Byggahus.se
Snyggt perhed! Jag har ingen värstinghyvel men kan ställa upp och låna ut till en möbelsnickarkollega. Speciellt om man bjuder på bra inköpskanaler. Alltid roligt med personer med samma intresse i närområdet.
 
Ola: Lut-frågan svarade min idol rolcar på. Jag följde bara hans instruktion och tycker det blev kanon. Jag vill bevara den ljusa björken som mkt som möjligt.

Mkt observant och det är en följd av design, förenkling och misstag. Jag sågade mkt riktigt ur lådfrontarna ur ett stycke med bordsågen, det blev 7 bitar. Jag limmade ihop stycket utan lådfrontarna och gjorde vanliga tappar på sidorna. Då kunde jag göra samma typ av tapphål överallt. Gjorde även det fatala misstaget att inte tänka på att luckorna blev större än lådfronterna pga att sågklingans bredd försvinner. :thumbdown: Då vart jag tvungen att limma dit en extra bit i luckan -> mer "topptjockt".

Sedan sabbade jag vänstra lådfronten och vid det laget hade jag tröttnat på att försöka hyvla till raka brädor så jag tog en färdig bit med en rejäl kvist uppe i vänstra hörnet.

Detta skrivbord var lite inspiration: http://karlfolkesson.se/skrivbord/

Jo de är fina de där plankorna på Bauhaus för typ 60000:-/kbm. :x
 
Ok, tack för svar idol-rolcar:) Brukar själv också sikta på ickegulnande ytbehandlingar när jag snickrar i ljusa träslag, ska läsa på lite om lut.

Per, man lär sig alltid av sina misstag, med tanke på att detta är din första möbel tycker jag den är jättesnygg och misstagsfri, sinkarna blev skitbra.
 
  • Gilla
perhed och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Ett sådant vackert skrivbord skulle jag inte gömma/klämma in i hörnan av ett rum. Nej, placera bordet lite mer i centrum, det är det värt.
 
  • Gilla
perhed och 1 till
  • Laddar…
Sambon såg ett gosedjurszoo på Pinterest så här är vår verision av det. Största arbetsinsatsen var hennes:
20151110_192322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jacobsnickrar och 4 till
  • Laddar…
  • IMG_20151219_190823.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas_123 och 12 till
  • Laddar…
Uppesittarkvällen varades i snickarboden, det kom ut en liten julklapp. Ett handtag till en tårtspade. Gjort av syrén med lite osmo-olja.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf och 3 till
  • Laddar…
Min första skryttråd så be kind! :surprised:

Har byggt en sittbänk till min fru, som julklapp, utav vårt första köksbord i ask som vi först tänkt kassera.
Det är ca 40mm tjock stavlimmad ask. Dimensionerna är 1100mm bredd, 390mm sittdjup och 450mm höjd. Pga av dimensionerna hade jag en del utmaningar med tanke på vikten och tjockleken och där vissa snitt krävde en del, men det gick bra till slut.

Sidorna och sittdelen är fogade i lite under 45 grader då jag ville ha en 2 graders lutning på sidorna.
Jag har använt 5st 10mm-Dominos på varje sida samt Titebond III. Jag hade tänkt såga in Splines för hållfasthet och framförallt utseende men jag hann inte med så det fick bli en renare look. Jag tror att det kommer att hålla ändå.
Innan slutmonteringen fasade jag sidorna i 22.5 grader. Efter montering kapade jag ca 10mm på fasen för att undvika en vass kant. Jag slipade sedan ner kanterna för att få en mer rundad look. Till slut sandade jag upp till 180-papper och applicerade Osmo hårdvax. Avslutade med några snabba drag med 600-papper och fick en mycket len och fin slutyta.

Verktyg använda:
Festool sänksåg, Dewalt bordssåg, Festool Domino, Festool Rotex 150mm, Festool Deltaslip, LN hyvel och stämjärn samt Veritas frishyvel. Parallelltvingar från Bessey. Sandpapper upp till 600. Behandlad med Osmo ofärgad.

Lärdomar:
JAG ÄLSKAR FESTOOL!! Dessa maskiner räddade mig när tiden började ta slut och dessa var helt avgörande för slutresultatet. Det gör lite ont i hjärtat då jag precis upptäckt tjusningen med hyvlar och stämjärn.
Handverktygen hjälpte verkligen för de mindre justeringarna men jag är inte tillräckligt duktig på hyvlingen för att kunna skapa ett sånt här projekt utan slipmaskinerna.
Jiggar är A och O vid sådana här byggen. Skapade en jigg för att såga gerfogarna vilket fungerade mycket bättre än "frihandssågning" på bordssågen.
Man kan inte understryka tillräckligt hur viktigt det är med "torrpassning" av fogarna inför limningen!

IMG_6790.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6789.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6787.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6786.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6792.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Silversnicker och 28 till
  • Laddar…
Snygg bänk, bra jobbat! Inte för att vara sån men den ser ut att vara i lönn snarare än ask...:| jag kan dock ha fel men det ser väldigt lönn ut med dom där mörka små inslagen.

Hur gjorde du med limningen, dvs hur fick du tryck på fogen?
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Ola C skrev:
Snygg bänk, bra jobbat! Inte för att vara sån men den ser ut att vara i lönn snarare än ask...:| jag kan dock ha fel men det ser väldigt lönn ut med dom där mörka små inslagen.

Hur gjorde du med limningen, dvs hur fick du tryck på fogen?
Tack! Första riktiga möbelprojektet.
Hmm intressant. Det är ask enligt spec men det var så länge sedan vi köpte bordet så jag är inte säker. Det var på ROOM för ca 15 år sedan och jag har för mig att de inte sålde något i lönn då.

Ang fogen försökte jag först genom att bygga 45-graders limmjiggar som kunde pressa ihop fogarna vinkelrätt mot varandra men de gled bara så till sist använde jag helt enkelt 4st av Besseys paralleltvingar. 2 60cm på kortsidorna och 2 100cm på långsidan. Sedan lät jag Domino-brickorna göra sitt och lät de räta krafterna trycka ihop även diagonalt. Jag tror inte att jag kunnat få fogen så mycket tätare så jag är ganska nöjd. På bilden syns en liten mörkare linje vid fogen men den syns mer på bild än i verklighet och den är i princip osynlig. Vid beröring är fogen helt slät och sömlös.
 
Jättefin bänk och jättefin beundrare som skymtar i bakgrunden!
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Blev ju super.

Svårt att se men jag tror inte heller att det är ask. Lönn skulle det kunna vara
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Jättefin bänk DarrenB! Jag håller med Pär, sträcker mig så långt som att säga att det definitivt inte är ask! Lönn är det jag först hade gissat på, men efter att ha zoomat in lite är jag inte bensäker på det heller! Men definitivt mer lönn än ask i alla fall!
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Superfin bänk, helt i min smak!
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Kanske inte så mycket att skryta över, men jag gjorde två trofésköldar till en kollega.
IMG_0911.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jacobsnickrar och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.