Byggahus.se
Jag har ett rum i källaren, där golver är uppreglat ca 100mm, trä reglar och golvspån samt plastmatta. I rummet finns en golvbrunn av någon anledning, finns inget vatten i rummet, det är typ ett förråd. Tyvärr så ansluter ett rör i brunnen, utifrån källartrappen där även en golvbrunn finns. Golvbrunnen av gjutjärn är ingjuten i betongsulan och med två förhöjningsringar upp till bef plastmatta. Till saken hör även att hela källaren är varmbonad.

Min fråga är då, hur skall jag ansluta brunnen till ett nytt laminatgolv, finns det ramar som passar mot ett 7mm golv, det är ju ej ett våtrum det är frågan om?
 
Ska du inte ta och plugga brunnen och lägga golv över ist?
 
De har ju gjort en dödssynd här o släppt in vattnet från en golvbrunn i källartrappen ute.
 
Ja, du får nog bestämma dig. Antingen golvbrunn eller laminatgolv, inte bägge delarna. Känns som ett recept för katastrof med uppreglade trägolv och annat i kombo med källare med golvbrunn.....
 
Kan du inte sätta ett tätt lock på brunnen och lägga golvet över? Enda risken är väl att man måste ta upp golvet om det skulle bli stopp nån gång.
 
Har tänkt om lite, sätter klinkers runt brunn ett par kvadrat, då kan man få ett någorlunda tät lösning, kanske inte optimal, men inte ovanlig i isolerade källare. Ska lägga någon bild på det senare.
 
  • Gilla
fr0lle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.