Byggahus.se
Jag har köpt mig ett gammalt torp med en gammal å sedan länge oanvänd vedpanna i köket. Hur gör en enklast får att få loss den från golv å vägg så att en kan forsla ut den ur huset? å har den något andrahandsvärde att prata om?

Gammal oanvänd vedpanna i ett kök, svart och rostig, med tydliga tecken på slitage och ålder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vedpanna i ett kök, smutsig och fäst vid väggen, omgiven av byggbråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Stål betalar inte skrotfirmarna något längre för. Men dom tar emot det gratis.

När det var som "bäst" fick man 1600:-/ton i handen för inte allt för länge sen.
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Stål betalar inte skrotfirmarna något längre för. Men dom tar emot det gratis.

När det var som "bäst" fick man 1600:-/ton i handen för inte allt för länge sen.
Underligt, vi har kört iväg 25 ton för en månad sen samt 17 ton förra veckan. Får 87,5 öre/kg för blandskrot/bonnskrot.
 
T thx1138 skrev:
Jag har köpt mig ett gammalt torp med en gammal å sedan länge oanvänd vedpanna i köket. Hur gör en enklast får att få loss den från golv å vägg så att en kan forsla ut den ur huset? å har den något andrahandsvärde att prata om?

[bild]
[bild]
hej, fick du ut den? Jag har en likadan som jag vill gå ut från huset. Tänkte att man kunde skära i delar och bära ut bitarna. Frågan är med vad kan man kapa den?
 
den sitter fortfarande där den sitter. insåg att där nog är delvis inmurad asbest runt anslutningsrören, och det är mer än vad jag orkat ta mig an hittills. lös det så provar jag nog att skruva isär den, det ser ut som att den är byggd i sektioner som bultats ihop. slänga tipsar folk om också.
 
Det är inget alternativ att låta den vara och använda den då? Den är väl antagligen ansluten till nåt värmesystem?
 
A Alriksson skrev:
Underligt, vi har kört iväg 25 ton för en månad sen samt 17 ton förra veckan. Får 87,5 öre/kg för blandskrot/bonnskrot.
Låter som du har ett företag, skillnad på om man kommer någon enstaka gång med några hundra kilo skrot så är det viss skillnad mot om man kommer med flera ton.
Större volymer kan man få betalt för men för men inte för mindre.
 
M mattoys skrev:
Låter som du har ett företag, skillnad på om man kommer någon enstaka gång med några hundra kilo skrot så är det viss skillnad mot om man kommer med flera ton.
Större volymer kan man få betalt för men för men inte för mindre.
Det lär nog skilja från skrothandlare till skrothandlare. Jag har själv inte sett eller hört att man inte får nånting alls.......Finns en del häromkring som småsamlar skrot och åker med vanlig släpvagn och lämnar och en av dem lever nästan på det till och med.
 
min stuga hade kallställts utan att tappa vattnet i ledningarna innan jag tog över den, till och med de gamla elementen hade rostar å spruckit. Kör LLVP istället, och vedspisen ska jag la orka få igång nångång också för mysfaktorns skull.
 
M mattoys skrev:
Låter som du har ett företag, skillnad på om man kommer någon enstaka gång med några hundra kilo skrot så är det viss skillnad mot om man kommer med flera ton.
Större volymer kan man få betalt för men för men inte för mindre.
Ja, jag har företag.

Har fått betalt som privatperson också. Ett gäng batterier och ett några hundra kg blandskrot.

Priset idag vet jag inte vad det är. Ska skicka iväg några ton i vår/sommar.
 
Igår tog jag äntligen tag i det här. Eftersom jag hittills inte hittat någon bra beskrivning med bilder på hur det kan tänkas gå till så kommer här en kort sammanfattning av förfarandet. Pannan va en Norah 300 från Norahammars bruk, och vägde gissningsvis 2-300 kg.

Tillvägagångssättet var att:

1. Kapa rören och flytta ut den från väggen
2. Skruva bort de fyra bultarna som håller ihop pannan i ovankant (en bult kan ses på golvet i de två sista bilderna)
3. Bryta bort ovansidan med kofot (där fanns skruvar, men de var hopplösa)
4. Slå på en skarv på sidan ordentligt ett par gånger med slägga tills två sektioner hoppade isär några mm
5. Bryta på sprickan mellan sektionerna med kofot tills de lossade från varandra

Överlag så gick det hela väldigt mycket lättare än vad jag tänkt mig. Däremot så ångrar jag att jag inte var mer noggrann när jag tömde den på aska, allt i huset är numera täckt med ett ytterst fint asklager :(

Gammal panna delvis demonterad i renoveringsprojekt med verktyg och damm på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demonterad gjutjärnspanna i renoverat rum med verktyg och kofot på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedmonterad gammal Norah 300 panna med verktyg och aska på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avmonterade sektioner av en gammal panna med verktyg och askrester på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Informativt! Takk for deling. Hvordan tappa du av vatten før rivning?
Og var det greit å kopple på Norah 312 på samme rør?

Jeg har en 300 som er veldig gammel og full av rust. Lurer på å ta den ut.
 
Jag kan inte minnas att där var något vatten i den. Den hade stått i många år och förra ägaren hade låtit rören frysa sönder i hela huset, så det kan hända att det mesta läkt ut och resten dunstat.

Vad som passar på samma rör vågar jag inte uttala mig om. Jag rev ut alla rör pga ovannämnda frysskador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.