Byggahus.se
Den burken sitter jag och tittar på just nu, och paniksurfar med en hysterisk fru i rummet bredvid. Vägrar kvistgenomslag...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Att måla med kvistlakk och spärrgrund är overkill.
2 lag med kvistlack är nog, sedan kan man toppstryka. Blöder det igenom då har man gjort fel från början.
Kvistlack är helt tätt
 
  • Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
En dum fråga, är det någon skillnad på kvistgenomslag och hur man ska göra för att undvika dem, beroende på om det är furu eller gran-virke?
Någon sa mig att det bara behövs shellack på gran och inte furu..

Edit: Aha, tvärtom är det tydligen..:
https://ottossonfarg.com/faq/ordlista/
Schellack
Schellack är ett spritlösligt sekret från en asiatisk sköldlus. I målerisammanhang, [ofta kallad kvistlack], används den som isolering av kvistar och kådrika fläckar på trä inomhus före målning. Utförs inte schellackering kan kådan tränga igenom färgytan och ge missfärgningar i form av bruna fläckar. Schellackering görs i första hand på furu. Gran anses mindre riskbenägen för kådblödning. Schellack penslas relativt flödigt 1-2 gånger och är övermålningsbar efter en halvtimme. Uppstår ändå kådgenomslag efter målning så går det att schellackera i efterhand på den målade ytan Schellack kan också användas på starkt sugande spacklingar för att minska sugningen i underlaget.
 
Redigerat:
Kvistlack som kvistlack.
Ska inte spela nån roll
 
Ragganof skrev:
Kvistlack som kvistlack.
Ska inte spela nån roll
Du menar träslag som träslag..?
 
Skulle nog säga båda
 
OK, då blåser jag på överallt, tack!
 
Skulle vilja varna för Alcro Panelgrund. Målade om taken, blev riktigt dålig av färgen och kunde inte vistas i huset på över 3 veckor. Yrsel, illamående, kräkningar.

Aldrig varit med om någonting liknande, och då har jag målat en hel del i mina dagar. Även besökare i huset blev dåliga och tyckte det kändes som åksjuka.

Nu har det gått flera månader och allt är bra igen.
 
S spaxx skrev:
Skulle vilja varna för Alcro Panelgrund. Målade om taken, blev riktigt dålig av färgen och kunde inte vistas i huset på över 3 veckor. Yrsel, illamående, kräkningar.

Aldrig varit med om någonting liknande, och då har jag målat en hel del i mina dagar. Även besökare i huset blev dåliga och tyckte det kändes som åksjuka.

Nu har det gått flera månader och allt är bra igen.
Det låter illa!
Själv hade jag mkt lite problem med min PVA-metod, dvs utspätt trälim och sedan Byggmax Midun trägrund + Midun Lackfärg V. Lite knepig kände jag mig bara just efter sprutningen av PVA men det slutade att lukta nästan helt på någon timme. Samma med grunden o färgen. Sprutade på 120 m2 tak, lister och alla nya furudörrar med Wagner P117 i juli och än verkar det inte bli några kvistgenomslag, men vi får väl vänta några månader till innan vi ropar hej...
Finishen är mer än godkänt med endast några få rinningar, och detta trots att första rummet blev rejält nersölat med PVA pga lite lossnande gamla färgavlagringar, läckage mm i Wagnern och innan jag fått kläm på rätt inställningar mm...
 
S spaxx skrev:
Skulle vilja varna för Alcro Panelgrund. Målade om taken, blev riktigt dålig av färgen och kunde inte vistas i huset på över 3 veckor. Yrsel, illamående, kräkningar.

Aldrig varit med om någonting liknande, och då har jag målat en hel del i mina dagar. Även besökare i huset blev dåliga och tyckte det kändes som åksjuka.

Nu har det gått flera månader och allt är bra igen.
Mycket märkligt, Panelgrunden har jag målat mycket med och inte upplevt det hemska som du drabbades av.
 
  • Gilla
spaxx och 1 till
  • Laddar…
S SpackelFredrik skrev:
Mycket märkligt, Panelgrunden har jag målat mycket med och inte upplevt det hemska som du drabbades av.
Nä jag tyckte också de va konstigt. Tills jag läste i nått test att denna färg har högt VOC (om det hette så).

I butiken jag handlade så hade dom hört om detta innan, en annan kund som varit med om samma sak.
 
S spaxx skrev:
Skulle vilja varna för Alcro Panelgrund. Målade om taken, blev riktigt dålig av färgen och kunde inte vistas i huset på över 3 veckor. Yrsel, illamående, kräkningar.

Aldrig varit med om någonting liknande, och då har jag målat en hel del i mina dagar. Även besökare i huset blev dåliga och tyckte det kändes som åksjuka.

Nu har det gått flera månader och allt är bra igen.
Jag har målat i princip hela vårt nybygge med Alcro panelgrund. Kände inget illamående och ingen annan heller.

Däremot så fungerar den inte något vidare mot kvistgenomslag. Jag grundade 2 varv och därefter 1-2 lager Alcro Servalac halvblank. Våra innerdörrar fick dock 2 strykningar kvistlack först och de har inte något genomslag överhuvudtaget. Jag uppleverer att ytor som utsätts för solljus drabbas mer (eller snabbare) av kvistgenomslag.

Jag ska snart måla mer träpanel i en renovering av ett annat hus. Jag kommer att prova kvistlack på sprayburk som verkar som en smart uppfinning. Min bygghandlare svär också att Nordsjö Spärrgrund eller vad den hette var väldigt bra mot kvistgenomslag. Jag vågar nog inte chansa igen dock.

/nochl
 
Tror att jag skrivit det tidigare i tråden, men spärrgrund har jag kört med, ett lager, torka 24 timmar, sedan ett lager takfärg med önskad glans. Märket minns jag tyvärr inte, kan ha varit Nordsjö? Köptes iallafall på Colorama. Andra lagret köptes på Rusta för att jämna ut kostnaden :)

Fem år sedan nu, inget genomslag.
 
Målade med herdins panel lasyr. Kvistlackade inte i gamla delen och tre år senare så inga genomslag . Det var i tak på råspont från 60 talet sååå kanske ingen risk för genomslag. Sen i taket på utbyggnaden på råspont från 2016 så kvistlackade jag med Beckers. Men det var ett misstag tillsammans med herdins. Det blev lite blankare finish där man hade kluttat lack. Läste sen typ häromdagen att Herdins inte skulle användas med kvistlack oopsie men syns inte så värst men jag vet ju att det är där
Efter två strykningar blev det täckande .
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N nochl skrev:
Jag har målat i princip hela vårt nybygge med Alcro panelgrund. Kände inget illamående och ingen annan heller.

Däremot så fungerar den inte något vidare mot kvistgenomslag. Jag grundade 2 varv och därefter 1-2 lager Alcro Servalac halvblank. Våra innerdörrar fick dock 2 strykningar kvistlack först och de har inte något genomslag överhuvudtaget. Jag uppleverer att ytor som utsätts för solljus drabbas mer (eller snabbare) av kvistgenomslag.

Jag ska snart måla mer träpanel i en renovering av ett annat hus. Jag kommer att prova kvistlack på sprayburk som verkar som en smart uppfinning. Min bygghandlare svär också att Nordsjö Spärrgrund eller vad den hette var väldigt bra mot kvistgenomslag. Jag vågar nog inte chansa igen dock.

/nochl
En kort uppdatering här. Då har jag även provat kvistlack på sprayburk samt Nordsjö spärrgrund med efterföljande vanligt snickerifärg Nordsjö vit. Kvistgenomslag genom hela huset. Värst på de ställen som utsätts för solljus. Panelen innehöll mycket kvistar så det ser inte så roligt ut.

Slutsatser:
Spray-varianten av kvistlack var dålig.
Nordsjö spärrgrund håller inte måttet den heller.
Det enda jag provat som hjälper (efter nu snart 5 år) är 2 lager vanlig kvistlack lagd med pensel följt av valfri färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.