Byggahus.se
Finns något annat system än Festools som verkar ta en faslig tid att plocka fram?

Har sett plastskivor med anhåll och självcentrerande borr på bild men kan för mitt liv inte hitta någon som säljer dessa.
 
Jag har sett att Marc på The Woodwhisperer använde en sån när han byggde ett skåp till sitt snickeri. Kommer dock inte ihåg märke men det kan ha varit Kreg.
 
trattalask
Bosch har ett som jag har. Har dock inte hunnit använda mitt, fingerskada har hämtat produktionen i verkstaden lite. =/
 
Har också sett Marc använda en sådan. Hittar en del återförsäljare i USA. Men tror inte någon skickar en plastbit till Sverige ånda därifrån.
 
Så exakt vad tycker du är krångligt med Festools system? Det är pilligt som f-n första gången, ja, men när man lärt sig använda det är det inte alls speciellt krångligt.
 
Du kan kanske låna en Festool-grej och tillverka en egen list? Mitt 5mm centreringsborr har en styrhylsa på 9,5 mm, och det finns 10 mm borr som passar i en fräs med 8mm fäste.
 
agehall skrev:
Så exakt vad tycker du är krångligt med Festools system? Det är pilligt som f-n första gången, ja, men när man lärt sig använda det är det inte alls speciellt krångligt.
Jag har aldrig använt Festools system, men sett på youtube och med tanke på att jag kommer använda systemet på sin höjd 1 gång/år om ens så ofta känns det lite overkill.

Tänker mig en simpel jig som denna:

Enkel blå träjigg fastspänd på en träplank för borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men kan ej hitta något i Sverige
 
Jag känner ju lite att den där jiggen kan du slänga ihop rätt fort själv. En riktad och planad bit av något lite hårdare träslag. Sätt på en list på ena kanten som anhåll och märk sedan noga ut hålen och borra med pelarborr. Med tanke på att den ska användas 1 gång om året håller den i tio år och tar en timme att göra. Så hade jag löst det.
 
Bosch har ju samma system om du har deras skenor, skenan heter väl FSN RA 32 och sedan har de skenadaptern som heter FSN OFA. Adaptern är dock inte Boschunik utan passat till Festool OF1010 åtminstone, eventuellt går även 1400an att sätta i.

Jag hade skenor från Bosch sedan tidigare så jag köpte skenadaptern och borrade skenan själv med hjälp av en Elfa väggskena som ju har 32mm c-c. Här finns lite om hur jag gjorde:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...h-styrskenor-till-att-passa-fsn-ofa-ra32.html

Som redan sagts så kan du nog ganska enkelt göra en egen jigg liknande den du har på bild.
 
trattalask
badtastex skrev:
Bosch har ju samma system om du har deras skenor, skenan heter väl FSN RA 32 och sedan har de skenadaptern som heter FSN OFA. Adaptern är dock inte Boschunik utan passat till Festool OF1010 åtminstone, eventuellt går även 1400an att sätta i.
Tyvärr passar inte OF1400 direkt i adaptern utan man måste borra nya hål Ganska lätt operation. Jag påbörjade men hann inte bli klar i brist på lämplig försänkare.
 
Är det inte så löjligt att dessa hålsystem är mönsterskyddade och därmed finns inga produkter att köpa?
 
hantverkare1 skrev:
Jag har aldrig använt Festools system, men sett på youtube och med tanke på att jag kommer använda systemet på sin höjd 1 gång/år om ens så ofta känns det lite overkill.

Tänker mig en simpel jig som denna:

[bild]

Men kan ej hitta något i Sverige
Då är vi på samma nivå. Fördelen med Festools prylar är att det finns index så att man får hålen på rätt nivå från kanten etc. Jag tycker det är skitsmidigt att använda även om jag måste fundera lite varje gång. Skulle man använda prylarna mer än en gång per år skulle det inte vara något problem.


Toddbertuzzi skrev:
Själv tänkte jag göra mig en sådan häringa jig:

[länk]
Det där är ju nästan en exakt kopia av vad Festool har, fast utan finesser.

Johan Gunverth skrev:
Är det inte så löjligt att dessa hålsystem är mönsterskyddade och därmed finns inga produkter att köpa?
Jo. Det är rätt löjligt. Men samtidigt tror jag att en av anledningarna att det saknas produkter är att det troligen krävs en del precision i hur hålen borras. Därmed så är det inte för var och en att pyssla med detta. (Vi som hänger här är ändå ett lite speciellt släkte...) Detta gör att marknaden blir liten. Det hela underlättas inte av att det är ett mm-baserat system och därmed är det väldigt udda för jänkarna som annars är glada i att platsbygga kök och skåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.