Byggahus.se
Hur jobbigt är det att gräva och såga bort en stubbe med spade och motorsåg?

DSCI0496.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så stor är stubben någon som har gjort det? Det vill säga tagit bort en liknande stubbe på samma sätt.

Är det värt att prova?

Eken är en vedhög nu :)

• Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
Stubbfräs för helvete. Hade en hemma i veckan och på 20 min va hela skiten borta, en tall som va större än din.

• Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
Motorsågskedjan lär ta stryk! Spade är jobbigt. Låt det ta lite tid (1-2 år) och borra ett antal hål i stubben. Fyll hålen med gödsel och du ska se att stubben ruttnar ganska fort. Är det mycket bråttom får du offra en motorsågskedja (tänk då också på brandfaran med kring flygande gnistor).

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Låt det ta lite tid (1-2 år) och borra ett antal hål i stubben. Fyll hålen med gödsel och du ska se att stubben ruttnar ganska fort.
Det det är en ekstubbe så det tar kanske en stund för den att ruttna?

• Gilla
kest och 5 till
  • Laddar…
Det är den sista roten som alltid går rakt ner som är problemet. Stubbfräs is the shit för träd av den där storleken.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Stubbfräs för helvete. Hade en hemma i veckan och på 20 min va hela skiten borta, en tall som va större än din.
Jag har aldrig prövat en sådan, är det vettigt att bara hyra en och köra på för en ensam nybörjare?

Nej man köper hela tjänsten, inte bara hyra maskinen.

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har tagit bort en ekstubbe (c:a 50 cm diameter) med spade, yxa och fogsvans. Jag har också tagit bort en tallstubbe ( c:a 60 cm i diameter) med borr+ hästskit och jag måste säga att det är värt att vänta 2 år !

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Jag har tagit bort en tallstubbe av den storleken för typ 20 år sedan. Jag och flera medhjälpare höll på i 3 dagar. Och lyckades dessutom förstöra en vinsch.

Jag röstar också på stubbfräs.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Nej man köper hela tjänsten, inte bara hyra maskinen.
Jag gillar att göra sådan saker själv.

• Gilla
Mattsan33 och 1 till
  • Laddar…
Kan bara hälla med tidigare inlägg, kör med stubbfräs, hyr, köp eller lös på annat sätt. med använd stubbfräs!
hade en liknade stubbe, fast björk, på tomten hemma som jag försökte med spade och motorsåg, efter en dag och två kedjor senare så ringde jag ett nummer och bokande en kille med stubbfräs. ( ej att förväxlas med ståfräs...)
tog två veckor innan han hade tid, men väl på plats så tog det 25minuter så var stubben bara ett minne blott.
Klart värt dom 500:- han tog.

• Gilla
Pegasusus och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Jag har tagit bort en ekstubbe (c:a 50 cm diameter) med spade, yxa och fogsvans. Jag har också tagit bort en tallstubbe ( c:a 60 cm i diameter) med borr+ hästskit och jag måste säga att det är värt att vänta 2 år !
Räcker det med två år även om det är en ekstubbe? Tror ni att det duger med hönsskit?

hempularen skrev:
Jag har tagit bort en tallstubbe av den storleken för typ 20 år sedan. Jag och flera medhjälpare höll på i 3 dagar. Och lyckades dessutom förstöra en vinsch.

Jag röstar också på stubbfräs.
"stubbfräs" menar ni att jag ska anlita en gubbe att göra det eller att jag ska hyra en maskin?

Stocktaub skrev:
Kan bara hälla med tidigare inlägg, kör med stubbfräs, hyr, köp eller lös på annat sätt. med använd stubbfräs!
hade en liknade stubbe, fast björk, på tomten hemma som jag försökte med spade och motorsåg, efter en dag och två kedjor senare så ringde jag ett nummer och bokande en kille med stubbfräs. ( ej att förväxlas med ståfräs...)
tog två veckor innan han hade tid, men väl på plats så tog det 25minuter så var stubben bara ett minne blott.
Klart värt dom 500:- han tog.
Jag gillar att göra sådan saker själv men tack för ditt svar. Om jag inte skulle gilla det så är det klart att det är värt 500 kr att ta bort stubben i så fall :)

Oj jag glömde att nämna att det rör sig om husets vårdträd. Det var så att det började bli ruttet och såg farligt ut så jag har sågat ner det och gjort ved av det. Ett nytt vårdträd ska inom kort planteras vårdträdet ska ju vara ett frisk träd, men vad ska jag göra med stubben ur ett vidskepligt perspektiv? ;)

Jag tror att jag borra i den om väntar några år...tack för svaren det är skönt att kunna säga att jag har tagit bort stubben själv.

Redigerat:
  • Haha
kest
  • Laddar…
harry73
Spara stubben som den är, sätt en stor blomkrika ovan på. Gamla stubbar är bra skyddsplatser för t ex paddor

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
harry73 skrev:
Spara stubben som den är, sätt en stor blomkrika ovan på. Gamla stubbar är bra skyddsplatser för t ex paddor
Paddor är bra djur och om stubben hade stått någon annanstans så hade den fått vara men, men inte just där. Nu känns det som om det är aktuellt att skynda på processen lite, men ändå vill jag göra det själv. Lustigt hur man fungerar ibland. Kan själv ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.