Byggahus.se
Bygg in garderob, 50 timmar!! hahahah Det tog mig själv kanske max 3 timmar inkl köpa materialet (färdiga vita skivor, sen kapa upp dom i sågen, inkl delning och specialmått).

Han kanske inkl ev. torktid (jag hade ojämn betongvägg att gå emot) för mjukfogar mot vägg / tak :D

Du har blivit lurad, eller är han själv blåst och inte fattar bättre.
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
Nu kan jag inte alls bedöma rimligheten I timmarna, men en lägenhet från 1910 där man vill ha rätt sorts foder, gerat, spacklat, platsmålat. Väggarna köket monteras på inte är helt raka, takhöjden är 50% mer än en modern lägenhet. Klart det kommer kosta mer (men rätt utfört kan ju dessa lägenheter vara sagolika jämfört med moderna). Så att jämföra med tiden att smälla upp färdigmålade ogerade lister och ett standard ikeakök där el och rör inte ändras är nog inte helt relevant...

Dock ska då detaljkvalitet och materialval motsvara detta, har de renoverat med modern standard vore det verkligen synd... Är du nöjd med utförandet?

Kanske är det värt några hundra tusen att få top notch kvalitet?

Sen tycker jag personligen det är tveksamt ur kulturell synvinkel att byta alla lister mot nya, hoppas byggaren valt rätt profiler, de är inte helt lätta få tag på (I sthlm på panel och list I Vasastan eller Fredells är de enda jag hittar på).
 
Vi bygger till huset i två plan, ca 30 kvm bottenyta. Totalentreprenad. Byggfirman har beräknat allt till ca 540 timmar (exklusive el, rör och plattsättning) men då målar vi själva. Ger ändå lite perspektiv på tidsåtgången i er lägenhet!
 
J
J JohanLun skrev:
Nu kan jag inte alls bedöma rimligheten I timmarna, men en lägenhet från 1910 där man vill ha rätt sorts foder, gerat, spacklat, platsmålat. Väggarna köket monteras på inte är helt raka, takhöjden är 50% mer än en modern lägenhet. Klart det kommer kosta mer (men rätt utfört kan ju dessa lägenheter vara sagolika jämfört med moderna). Så att jämföra med tiden att smälla upp färdigmålade ogerade lister och ett standard ikeakök där el och rör inte ändras är nog inte helt relevant...

Dock ska då detaljkvalitet och materialval motsvara detta, har de renoverat med modern standard vore det verkligen synd... Är du nöjd med utförandet?

Kanske är det värt några hundra tusen att få top notch kvalitet?

Sen tycker jag personligen det är tveksamt ur kulturell synvinkel att byta alla lister mot nya, hoppas byggaren valt rätt profiler, de är inte helt lätta få tag på (I sthlm på panel och list I Vasastan eller Fredells är de enda jag hittar på).
Visst tar det lite längre tid men att ställa i ordning ett rum där ett kök varit tar 200 timmar utan spackling och färg(nej jag har inte gustavianska stuckaturer) köper jag inte. Jag träffade honom i morse och han erkände att hans gubbar inte har kört på effektivt och tar på sig det. Vi kommer nog kunna komma överens om något. Listerna är köpta på ovan nämnda ställen så ser ok ut. Dock är väl jag inte helnöjd med allt samt att det varit sjukt struligt under hela entreprenaden.
 
H
så du menar att du ska blåsa hantverkaren?

du säger själv att du tog en offert från han på 900 timmar och han har gjort flertalet mer saker.
Men du ska ändå bara betala för 900 timmar för du tycker de blev dyrt?

riktigt vidrigt beteende
 
J
H hul skrev:
så du menar att du ska blåsa hantverkaren?

du säger själv att du tog en offert från han på 900 timmar och han har gjort flertalet mer saker.
Men du ska ändå bara betala för 900 timmar för du tycker de blev dyrt?

riktigt vidrigt beteende
Nej jag ska inte blåsa honom. ca 900 timmar va i offerten. Han har dubbelräknat flertalet moment som extra moment samt att hans grabbar tagit enormt lång tid på sig och det har han erkänt. Då får man komma överens om vad som är skälig extra tid så båda parter blir nöjda.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tråkigt att tiden har skenat iväg men det låter iaf som en vettig företagare som det går att diskutera med.

Hoppas ni kommer fram till en kompromiss som både är nöjda med
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
H
J JoggiB skrev:
Nej jag ska inte blåsa honom. ca 900 timmar va i offerten. Han har dubbelräknat flertalet moment som extra moment samt att hans grabbar tagit enormt lång tid på sig och det har han erkänt. Då får man komma överens om vad som är skälig extra tid så båda parter blir nöjda.
sorry missat missat de inläggen helt enkelt, då tar jag tillbaka vad jag sagt
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
Mikael_L
J JoggiB skrev:
Ja ju mer jag läser om det så känns det som jag blivit riktigt lurad. Finns det någon möjlighet att kunna hävda att offerten han gav va helt felaktig då arbetstimmarna för varje moment är kraftigt överdrivna? Bla så tog jag ned det gamla köket själv(tog 4 timmar) och sålde på blocket och det ingår i ett moment tillsammans med att ställa i ordning vägg och bygga in och proppa avlopp och vattenrör. Estimerad tid för honom va 75 timmar.
Rent teoretiskt så får ju en företagare (ja inte en privatperson heller för den delen) luras bara för att man råkar kunna göra det, t.ex. p.g.a motpartens okunskap.

Så rent rättsligt och juridiskt finns det helt klart en väg fram här.

Men den vägen får nog utan överdrift ses som väldigt knölig och osäker.
Det fasta priset är ett avtal som båda parter var överens om, detta väger tungt. Det måste bevisas både att det var felaktigt, oskäligt och gjordes i ond tro. Ingen lätt resa dit.

Om du kan få fram bevis på att det t.ex. endast borde tagit säg något runt 300 timmar, från en eller flera sakkunniga, så kan ena rekvisitet vara uppfyllt.
Men för att komma någorlunda säkert i mål bör man nog även kunna visa på att det skett i ond tro. Ty det är nog inte olagligt att vara dålig hantverkare, vara långsam, eller dålig på att räkna.

En offert med efterföljande accept är till sin natur en slags försäkring för bägge parterna att det man kommit överens om ska gälla, utan överraskningar eller att någon part senare försöker slingra sig ur avtalet.
Så i grunden är avtalet gällande, och har en mycket stark ställning.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
S
900 timmar för att renovera en lägenhet??? Som sedan har ökat till 1400? Skämtar du? Jag köpte en 3:a på 75 kvm för några månader sedan som jag blåste ut fullständigt och renoverade på 2 månader. Jag gjorde allt arbete själv och materialkostnaden låg runt 100 tusen. Min insats i timmar var i intervallet 100-200 timmar.

Det här är det sjukaste jag har sett någonsin. Du är totalt blåst i alla avseenden.
 
detta är helt otroligt,

900 timmar för en lägenhet på 80 kvm, hujeda mig

nu till den viktigaste frågan, hur blev/blir resultatet,
kan du lägg upp bilder på den 50 timmars garderoben,

jag är ju själv hantverkare och företager men detta slår ju allt jag hört talas om,

nybyggen så räknar vi ca 1300 timmar, ink allt
visst detta är sekelskifts lägenhet och blir det snuskigt bra så är det väll okej att betala en halvmiljon men blir det halvkasst så bestrid detta,
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kan vi få en update från TS på hur detta slutade?
 
J
Vi kom överens om att dra 25% på arbetskostnaden så får vara nöjd med det. Jag tror det finns många där ute som inte orkar gå igenom material och arbetsmoment och sväljer allt med hull och hår. Lärdom: ha alltid en liggare som ska fyllas i när du har hantverkare hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.