Byggahus.se
Svärfar skruvade upp några meter för att demonstrera hur panelen Kommer att se ut med bårder etc. Ser bra ut!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åkte en tur till tippen och målade idag. Det är tillfredsställande att få se mer handfast resultat jämfört när jag som kontorsråtta producerar telefonsamtal, e-post och dokument.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 5 till
  • Laddar…
Har inte gjort så mycket idag, skyfflar en del tegel och fog som låg kvar. Får bli en tur till tippen efter jobbet i morgon.

Svärfar har börjat regla. Reglarna fästa med vinklar i lättbetongen och i trästommen. Kan ordna en bild i morgon.

Vi bestämde oss för att riva vindskivorna, osäker om de heter så när de sitter bakom hängrännorna. På takfoten undertill på takstolarna har det varit spikat två brädor och sedan en plywoodskiva som buktat, säkert för att den sugit åt sig lite fult från luften. Vi bestämde oss för att riva ner allt detta och sätta upp nytt. Våndats över vilken kulör den ska ha, svart som hängrännorna eller grått som knutar. Har nog bestämt mig för grått men behöver fundera.

Längst ner mot sockeln blir det en liggande bredare bräda, den kommer att målas svart så den får samma färg som sockeln.
 
andersgd skrev:
Vi bestämde oss för att riva vindskivorna, osäker om de heter så när de sitter bakom hängrännorna.
Jag har alltid fått höra att den kallas för frontbräda.

Jag skulle målat den i samma kulör som knutar och vindskivor.
 
  • Gilla
andersgd
  • Laddar…
Bilder på reglingen
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns eluttag i huset men inget antennät eller datanät. Vid tidigare renoveringar har jag passat på att sätta upp cat6 uttag och antennuttag på strategiska platser, frun är inte helt nöjd... Passar på även nu att få in i vardagsrummet så att jag slipper strömma Netflix över WiFi, vilket hackar ibland, och slipper ha antennkabeln genom fönstret. Borrade in en rot dosa och fortsatte ut. Slangarna läggs innanför isoleringen och jag kommer då ner i källaren där jag hsr spridningspunkt och kommande överlämningspunkt för fiber.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Naturligtvis hittade jag ett rör där jag först satte dosfräsen, gör inte så mycket då vi senare ska renovera vardagsrummet samt att det är bakom gardinen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Några timmars målning även ikväll. Linoljefärgen är trevlig att arbeta med och imponerande vad bra pigmenten täcker även när man späder tunt i första strykningen.

Idag har jag målat takfot, knutar och brädan som i botten sluter mot sockeln. Har en rejäl trave tillsågat som ska målas vitt. I morgon är det middag på lokal med familjen så målar nog bara en del grått senare på kvällen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
Tomture61
Har aldrig sett elrör/slang utanpå hus förut :) men det finns väll ingen plast i ytterväggar antar jag.
 
Kul med ett Norrköpingsprojekt till. Funderar som bäst på vart ni befinner er!?
 
Tomture61 skrev:
Har aldrig sett elrör/slang utanpå hus förut :) men det finns väll ingen plast i ytterväggar antar jag.
Kanske inte optimalt. Väggen består inifrån av gips, treetex, bräda, luftspalt, plankvägg, gamla vindpappen som syns och slang. Ovanpå det sätter vi 90 mm isolering, vindduk, läkt för luftspalt och panel. Jag bedömde därför att de hamnar på den varma sidan av av väggen.

Får passa på att bygga nät när man har chansen :)
 
iSnobben skrev:
Kul med ett Norrköpingsprojekt till. Funderar som bäst på vart ni befinner er!?
Karlshov på gränsen mot Haga.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Riktigt skönt med Cat 6 nät, när det väl är på plats. Jag gick upp på vinden och ner i lämpliga garderober o dyl för att dölja kablage. Mycket nöjd med de "osynliga" kablarna.
 
Tips på när du drar el rör.

När du passerar ett hörn så passerar man inte i samma höjd utan man ligger lågt på ena väggen och sen drar man det "rakt upp" genom hörnet och så att man hamnar högt på den andra väggen. Då slipper man problem med knivskarpa hörn och mycket lättare att dra kabel.

Dina rotdosor som sitter i kombination är mycket viktigt att de verkligen sitter 100% kloss ann. Det finns väldigt lite justermån nämligen när man ska dit med kombinationsramen.


Sen tycker jag att det är händelse att riva mexitegel. Tycker att det kan vara det snyggaste som ett hus kan vara byggt av. Men ett helt 4 kantigt hus blir väl inte helt rätt med mexitegel. försvisso.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
RoTe
-=fullmoon=- skrev:
Sen tycker jag att det är händelse att riva mexitegel.
Ja det är verkligen en händelse, en mycket positiv sådan! :p
 
  • Gilla
Hojte och 5 till
  • Laddar…
Senior skrev:
Riktigt skönt med Cat 6 nät, när det väl är på plats. Jag gick upp på vinden och ner i lämpliga garderober o dyl för att dölja kablage. Mycket nöjd med de "osynliga" kablarna.
Mina föräldrar har ett enplanshus med källare där jag gjort något liknande. Jag kan ibland sakna att vi har låglutande tak, och dessutom ingen lucka upp att inspektera. Efterhand som vi renoverat rummen har jag passat på att komplettera med uttag men får en liten spridningspunkt på ovanvåningen och en spridningspunkt i källaren.

Vi har haft en ful utvändig stege för att komma upp på taket. Stegen är borttagen nu och ett kommande projekt är att ta upp en lucka invändigt så att vi kan inspektera vind samt att i samma "hål" få en lucka ut på taket. Tills vidare får vi vid behov sätta en stege på framsidan där taket huset bara är en våning. Vet inte riktigt vad en sotare säger om det :)
 
-=fullmoon=- skrev:
Tips på när du drar el rör.

När du passerar ett hörn så passerar man inte i samma höjd utan man ligger lågt på ena väggen och sen drar man det "rakt upp" genom hörnet och så att man hamnar högt på den andra väggen. Då slipper man problem med knivskarpa hörn och mycket lättare att dra kabel.
Tack! Synd jag inte visste det, tänkte när jag rundade hörnen att det blir skarpt. Ska passa på att dra i kablarna innan vi lagt igen väggen ifall det blir svårt...
 
Halva huset är som sagt byggt på 30-talet och halva på 70-talet. På originalritningarna ser det ut som att det var träfasad och jag har för mig att mexisten kom på 60-talet. Jag har trott att vårt hus fick mexisten i samband med utbyggnaden, men icke. När man byggde ut valde man av någon outgrundlig anledning (lathet?) att inte ta bort teglet utan bygga in den. Gör kanske egentligen inte så mycket med invändigt har vi riktigt tjocka mellanväggar när man passerar nya och gamla delen. För mig är det märkligt att göra så. Här kan man också se att vi reglat lite tjockare för den bård som ska fortsätta upp.
IMG_4087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolering, vindduk och läkt för att få luftspalt. I morgon ska vi börja sätta panel! Ska bli kul att börja skönja hur det ska se ut. Vi kommer att behöva göra uppehåll och gå vidare med annat när vi kommer till fönstret på bottenvåningen. Fönstren kommer inte förens i början på juli.
IMG_4088.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Familjens minsta hjälper också till :)
IMG_4089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret byttes i höstas och vi ska flytta ut det för att få det bättre i i liv med fasaden. Vi har också bytt fönster i badrummet när vi renoverade där, men det fönstret får sitta kvar då det är kaklat emot karmen.
Har under dagen gjort tredje strykningen på takfot och frontbräda. Är riktigt nöjd med den gråa färgen mot hängrännans svarta. När jag mängdade färg så visste jag hur vi skulle göra med takfot, kommer att behöva köpa ett 10-tal liter extra med grå färg.
IMG_4091.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har så klart målat idag också.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.