Byggahus.se
Drosen skrev:
Kul projekt!
Jag gjorde själv en mancave i gillestugan.
Projektor, HTPC och 5 spelkonsoller :).
Låter mer som en boycave....
 
  • Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
20l spackel, 35l väggfärg senare så börjar det bli fason på man cave:en. Portar monterade (Lindab) samt portöppnare (Hörmann Supramatic P), extra knappar/kodlås, elcentral och lysrör (delvis monterat). Nu är semestern slut så det får bli premiärgrogg i min man cave :)

Garage 821.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

GT i johel572:s man cave :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Ska bli kul att se slutresultatet för just nu ser det ut som ett vanligt garage :)
 
Ramnemark skrev:
Ska bli kul att se slutresultatet för just nu ser det ut som ett vanligt garage :)

Är väl näääästan definitionen av man-cave:wow:

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Inte i min ordbok. Garage är ordet för garage ;). Min Man-Cave kommer vara ett bio/tv-spelrum, även till att avnjuta lite god dricka ;)
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Bio och TV-spel blir det inte. Spela gör man på PC annars får det vara.

Min man cave består av källare och garage. Källaren (gammalt pannrum, tvättstuga och WC) har under vintern fått nyputsade väggar, renoverade fönster och ett jämt golv. Just nu är det fullt av verktyg från garaget där så därav inga bilder. Tanken är väl att ha ett elektroniklabb och en roddmaskin där nere och i garaget hade jag tänkt svetsbord, arbetsbänk och en soffa/kyl samt plats för jobbdator. Då kan man meka på hobbyobjektet (skall införskaffas) och umgås.

Ett flipperspel skulle jag dock vilja ha men det får nog inte plats. Jag får nog inte plats med en soffa heller utan att göra avkall på arbetsbänken. Så det kanske bara blir en rullpall :)
 
johel572 skrev:
Bio och TV-spel blir det inte. Spela gör man på PC annars får det vara.

Min man cave består av källare och garage. Källaren (gammalt pannrum, tvättstuga och WC) har under vintern fått nyputsade väggar, renoverade fönster och ett jämt golv. Just nu är det fullt av verktyg från garaget där så därav inga bilder. Tanken är väl att ha ett elektroniklabb och en roddmaskin där nere och i garaget hade jag tänkt svetsbord, arbetsbänk och en soffa/kyl samt plats för jobbdator. Då kan man meka på hobbyobjektet (skall införskaffas) och umgås.

Ett flipperspel skulle jag dock vilja ha men det får nog inte plats. Jag får nog inte plats med en soffa heller utan att göra avkall på arbetsbänken. Så det kanske bara blir en rullpall :)
Sorry, jag tycker inte det kvalar som mancave. Men å andra sidan går inte ett bra garage av för hackor heller, så jag ser gärna fortsättningen!
 
20150804_140019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en riktig bastard till PLC hemma (Siemens LOGO! 6ED1 052-1FB00-0BA6) med 230V AC ingångar(!). Denna blir perfekt att bara hänga in i el-centralen för lite garageautomation ☺

Bilden visar en tankekarta.
 
  • Gilla
Moltas och 2 till
  • Laddar…
Jag tror det blir impulsknappar på alla platser i garaget. Borde bli lättast att få till.

Sedan ska jag nog försöka få till impulsutgångarna på portöppnarna. Dessa är ju 4-kanals så det borde gå att få till Öppna port 1, Öppna port 2, tända lyse och starta motorvärmare trådlöst från portöppnardosan.

Skymningsreläet får nog sköta ytterbelysning och fönsterspottar utan inblandning av PLCt. Det fungerar ganska bra så som det är nu.
 
Kul med lite automation :)
 
blackadder skrev:
Låter mer som en boycave....
Nintendo-generationen har växt upp vet du.
Om du tycker det är barnsligt med tv-spel så skulle du nog bli förvånad över hur gammal genomsnittsspelaren är idag. Nästan hälften är dessutom kvinnor.
 
Redigerat:
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Styrningen blir något i den här stilen (stämmer inte överens med tankekartan). Två brytare och ett relä tänder/släcker alla tre grupper av lysrör. Tänder i sekvens med 1s mellan grupperna. Sedan ett relä och timer som styr det utvändiga motorvärmaruttaget.

Reläerna styrs av var sin portöppnare och kan således styras trådlöst med en portöppnardosa. Dosorna har 4-kanaler så jag kan styra bägge portarna samt lyste och motorvärmaren med samma dosa.

Garage Auto P2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blockdiagram över styrning av lyse och motorvärmare
 
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
Jag måste nog ta fram oscilloskopet för att lista ut hur signalerna från portöppnaren ser ut. Det var inte lika självklart som jag trodde.

Jag tänker då inte köpa ett original relä (HOR1) för 27€. Det tycker jag är magstarkt för ett simpelt relä.
 
Eftersom semestern är slut går vi in i ett lugnare tempo. Idag har jag spacklat, slipat och grundat smygar och fönster för tredje gången. Jag har även fått källartrappen putsad i veckan så det skall bara torka så skall jag måla sockeln.

20150808_104322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150808_104341.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150808_104418.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150808_104436.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Drosen skrev:
Nintendo-generationen har växt upp vet du.
Om du tycker det är barnsligt med tv-spel så skulle du nog bli förvånad över hur gammal genomsnittsspelaren är idag. Nästan hälften är dessutom kvinnor.
Då blir det alltså bara en "cave"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.