Byggahus.se
Hej

Har ni byggt eller har annan erfarenhet av CA Boden?
Vi har fastnat för deras stugor Mariefred eller Björkbacka. Har ni dessutom foton blir jag överlycklig.

Tack å tack!
Eva
 
Sorry för att jag tar upp en gammal tråd, men hur gicket för er? Köpte ni CA-boden? Håller själv på att kolla på dem och funderar på att slå till =)
 
Både jag och eerieva köpte CA Boden till slut.
Hon köpte Björkbacka har jag för mig, och jag Onsala.

För mig har det iaf funkat bra (jag tror det har gått bra för eerieva också, men hon får svara för sig själv :)), med leverans i tid och med utlovat material.

Söker du på CA boden här i forumet så får du lite fler trådar om det.
tex:
http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/27002-erfarenhet-av-www-caboden-se.html
http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/68297-ca-boden-modulhus-foer-sjaelvbygge.html


/K
 
Hejsan Chrille

Vi är helnöjda !! Jag rekommenderar verkligen CA-Boden - Bra tillmötesgående, bra pris och en rejäl stuga.
Se vår blogg, den säger allt :)

www.storon.blogspot.com
 
Hej,
Köpte i somras friggeboden Ekerö från CA Boden. Eftersom jag inte kan måla etc själv var allt fabriksmålat vid leveransen. Allt fungerade jättebra och jag har nu ett riktigt litet, välisolerat hus på plintar.
MVH
Birgitta
 
Birgitta Alexius skrev:
Hej,
Köpte i somras friggeboden Ekerö från CA Boden. Eftersom jag inte kan måla etc själv var allt fabriksmålat vid leveransen. Allt fungerade jättebra och jag har nu ett riktigt litet, välisolerat hus på plintar.
MVH
Birgitta
Du måste lägga in några bilder på din bod. Gärna om du har några från själva monteringen, och lite före- och efter-bilder.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Hej Klaskarlsson!

Har någr frågor ang CA boden. Funderar på att bygga Onsala, precis som ni byggt.
Har även läst på er blogg. Men har några frågor.

Är ni fortfarande nöjda med er stuga?
Vem dimensionerade era plintar som stugan står på?
Köpte ni all isolering av CA boden?
Räckte fästmaterialet vid monteringen?

/ Jim
 
Hej Jim.
Japp stugan står fortfarande upp :)
Har inte haft några problem med kvaliteten på stugan.

Jag dimensionerade plintarna själv. Såhär i efterhand skulle jag tagit i med det dubbla, inte för att dom inte håller, och jag grävde ned dom tillräcklig osv, men det var väldigt svårt att mäta in stugan så alla plintarna hamnade exakt rätt när dom bara är 10 cm i diam, och jag har fått fixa lite med det i efterhand (ett ställe har jag tex ersatt med lecablock).

Jag köpte isolersatsen från CA-boden.
Japp det var en av de saker som jag uppskattade mest med en stugleverans vs lösvirke: Allt fanns med så man slapp åka fram och tillbaka till byggaffären hela tiden :)

/K
 
Redigerat:
Ok
Då har du 95mm stomme i väggarna? Funkar bra på vintern?

Ang plintarna, var det kommunen som informerade om tjälfritt djup i området? Hur djupa gjorde du dem?
Borrade du till plintarna? Eller handgrävde ni?
/ Jim
 
Japp 95mm i väggarna -funkar faktiskt förvånansvärt bra även nedåt minus 20, eller lägre (vilket det kan bli i Dalarna om vintern).
Men då är det ju betydligt mer i tak och golv iofs (195 har jag för mig), och jag har lite (för) få fönster...

Tjälfritt djup sökte jag mig till (köpte ett par böcker om att bygga hus) och sedan kan man halvera tjälfritt djup genom att isolera runtom plintarna (vilket jag har gjort). Så för den marktyp jag har (morän) blev det 160 cm, och jag har då hadgrävt 80-90 cm och isolerat. Har funkat bra och har inte haft ngt problem med tjällyft på de 8 år huset har stått där, utan endast normala sättningar det första åren (ett par cm, vilket jag även märkte på mitt helt nybyggda parhus, byggt av entrepenör jag bodde i för ett par år sen, så det känns rätt normalt)

Problemet jag har stött på är som sagt att 10cm diam plintar kräver oerhört exakt inmätning för att få huset mitt på alla plintarna(ett par plintar missade lite och ngn lite mer, vilket som sagt har krävt korrigeringar). Sklle jag bygga igen skulle jag köra 20cm och mäta ännu noggrannare

/K
 
Har ännu inte kommit fram till något beslut ang bygga/inte bygga stuga. Funderar på att tillverka väggar i sektioner hemma och sedan montera väggarn m kranbil/ hjullastare på plats.

Men väggblocken som ca-Boden levererade hur är de uppbyggda ?
Inte är det väl 3st stående 45x95 reglar i varje väggblock?
Monterar man en regel på toppen av väggblocken som binder dem samman innan montage takstolar?

/ Jim
 
kobenet skrev:
Har ännu inte kommit fram till något beslut ang bygga/inte bygga stuga. Funderar på att tillverka väggar i sektioner hemma och sedan montera väggarn m kranbil/ hjullastare på plats.

Men väggblocken som ca-Boden levererade hur är de uppbyggda ?
Inte är det väl 3st stående 45x95 reglar i varje väggblock?
Monterar man en regel på toppen av väggblocken som binder dem samman innan montage takstolar?

/ Jim
Vet inte om du som egenbyggare skulle tjäna så mycket på det ?
Om du nu inte har en väldigt otillgänglig byggplats, men då får du å andra sidan problem med kranbilen :)

Har ngn bild på hur blocken är uppbyggda (http://1.bp.blogspot.com/_v2sjyoykuIE/RpaX_nxGOgI/AAAAAAAAAHs/tP5WbIw2VQw/s1600/DSC00184.JPG)

3st 45x95, 1 st 45x95 i botten och två stycken uppe - för ett block utan fönster då dvs.
Takstolarna fäster man i hammarbanet uppe på blocken sen med vinkeljärn

Sen är det vindpapp och läkt utanpå samt panel då, förutom en lockpanel mellan varje block som man spikar på i efterhand förstås...

/K
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.