Byggahus.se
Jag har avlägsnat ett stort antal stubbar "från markytan"
(men inte under markytan så man kan plöja mm :) ) -
man gräver runt om - hugger bort "skiten" (tillräckligt mkt
jord med tanke på vad man har för kedja ...) från stubbsi-
dorna med sin inte-favorit-yxa - så kapar man stubben
med motorsåg - sågen skall helst kunna kapa stubben
"rätt av" - dvs man skall inte behöva "såga runt" - och
ju grövre kedja (3/8 0.404 7/16 1/2 tum etc) desto bättre
- och helst inte en chisel-kedja osv ... massa detaljer ...
men det går hur bra som med lite gott förarbete ... och
helst inte en 3/8 LP hobbykedjesåg skulle jag tro ... .

Å andra sidan tar en hygglig stubbfräsare inte så mycket
betalt så att det stör ("på landet" i vart fall) om man sam-
lar ihop några stubbar ... .
 
  • Gilla
Jönas och 1 till
  • Laddar…
Jag har tex en Hva 395 XP med 28 tum svärd och 1/2 tum
sk chipper-kedja som är ganska okänslig för "skit" i någor-
lunda rimliga mängder pga att den mera hamrar än skär loss
sågspånet (som jag fattat det ... notera skärens runda hörn
istf de vanliga skarpa ... :) ) ... funkar bra till de flesta "stora
stubbar" efter relativt måttligt förarbete ...

DSC00886.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC00888.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC00891.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MEN det är ju alltid en hygglig arbetsinsats som fodras för
dylikt i vilket fall ... :) ... .
 
Redigerat:
  • Gilla
Jönas och 1 till
  • Laddar…
Jag har med tagit bort ett flertal stubbar med handkraft, spett, yxa, motorsåg och massor av svett och svordomar. Det var bland annat thujastubbar, granstubbar och två ekstubbar. Det tog lång tid och slet duktigt på motorsågens kedja och svärd med all jord och skit.
En dag passerade en grävmaskin utanför. Jag sprang ut och frågade om han möjligen ville hjälpa mig med att ta bort några stubbar. Jodå, inga problem. Han tog upp stubbarna jag hade kvar snabbare än jag hann peka ut vilka det var. De djupa rötterna som jag inte kunde gräva upp slet han upp direkt.
Det som tog längst tid för honom var att köra in på uppfarten. Tror det tog mindre än tio minuter för honom att bespara mig MASSOR med jobb.
Jag skall aldrig mer gräva upp en stubbe för hand, det är inte värt jobbet. Nu hade jag tur, men låt någon med maskin göra det.
Som parentes kan jag säga att när jag frågade om 500kr var ok eller om han ville ha mer sade han att han inte ville ha något alls för detta. Han fick ett flak öl instucket i hytten innan han körde, och han såg inte ledsen ut för det.
 
  • Gilla
nilles88 och 11 till
  • Laddar…
Jag har precis tagit bort en björk med 80 xn bas. Motorsåg är bara att glöms. Får slipa kedjan hela tiden. Tog fram tigersågen o styckade stubben. Funkade bra.
 
  • Gilla
nadoj och 1 till
  • Laddar…
Mitt favoritverktyg när jag tar bort stubbar är en vanlig flaskdomkraft, en 10 tonare från Biltema används mest. På bilden så tar jag bort en tallstubbe på ca 50 cm diam ett år efter trädet fälldes. Spett, spade, fyllhammare och yxa är de andra verktygen, motorsågen undviker jag i det längsta. IMG_1657.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Limpan4all och 1 till
  • Laddar…
Jätte jobbigt
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Uffe_xx skrev:
Mitt favoritverktyg när jag tar bort stubbar är en vanlig flaskdomkraft, en 10 tonare från Biltema används mest. På bilden så tar jag bort en tallstubbe på ca 50 cm diam ett år efter trädet fälldes. Spett, spade, fyllhammare och yxa är de andra verktygen, motorsågen undviker jag i det längsta.[bild]
När vi ställde pannan på plats använde vi en sådan domkraft...smart liten grej.
 
palbin skrev:
Jag har avlägsnat ett stort antal stubbar "från markytan"
(men inte under markytan så man kan plöja mm :) ) -
man gräver runt om - hugger bort "skiten" (tillräckligt mkt
jord med tanke på vad man har för kedja ...) från stubbsi-
dorna med sin inte-favorit-yxa - så kapar man stubben
med motorsåg - sågen skall helst kunna kapa stubben
"rätt av" - dvs man skall inte behöva "såga runt" - och
ju grövre kedja (3/8 0.404 7/16 1/2 tum etc) desto bättre
- och helst inte en chisel-kedja osv ... massa detaljer ...
men det går hur bra som med lite gott förarbete ... och
helst inte en 3/8 LP hobbykedjesåg skulle jag tro ... .
Jag var tänkt att göra något i den stilen den behöver bara bli osynlig.
 
En bra tigersåg med bra blad har jag använt och det fungerar ok.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag har tagit fem stubbar på tomten, tänkte som du först och började med motorsåg och spett. 2 timmar senare hade 10% av första stubben kommit bort och sågen va kass och jag va trött. Sen dess ringer jag stubbfräsarn direkt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Låt det ta lite tid (1-2 år) och borra ett antal hål i stubben.
Stubbar är stenhårda och inte alls lätta att såga. Så fort man sågar grus så tar sågen inget alls.
Jag gjorde precis så med en stubbe efter en björk med 4 stammar på ca 40 cm var. Nu efter 4-5 år börjar den mjukna så den blir lätt att ta bort. De tar tagit tid men blir förmodligen ganska enkel att plocka bort.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
engs
Grävt upp en björkrot, grävde/rev då också upp 5-8m långa rötter, för att minska risken dels för att de kryper upp och skadar klipparen, dels att det sjunker ihop när de förmultnar.
Såg ut som en bombkrater innan det var klart. Men tog vara på grästuvorna och det gick att lappa ihop det mesta.

Använde spade, korphacka, spett och tigersåg, fick försöka se det som träningspass och tillfredsställelsen när jag hade hela roten lös var nästan värt det... men rent tidseffektivt är det naturligtvis förkastligt.

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
thundercat och 1 till
  • Laddar…
Päronträdet där hemma fick rost och sågades ner.Lämnade ca 1 meter ovanför mark. 5 meter bort har jag ett gigantiskt körsbärsträd. En madrass runt detta och ett rejält kedjespe så gick det att vincha upp skiten. Tog 20 cm i taget väntgade ett tag till marken gav efter 20 cm till osv. Tog några timmar totalt men effektiv tid var väl 10 minuter
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ja det är ett bra tips. På de träd jag tagit bort på tomten har jag lämnat 2-3m av stammen som hävarm och sedan använder jag kraftiga spännband till närmaste stadiga träd. Väldigt effektivt men fortfarande en massa jobb om trädet är lite större.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vinkelslip med diamantklinga kan vara en idé annars. Inte lika känslig som en motorsågskedja.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.