Sämsta kundservice jag upplevt!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Jag har haft iptv från både Telia ... det har fungerat hyfsat. Det stora problemet har varit boxarna, de boxar som de erbjuder(erbjöd mig) har en hårdvara som hade minst 5 år på nacken när vi tecknade abonnemanget. Så användargränsnittet är omodernt och man hinner koka kaffe mellan kanalbytena. Telias boxar var i särklass sämst.
Vi har haft Telia IP-TV i nästan nio år, har använt en och samma box hela tiden, en inspelningsbar, Motorola VIP 1963, det tog max en sekund att byta kanal (det tar alltid liten tid att byta digitalkanal, även marknätet). De enda problem vi hade med den boxen är att den senaste året började tappa hårddisken, då har ändå utrustning varit igång 24/7 nästan hela tiden, (under senare år iaf) har den spelat in senaste valda kanalen, den höll inspelningen 2 timmar bakåt i tiden.

Vi har haft tappat ljud, pixelfel, fryst signal, men inget av detta berodde på IP-TV-boxen utan på tex nätaggregatet till fiberkonvertern, bredbandsdelaren, fiberswitchen i anslutningsnoden mm.

Sedan några månader tillbaka har vi bara basutbudet via antennen och olika play-kanaler via internet.
 
J JohanLun skrev:
Sorry, inte SVT, men Terracom, som enl wikipedia är statiligt aktiebolag för att driva marknätet som från början bara användes av SVT och SR... Så helt fel tycker jag inte kopplingen Boxer <-> SVT är...
Hej där, övergången till digital-tv var ett politiskt beslut. Statliga Teracom fick uppdraget att driva även det digitala marknätet. Teracom startade Boxer som skulle hantera kunder och abonnemang i det digitala marknätet. Förutom SVTs kanaler fanns även kanaler från andra bolag med redan från starten, t ex TV3 och TV4. SR (Sveriges Radio) hade ingenting med detta att göra.
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
M Micc skrev:
Vi tecknade ett s.k.Trippelabonnemang hos Boxer i vintras. Dvs ett TV-paket innebärande att vi fritt fick välja 8 kanaler utöver gratisutbudet + bredband 100/10 MB + IP-telefoni. ... Och att Text-TV inte fungerar var tydligen självklart fick vi veta senare - men ingenstans hade man informerat om det.
Hur försöker du använda text-TVn?
Är det via TVn's text-tv så är det självklart att det inte fungerar när du tittar via annan ingång än TVn's kanalväljare. Om du däremot väljer tex SVT1 direkt på TVn (via TVn's kanalväljare) så kan du titta på SVT-text.

Vissa (alla?) IP-TV-distributörer sänder ut text-tv, Telia gör det tex. Hos Telia IP-TV så kan du ha tex "kanal 11" igång och titta på vilken text-tv-kanal som helst tex SVT's
 
Iptv via boxer är värdelös! Fick samma fel gång på gång på gång. Till slut var det bara att säga upp skiten innan ångerrättens tiden slut.

Dock upprepade uppsägningar skicka dem ut faktura efter faktura. Värsta servicen jag har varit med om någonsin!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
hsd
Demmpa Demmpa skrev:
Hur försöker du använda text-TVn?
Är det via TVn's text-tv så är det självklart att det inte fungerar när du tittar via annan ingång än TVn's kanalväljare. Om du däremot väljer tex SVT1 direkt på TVn (via TVn's kanalväljare) så kan du titta på SVT-text.

Vissa (alla?) IP-TV-distributörer sänder ut text-tv, Telia gör det tex. Hos Telia IP-TV så kan du ha tex "kanal 11" igång och titta på vilken text-tv-kanal som helst tex SVT's
Om Du har tv via marknätet fungerar text-tv men boxer via fiber ger icke text-tv trots att funktionen finns på boxens fjärr
 
hsd hsd skrev:
Om Du har tv via marknätet fungerar text-tv men boxer via fiber ger icke text-tv trots att funktionen finns på boxens fjärr
Då skickar inte boxer ut någon "text-tv" via IP-TV, anledningen kan vara att dom anser att dom som har IP-TV inte tittar på text-tv utan använder internet till nyhetsinformation.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vissa (alla?) IP-TV-distributörer sänder ut text-tv, Telia gör det tex. Hos Telia IP-TV så kan du ha tex "kanal 11" igång och titta på vilken text-tv-kanal som helst tex SVT's
En av de mest använda funktionerna i text-TV är programtextning genom t ex sidan 199. Det fungerar även hos Telia, men inte om du spelar in program på Telias egna boxar (eller andra IP-TV-boxar). En IP-TV-box spelar inte in text-TV. Det funkar dock på boxar till "vanlig TV" marknät, kabelnät och satellit-tv.
 
hsd hsd skrev:
Om Du har tv via marknätet fungerar text-tv men boxer via fiber ger icke text-tv trots att funktionen finns på boxens fjärr
Demmpa Demmpa skrev:
Då skickar inte boxer ut någon "text-tv" via IP-TV, anledningen kan vara att dom anser att dom som har IP-TV inte tittar på text-tv utan använder internet till nyhetsinformation.
Jo, det gick nog att få Text-TV genom att välja att tillfälligt gå över till marknätet och sedan gå tillbaka till fibermottagning, men det var ju en massa knappande och tog en god stund innan man var tillbaka i filmen/programmet så det var på tok för knöligt. Det är kanske som Du skriver Demmpa att de anser att det bara är idioter som kollar text-TV, men jag tycker det är enkelt och smidigt att väldigt kort bara trycka på TEXT-TV-knappen och hastigt se om det kommit in några färska nyheter... I min värld är smidighet och enkelhet fortfarande väldigt bra, även om det finns nyare sätt, är en gammal man:)
 
hsd
Demmpa Demmpa skrev:
Då skickar inte boxer ut någon "text-tv" via IP-TV, anledningen kan vara att dom anser att dom som har IP-TV inte tittar på text-tv utan använder internet till nyhetsinformation.
Lugna ner Dig
Du hade ett surt svar till Micc och jag föklarade varför inte text-tv fungerar.
 
J
Har dom modererat eller var är det sura? Eller olugna?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Lugna ner Dig
Du hade ett surt svar till Micc och jag föklarade varför inte text-tv fungerar.
Jag är lugn. Exakt vad är det sura i mitt inlägg till Micc ( https://www.byggahus.se/forum/threads/boxer-iptv-tv-oever-fiber.301099/page-4#post-2779407 )?

Som jag ser det så var inte ditt svar någon förklaring till varför text-tv inte fungerar via fiber, i mina ögon är ditt svar bara "ett konstanterande".
Följande text är saxad ur manualen "Gäller enbart dig som ser på TV via vanlig antenn, ej TV via Fiber.", https://www.boxer.se/siteassets/pdfer/smartbox-version-iptv-1510.pdf sid 18.
 
Hallå alla.
Har haft Boxer i 8 års tid. Som som i stort sett alla säger så har mycket handlar om boxarna. Om man önskar använda andra boxar än "orginalförslaget" så ges möjligheten mot kostnad. Denna kostnad är förhandlingsbar på olika sätt och om man vet vad man vill så kan man få till bra avtal.
Blev dock sur en gång när bara nya kunder fick olika erbjudanden. Inte gamla kunder värda lika mycket? Provade viasat som hade prisgaranti på bredband. Allt fungerade med viasat men deras box gick mig på nerverna så jag slänger tillbaka deras grejer mot att det inte fungerar som lovat. Sedan kunde jag förhandla mig till nytt bra avtal med boxer där de drog av kostnad lika mycket som inspelningsbar hd tv boxen för hd tv kostade jämfört med deras basbox. Och allt fungerar (marksänd hd) och inte fibertv. Lycka till och betala inte för skit!
 
Mats-S
Text TV ... finns det kvar?
Vem tittar på det egentligen ... iofs flashiga färger på texten så det är ju lite cool 2017 ;-)
 
Text TV finns kvar. Inte så dumt om du vill ha resultattabeller, börskurser och liknande med vettig uppdatering. Finns också på nätet
https://www.svt.se/svttext/web/pages/100.html
Eftersom det bara är text laddar det blixtsnabbt även på den klenaste uppkoppling.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.