Byggahus.se
Hej!

Jag har börjat bygga altan på ett berg. Innan jag började bygga så var jag tvungen att hyra in en minigrävare för att gräva bort 50cm jord för att komma till berget där jag gjutit fast stolpskorna.
Eftersom berget lutar så blir den sista stolpen ungefär 150 cm hög och i min kommun så gäller följande lagtext: "altangolvet på något ställe är högre än 1,2 m från den ursprungliga marken".
Alla andra stolpar är okej. Men hur tolkar ni detta? Jag tolkar ursprungliga marken som den var innan jag påbörjade bygget. Annars så hade jag väl kunnat fylla på med den jorden jag grävt bort efter att stolpskon gjutits fast? Då hade det ju varit lugnt ändå. Tänker mest på när man t.ex gräver ner plintar i marken 70 cm, då räknar man ju från marknivån och inte där plinten startar, 70 cm ner i marken.

Hur tänker ni angående detta?

Mvh
 
Ofta hänger det på hur man definerar marknivån.
De flesta kommuner brukar ju definera det som medelnivån (så har man 2 m på ena hörnan och 1 m på andra så är medelnivån 150 cm....)

Men om texten säger "på något ställe" så låter det som om det egentligen skulle vara pliktigt...men om ingen säger ngt (ngn granne anmäler eller liknande) så är det ju ingen fara - tror inte det skulle drivas ett ärende på en stolpe ?
Annars får du väl diskret fylla upp med lite jord (innan det blir ngt ärende, för annars kan det i sig innebära marklov ?)?

/K
 
Det står ju "ursprungliga marken", det väljer jag att tolka som marknivån innan du grävde.
 
Som klaskarlsson är inne på; fyll upp jorden igen så är väl problemet ur världen? Vill du slippa att stolpen (som jag antar är i trä?) ligger i jord så gjut upp en drygt 30 cm hög klack runt din i berget ingjutna stolpsko, gjut fast en ny stolpsko överst i klacken och ställ stolpen i den. Fyll upp jord till överkant av klacken. Problem solved!
 
Anna_H skrev:
Det står ju "ursprungliga marken", det väljer jag att tolka som marknivån innan du grävde.
Antagligen för att ingen skall komma runt genom att ändra mraknivån, men som sagt; Är det en stolpe och TS fyller med jord et par dm så kommer det nog i praktiken inte bli några problem om det inte ser väldigt konstruerat ut :)

/K
 
Först ett litet påpekande: det är inte en "lagtext" som begränsar höjden till 1,2 meter. Det finns inte specificerat i någon lag hur hög en altan får vara, men praxis baserad på domar i MÖD är 1,2 meter, vilket är förklaringen till att många kommunet har denna höjd specificerad i sin dokumentation/hemsidor (etc).

Det som styr hur hög en altan får vara är luddig formulering om att den inte får ge intryck av att öka volymen på fastigheten. Så jag tror inte att ett ev hål i marken under altanen gör att man mäter höjden på ett annorlunda sätt, det är nog snarare så att det är den omkringliggande marknivån som bestämmer.
 
  • Gilla
messijah och 1 till
  • Laddar…
Har för mig att en av domarna som ligger till grund för 1,2m talar om att det inte får bildas ett användbart utrymme under altanen, för då skall den ingå i byggnadsytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.