Hej,

Som el-spotpris-kund så har jag numer rätt bra koll på husets förbrukning och såg en märkbar ökning nu när det blev kallare. FTX-aggregatet blev då huvudmisstänkt (vi har FV som uppvärmning av huset).

Har ett CASA R7-H Smart-aggregat och nu har jag läst mig till att det har en elektrisk eftervärmare på 1400 watt!
Fläktarna enbart ligger på dryga 300 watt.
Maximal totaleffekt 1765 watt.
Specifikationstavla för elektrisk enhet med prestandadata som flödeshastighet, spänning, effekt, ström och fysiska mått.

Sen läste jag i den närbesläktade tråden här om kWh för era FTX-aggregat att vissa inte alls nyttjar sin eftervärmare. Vad blir följden av detta?

Ett vecko-schema är inställt så att vardagar mellan kl08-15 så går aggregatet in i Borta-läge vilket drar ner fläktar till 20%...
Men påverkar schemat även eftervärmaren? Nej?
Digital display på väggmonterad enhet visar luftflödesjusteringar för olika lägen som "Hemma" och "Borta".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så min fråga blir helt enkelt om jag kan optimera inställningarna något mer för att komma ner i förbrukning?

Jag tolkar inställningarna här som att eftervärmaren aktiveras om det är kallare ute än 8 grader? Är det så enkelt?
Är det rimligt?
LCD-display visar meny från Swegon klimatsystem. Uppvärmning/kylning, sensorer och eftervärmare val är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostat med LCD-skärm, visar temperaturinställningar, märkt "Swegon", väggmonterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
surris
Ställ ner börvärdet på tilluften till 18 grader. Rotorn bör då klara att hålla den tempen när det är betydligt kallare ute än 8 grader. Blir även bättre omblandning på rumsluften om tilluften är kallare. Kan du leva med att det blir lite kallare tilluft när temperaturen kryper under nollan så kan du stänga av värmaren helt.
 
  • Gilla
Bandvagn
  • Laddar…
Okej, tack för tipset! Ska göra det.
 
Det ska absolut inte vara några problem att stänga av eftervärmaren.
Mät vad aggregatet förbrukar och räkna på om det ger något i plånboken med att sänka hastigheten på fläktarna. Personligen tycker jag att det är fint att komma hem till en hus som är ventilerat ordentligt.
Jag tittade nu. Mitt FTX ligger på 68W elförbrukning. I bortaläget 25% förbrukar det 22W. Det skulle bli en besparing på 0,322 kWh per dygn eller 10 kWh per månad. På sommaren blir besparingen lägre eftersom rotorn inte behöver återvinna något för att hålla temperaturen uppe på tilluften.
 
  • Gilla
Bandvagn
  • Laddar…
B Bandvagn skrev:
Hej,

Som el-spotpris-kund så har jag numer rätt bra koll på husets förbrukning och såg en märkbar ökning nu när det blev kallare. FTX-aggregatet blev då huvudmisstänkt (vi har FV som uppvärmning av huset).

Har ett CASA R7-H Smart-aggregat och nu har jag läst mig till att det har en elektrisk eftervärmare på 1400 watt!
Fläktarna enbart ligger på dryga 300 watt.
Maximal totaleffekt 1765 watt.
[bild]

Sen läste jag i den närbesläktade tråden här om kWh för era FTX-aggregat att vissa inte alls nyttjar sin eftervärmare. Vad blir följden av detta?

Ett vecko-schema är inställt så att vardagar mellan kl08-15 så går aggregatet in i Borta-läge vilket drar ner fläktar till 20%...
Men påverkar schemat även eftervärmaren? Nej?
[bild]


Så min fråga blir helt enkelt om jag kan optimera inställningarna något mer för att komma ner i förbrukning?

Jag tolkar inställningarna här som att eftervärmaren aktiveras om det är kallare ute än 8 grader? Är det så enkelt?
Är det rimligt?
[bild] [bild]
Jag har ett ca 10 år gammalt Casa R5 comfort-aggregat. Jag kör det alltid i normalläge och med den rot vxlaren igång så drar det ca 80 W. Behöver inte vxlaren gå igång så drar det ca 60 W. Har ett börvärde på tilluften på 20 grader och en inomhustemp på ca 22 grader. Tycker att det är bra att ha en lite högre inomhustemp så att vxlaren inte behöver gå igång så ofta (eftervärmaren behöver aldrig gå igång vid utetemp högre än ca 0 grader) ;)
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
surris surris skrev:
Ställ ner börvärdet på tilluften till 18 grader. Rotorn bör då klara att hålla den tempen när det är betydligt kallare ute än 8 grader. Blir även bättre omblandning på rumsluften om tilluften är kallare. Kan du leva med att det blir lite kallare tilluft när temperaturen kryper under nollan så kan du stänga av värmaren helt.
Testat lite nu, men verkar inte bli så.
Såhär ser temperaturerna ut just nu.
Digital display visar temperaturer för uteluft, tilluft och avluft i ventilationssystem från Swegon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Eftervärmaren går på fullt och fläktarna på ca 65-68%.
Digital display för ventilationssystem, visar temperaturinställningar och driftstatus, märke Swegon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Satt en elmätare på aggregatet och den drar 1,5kW.
Energianvändningsmätare visar 13.62 kWh för dagen, ström, effekt och spänning i realtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Uppvärming och styrsätt är inställt enligt följande:
Digital display med svenska menyalternativ för uppvärmning och kylsystem, knappar för navigering, märkt "Swegon".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Display av styrenhet, Swegon, visar temperaturinställningar för ventilation, "Tilluft 18°C", knappar nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har schema inlagt som sagt med bortaläge och då går ju även värmningen ner något men ligger ändå på ca 900-1000 W i förbrukning.

Igårkväll behövdes inte värmaren alls under en stund och då kom förbrukningen ner till ca 100 W.
 
surris
B Bandvagn skrev:
Testat lite nu, men verkar inte bli så.
Såhär ser temperaturerna ut just nu.
[bild]


Eftervärmaren går på fullt och fläktarna på ca 65-68%.
[bild]


Satt en elmätare på aggregatet och den drar 1,5kW.
[bild]


Uppvärming och styrsätt är inställt enligt följande:
[bild]. [bild]

Jag har schema inlagt som sagt med bortaläge och då går ju även värmningen ner något men ligger ändå på ca 900-1000 W i förbrukning.

Igårkväll behövdes inte värmaren alls under en stund och då kom förbrukningen ner till ca 100 W.
B Bandvagn skrev:
Testat lite nu, men verkar inte bli så.
Såhär ser temperaturerna ut just nu.
[bild]


Eftervärmaren går på fullt och fläktarna på ca 65-68%.
[bild]


Satt en elmätare på aggregatet och den drar 1,5kW.
[bild]


Uppvärming och styrsätt är inställt enligt följande:
[bild]. [bild]

Jag har schema inlagt som sagt med bortaläge och då går ju även värmningen ner något men ligger ändå på ca 900-1000 W i förbrukning.

Igårkväll behövdes inte värmaren alls under en stund och då kom förbrukningen ner till ca 100 W.
Verkar inte vara någon vidare verkningsgrad på den rotorn....hur är luftflödena? är de balanserade? helst bör det vara ca 5-10% undertryck. Är det massa smuts i rotorn? byts filter/rengörs?
 
surris surris skrev:
Verkar inte vara någon vidare verkningsgrad på den rotorn....hur är luftflödena? är de balanserade? helst bör det vara ca 5-10% undertryck. Är det massa smuts i rotorn? byts filter/rengörs?
Rotorn är den stora snurrgrejen centrerad i aggregatet? :) Ska kika. Men ser man "in" i den så att säga?


Ventilationen injusterades i våras, OVK. Så där hoppas jag kunna lita på att det gjordes OK. Men dom visade på mätverktyget där flödena och visade på vad det bör vara tills dom uppnådde det, och sen fick jag protokoll på det när allt var injusterat.

Filtren är bytta i våras, har precis beställt nya så ska testa det också.
 
Sen värmer den ju inte hela tiden. Nu t.ex. ser det ju mkt mer normalt ut.

Digital kontrollpanel för uppvärmningssystem visar temperaturinställningar och driftstatus i blå bakgrundsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. En applikationsskärm som visar energiförbrukning i kilowattimmar med ström, effekt och spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


167 W i förbrukning. Men per dygn totalt blir det ju rätt mkt kWh bara för ventilation...
 
B Bandvagn skrev:
Sen värmer den ju inte hela tiden. Nu t.ex. ser det ju mkt mer normalt ut.

[bild]. [bild]

167 W i förbrukning. Men per dygn totalt blir det ju rätt mkt kWh bara för ventilation...
Det där är väl hela husets elförbrukning?

Vi ligger runt 10-12 kWh per dygn nu när det är någon minusgrad och lite på plussidan.
 
R Runnis skrev:
Det där är väl hela husets elförbrukning?

Vi ligger runt 10-12 kWh per dygn nu när det är någon minusgrad och lite på plussidan.
Nej det är från mätaren jag satt på aggregatet. 🤪
Som sagt, drar den 1-1,5 kW så läggs ju kWh på rätt snabbt...

Men nu verkar det landa på mer rimliga nivåer när jag tweakat inställningarna mer, men det är ju för att det blivit mildare också. Varvtalen på fläktarna gör ju inte mkt på förbrukningen, det är ju värmaren som drar helt enkelt. Och det är ett stort aggregat i ett stort hus.

Stapelstolpediagram, energiförbrukning i kWh, daglig data, november, mobilappgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ändra reglersätt. Nu styr du regleringen på tilluften och då kommer aggregatet mata dit börvärde till alla pris och eftervärmaren kommer därmed jobba onödigt hårt.

Kan du styra med frånluftreglering istället så rekommenderar jag att du gör det istället :)
 
  • Gilla
Bandvagn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.