32 mm är väl inte sååå udda för jänkarna
1 1/4" är 31,75 mm

Det är nog vi som anpassat oss till tumsystemet.
Om detta vore nytt idag så skulle det troligen vara 30 mm cc.

Titta på många mått som är udda men ack så nära tum.
Gipsskiva 1/2"
Spånskiva 5/16 eller 3/4"
Golvspån 7/8"
OSB är jag inte säker på 3/8"
Masonit 1/8"
Varför är det vanligt med kopparrör 28 mm, 1 1/8" kanske är svaret

Protte

agehall skrev:
...
Jo. Det är rätt löjligt. Men samtidigt tror jag att en av anledningarna att det saknas produkter är att det troligen krävs en del precision i hur hålen borras. Därmed så är det inte för var och en att pyssla med detta. (Vi som hänger här är ändå ett lite speciellt släkte...) Detta gör att marknaden blir liten. Det hela underlättas inte av att det är ett mm-baserat system och därmed är det väldigt udda för jänkarna som annars är glada i att platsbygga kök och skåp.
Jag var nämligen på ett inredningssnickeri som hade "hemgjorda" CNC-borrade jiggar för två olika system ("IKEA" och något annat) och frågade var de köpt dessa. "- Det finns inga, man får göra dem själv."

Jänkarna har 10-15% spill i byggbranschen p.g.a. att de inte klarar av att räkna rätt med bråktal, så de har inget att säga till om. :D

OSB tror jag är 7/16"
Sen har vi ju virkesdimensionerna, vilka alla basera sig på att virket sågas i tum före råplaning. Det lustiga är att jänkarnas "two-by-" har bredden 38 mm, vilket råkar vara 1½".

agehall skrev:
Det hela underlättas inte av att det är ett mm-baserat system och därmed är det väldigt udda för jänkarna som annars är glada i att platsbygga kök och skåp.
Jag uppfattar det som att 32-mm systemet trots allt vinner ganska mycket mark i US. Om man söker lite så hittar man olika jiggar från Kreg, Rockler, Veritas m.fl. samt ganska många artiklar som berömmer systemet. Tyvärr så verkar de enklare jiggarna inte gå att hitta i EU med lätthet men jag har inte vänt på alla stenar så det kanske går att hitta någonstans.

Jag tror en del av problemet med tillgängliga jiggar är som du också antyder att det krävs en viss precision vid tillverkningen och att jiggen måste ha en viss flexibilitet/mångsidighet vilket gör att den kostar lite att tillverka. Eftersom priset då blir högre så vill inte privatpersoner och småfirmor som bara skall tillverka ett skåp om året lägga ut dessa pengar. (Visst det finns undantag, jag själv t.ex.)

Veritas jiggsystem finns ivarjefall här om det skulle vara av intresse:
http://www.fine-tools.com/cabinetmaking.html
men med tanke på priset så kan det nog vara väl så bra att satsa på ett Festool eller Bosch system istället.

Här hittade jag även en (amerikansk) sida med lite matnyttig information om någon är intresserad:
https://davelers.com/32mm/Basics/157.html

Detta var krångligare än jag trodde.
Med tanke på att jag snart fyller år (Juni😀)
så får det bli Festools system.

• Gilla
agehall
  • Laddar…
Hej, vet inte om du har fått tag i jiggen än? Men den ni visar från Kreg har jag och den funkar bra. Verktygsproffsen är återförsäljare av Kreg i Sverige, finns att beställa där.

Knappast aktuellt svar men om någon annan trillar i i tråden och råkar leta efter samma sak, så finns en borrmall 32mm från Wolfcraft. "Wolfcraft 4650000" på Hornbach för typ runt 500kr.

• Gilla
jaktuv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.