Byggahus.se
Sedan en tid tillbaka säljer byggvaruhusen inte längre bara produkter, de erbjuder även allt från produktmontering till snickeritjänster. Vi tittade närmare på upplägget och tjänsterna de erbjuder.

Du kan läsa artikeln här: Köpa hantverkare från byggvaruhusen
 
G
Aldrig mer montageservice från Bauhaus, eller Bauhaus heller för den delen.

Jag beställde en vara på Bauhaus-varuhuset, samt förklarade att jag ville ha den installerad. När varan kommit in fick jag åka in till Bauhaus och betala slutpenningen samt göra en beställning på installationen (inkl hemtransport). Efter några veckor hörde hantverkaren av sig och vi bokade ett datum för installation.

På utsatt tid kom hantverkaren för att installera. De påbörjade arbetet och rev bort lister och paneler, men sedan visade det sig att varan som kommit inte var den jag hade beställt. Bauhaus hade gjort ett misstag i samband med beställningen. Ny vara fick beställas, med 6 - 8 veckors leveranstid den här gången med...

När nya varan leverarats till Bauhaus kom jag och hantverkaren överrens om nytt datum för installation. Men då hantverkaren skulle hämta upp varan från Bauhaus fanns den inte där!

Så nu har vi bott några månader med en pågående ombyggnation, samtidigt som varan är försvunnen.
 
Men det låter ju inte som det är montagedelen som det är problem med här?

Utan Bauhaus som inte klarar av att hantera en beställning av en vara. Det skulle väl varit ungefär lika illa om du hade anlitat hantverkare från annat håll som skulle monterat varan från Bauhaus. Att varan skulle varit felaktig, och sedan försvunnen?
 
Att han kom på utsatt tid låter som rätt bra. Där brukar en stor mängd mindre bra hantverkare fallera.
 
Problemet tycker jag är att hantverkstjänsterna från byggvaruhusen är galet dyra. Räcker typ för hantverkaren att byta två blandare om dagen för att gå runt.
Jag förstår att restid ingår i fastpriset, men ändå... Ännu ett exempel med prisinflation med ROT-avdragen.
 
Ikea har haft kökshjälpen några år.
Att deras hantverkare kommer och monterar upp köket hemma hos dig.
Är ungefär dubbelt så dyrt som att anlita en snickare själv.

byggmax likaså,
Skulle bygga en altan för 3 årsen.
Monteringen via deras tjänst var strax över 40 tusen.
Jag byggde altanen själv på en helg!
Bra timpeng dessutom är jag ingen yrkesman, tänker en sådan borde gjort det ännu snabbare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.