Byggahus.se
M
Oj, kan det ha varit ett försäkringsbolags villkorsbilaga eller nått. Jag minns inte, nått på L tror jag. Jag googlade på typ vedförvaring pannrum eller nått i den stilen.
 
Stor hög med vedträn framför en husfasad, hemmaförberedelse för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu får vi se hur detta går:)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
M
Har man problem med fritidsintressen så skaffar man sig:)
 
Det är roligare att sysla än vad det är att frysa. Att frysa är ett riktigt tråkigt fritidsintresse; )
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
M
Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är roligare att sysla än vad det är att frysa. Att frysa är ett riktigt tråkigt fritidsintresse; )
Jag höll också på så i 7-8 år innan jag började klura på timpengen. Har alltid haft tillgång till gratis träd men när allt kom till sin spets så blev timpengen så låg i förhållande till en värmepump som förbrukar 6000kr/vinter att jag lade motorsågen på hyllan:) Numera blir det bara nån kubik i kaminen för myseldning så vedprocessorn får även den vila sig 4-5 år i taget.
 
M
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Micro skrev:
Jag har även hört att veden ska torka till året därpå ...alltså om allt du skrev här är gjort våren/ sommaren 2016 så kan veden eldas hösten 2017 efter att ha torkat ordentligt i veboden. :)
veden ska torka under tak minst 3 år sa alltid farfar :) så han hade 5 årsvedar tror jag :)
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
[bild]
Nu får vi se hur detta går:)
30-40 m3 det där är väl inte ens 20? iaf inte om det är 3 meters, kortlängder...
 
kulle
Vedvolym kan man diskutera i oändlighet :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
30-40 m3 det där är väl inte ens 20? iaf inte om det är 3 meters, kortlängder...
Detta är min andra vedhög för den här våren och jag har köpt det som 20 kubik och jag tror inte att jag har blivit lurad.

Den är 8 meter lång och mer än 1.6 meter hög. 8×1,6×3=38,4

Jag tror inte att jag har fått för lite ved. Jag är en nöjd kund.
 
Ser ut att vara fin ved.
:)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Markarbetaren skrev:
Tycker det går väldigt långsamt:D
Denna är lite snabbare, men kanske lite dyrare i inköp:)
[länk]
Anledningen att det går långsamt är att det är på en Elmiamässa det är filmat, där brukar dom spara på veden för att dom skall kunna visa hela mässan, kanske en något ovan operatör med...

Om man skall ha en snabb maskin så länkar jag till en här, nackdelen är att den inte tar grövre ved, skulle dock gissa att det skulle gå att få igenom det mesta av "hyltrans" ved med denna maskinen...

[video=youtube;RbcUu0TW11s]https://www.youtube.com/watch?v=RbcUu0TW11s[/video]
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Detta är min andra vedhög för den här våren och jag har köpt det som 20 kubik och jag tror inte att jag har blivit lurad.

Den är 8 meter lång och mer än 1.6 meter hög. 8×1,6×3=38,4

Jag tror inte att jag har fått för lite ved. Jag är en nöjd kund.
ja är det den andra högen kan det stämma totalt sett.... kört skotare några år så man brukar ha skaplig blick för det där... men svårt ändå på bild :)
 
Oj vilka häftiga maskiner ni länkar till :wow:

Markarbetaren skrev:
:)
[länk]

Zixten skrev:
[video=youtube;RbcUu0TW11s]https://www.youtube.com/watch?v=RbcUu0TW11s[/video]

RoBo skrev:
[länk] (y)(y)(y)
Om all veden hade varit klen nog för att "gå genom" en "Superpilke" maskin som Zixten länkar till så hade jag nog hyrt något liknande. Men nu är en betydande del av stockarna är för grova för att jag ska kunna lyfta dem.

Därför kommer jag att såga all ved med motorsåg och hyra en gammal hederlig hydraulisk vedklyv. Det lönar sig inte för mig att hyra två maskiner i år tycker jag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.