Byggahus.se
Hej

Jag håller på att göra en liten hockeyrink i trädgården. Har någon förslag på hur jag kan göra linjerna/cirklarna på hockeyplanen typ som de gjort på isen på denna plan?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KarinOscar
  • Laddar…
Lägg ut linjerna med tunn plast eller målar dem på en vitmålad betongplatta och frys sedan is.
 
På uterinkar nu för tiden så köper man ett set med papperslinjer som man spolar fast i isen. Papperet är riktigt tunt, typ silkespapper. När vi var små körde vi med en variant som är både billigare och enklare att justera själv: nämligen måla linjerna på isen med vattenfärg. Både papper och vattenfärg kräver ju att du spolar några lager ovanpå.
 
Ymer skrev:
Här är ett exempel på papperslinjer: [länk]

Lycka till!
Intressant men kanske lite väl dyrt för mitt hobbyprojekt.
 
Ymer skrev:
På uterinkar nu för tiden så köper man ett set med papperslinjer som man spolar fast i isen. Papperet är riktigt tunt, typ silkespapper. När vi var små körde vi med en variant som är både billigare och enklare att justera själv: nämligen måla linjerna på isen med vattenfärg. Både papper och vattenfärg kräver ju att du spolar några lager ovanpå.
Intressant, hade ni något smart sätt för att mäta ut linjerna/cirklarna innan ni började måla?
 
Google upp måtten på en hockeyrink och räkna om så dom passar din rink. Du kan ju märka upp på tex sargen vart blå/röda linjerna kommer på varje sida. Så har du kvar det tills nästa gång för att snabbt måla upp. Kan ju göra någon mall i kartong för målburslinjer och mitt/teknings cirklar. Även märka ut på sargen och sen bara mäta ut vart dom kommer.
 
Gör först isen.Rolla linjer med akrylat färg på isen. Se så bygger du upp med isen några varv.
Cirklarna kan du göra med ett snöre. ett snöre sätter du i mittcirkeln och så knyter du det i rollern på rätt avstånd. sen är det bara rolla på.
Detta gjorde vi när jag jobbade som vaktmästare på en idrottsförening. funkade perfekt.
 
Pitea skrev:
Gör först isen.Rolla linjer med akrylat färg på isen. Se så bygger du upp med isen några varv.
Cirklarna kan du göra med ett snöre. ett snöre sätter du i mittcirkeln och så knyter du det i rollern på rätt avstånd. sen är det bara rolla på.
Detta gjorde vi när jag jobbade som vaktmästare på en idrottsförening. funkade perfekt.
Hur gjorde ni för att få raka linjer?
 
peter_sweden skrev:
Hur gjorde ni för att få raka linjer?
Spänn ett snöre mellan sargarna och styr längs det.
 
Vi gjorde precis som peter_sweden skrev. Vi använde en roller som var lämpligt bred för tex mittlinje. och en smal för cirklarna. funkar perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.