Byggahus.se
Min bestickskorg har en greppvänlig handtag i form av ett tillslutet rör. Av någon anledning vände jag upp och ner på korgen och det kom åtskildiga centiliter gråsmutsig vatten ur handtaget. Maskinen stod stilla hela natten men vatten tömdes inte ur handtaget. Det är inga stora mängder men räcker för att mo illa av själva tanken att den finns där.
Har någon varit med om sånt?
Vad är det som saknas i handtaget: tätning eller dräneringshåll?

Det är en helt ny Elektrolux Diskmaskin av Modell ESL7630RO
Har skrivit till Elektrolux service i tisdags men hittills inga svar....
gaia
 
Då skall du se ,eller inte, vattnet när den diskar.
 
Utseendet skrämmer mej inte så mycket som det som kan gro och lukta illa när vattnet blir stående där en längre tid. Det är väl inte meningen att det ska vara så ? Eller är det något fördel med det som jag missat?
fortfarande inget svar från producenten....
gaia
 
Det står ju vatten kvar lite över allt i en diskmaskin efter att den är färdig.
Fördelen är i detta fall att tillverkningskostnaden blir billig.
Ingen dyr designer eller beräkningsingenjör.
Förhållandevis enkelt och billigt plastsprutningsverktyg mm.
 
ta en liten borr och borra några lämpliga dräneringshål på undersidan av handtaget? tar en minut och problemet är ur världen?
 
  • Gilla
rothman
  • Laddar…
Ropia skrev:
ta en liten borr och borra några lämpliga dräneringshål på undersidan av handtaget? tar en minut och problemet är ur världen?
Ja, det kunde Elektrolux ha gjort från början. De kanske gör det på nyare ex om dom får veta om det?

elektroluxaren,jag förstår att det samlas kondens här och där inne i maskinen och på diskat gods men diskvatten är en helt annan sorts vatten.
....fortfarande ingen svar från Elektrolux. Har egentligen ingen bevis att jag skrev mail till dom för den bara försvann när jag tryckte på "skicka"
gaia
 
Det är inte kondensen jag avser!
Utan en äcklig skitig illaluktande gegga som gömmer sig på de mest utstuderade ställen...
Och det är väl ingen som tror att aktieägarna går med på den kostnaden detta inovativa förslag för med sig
 
Redigerat:
nu fick jag svar från service som beklagar och föreslår att jag köper en annan korg som har enl bild en helgjuten handtag. Med andra ord ska jag betala ca 300kr för att bli av med en konstruktionsfel. Jag svarade med att jag var inte nöjd med lösningen och kommer att varna andra om detta konstruktionsfel. Nu vill dom se en bild på min korg och det har dom fått. Fortsättning följer....

Elektroluxaren, jag förstår att man ska rensa filter och andra vrår så att maskinen inte börjar lukta illa men inte många som vet att man ska behöva tömma ut handtaget i korgen så det kan vara framtida irritationsmoment när man söker källan till dålig lukt i sin i alla andra avseenden mycket bra diskmaskin.
Om E-lux nu har en korg som fungerar bättre så kan dom bara i framtiden installera den i sina maskiner. Det var bla min tanke bakom all skrivande :). Annars skulle jag kanske borra några håll och hålla tyst om det :)
gaia
 
Redigerat:
sorry jag är tekniker.
jag föredrar veta i stället för att tro.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Fick samma råd från Elekrtolux service som här från Ropian att borra några håll .... eller besöka deras service med kvitto och alla registreringsnummer. Fick veta att den är inte påtänkt att bytas ut i dagsläget.
Nu ska det borras men ni andra som har likadan bestickkorg Elektrolux som på bild ska göra samma sak. Testa om ni får in vatten i handtaget och sen borra :)
hoppas jag lyckats infoga bilden
gaia

P1070495.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
sedan produkten börjades tillverkas i början på förra året tills i dag (i 9 varianter) har reservdelsnumret för bestickkorgen ändrats, vad denna ändring utgörs av är okänt ev bara en annan underleverantör.
design och tillverkning by Italy (Zanussi).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.