Byggahus.se
Dett med fönster har blivit som en religion!
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Om man ta bort fokus på de estetiska och gå på funktion och vad som är prisvärt? Vilket kan tänkas va bäst energimässigt?
 
Aldrig PVC....har man inte råd med riktiga grejer så kanske det är bättre att bo i lägenhet istället för att sabba huset för framtida ägare! Eller att spara tills man har råd.
 
  • Gilla
Johan_A_M och 2 till
  • Laddar…
Macarus skrev:
Som många varit inne på måste det vara huset som avgör.

För den som har öga för detaljer så ser man skillnad på PVC och träfönster, precis som man ser skillnad på riktig spröjs och fuskspröjs. Även om det bara handlar om känslan av att "något är fel". Vad som sen spelar roll eller inte beror på huset. Personligen tycker jag det är åt fanders med PVC-fönster på ett äldre traditionellt hus. På ett sånt hus tycker jag alufönster är nästan lika fel.

Varför?
1. Det estetiska: profiler och mått på bågarna ser inte bra ut på PVC-fönster och sällan på alufönster. Ger just känslan av "vad är det för något som är konstigt med fönstren".
2. Underhållsfritt betyder omöjligt att underhålla. När ditt PVC eller alufönster har tappat färgen kan man inte måla om det. Då är det bara att byta. På de 25 åren du haft det kanske du fått måla om ditt träfönster 1 eller 2 gånger men det går att fortsätta med i 100 år till med ett fönster av bra kvalitet. Blir någon del av fönstret dålig går det enkelt att foga i nytt trä. Och rent miljömässigt är det väldig skillnad på en eller två ommålningar och att behöva köpa nya fönster, för att inte prata pris...
3. Ett plast eller alufönster kan man inte heller byta färg på. Att faktiskt färgsätta fönsterbågarna kan pigga upp många hus och vara en central del i en mer traditionell färgsättning. Många PVC/alufönster kan man inte ens få i annat än standardfärger som kritvitt, än mindre byta färg på till t.ex. traditionell grönjord eller gulockra.



@Helioz: Med ditt resonemang är det ingen skillnad på ett lackat trägolv och en plastmatta som imiterar trä... Personligen tycker jag ju dessutom träfönster ska målas med linoljefärg...
Nu har du lite fel. Går hur bra som helst att måla om Alu fönster, samt beställa från fabrik i olika färger.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Marre666 skrev:
Aldrig PVC....har man inte råd med riktiga grejer så kanske det är bättre att bo i lägenhet istället för att sabba huset för framtida ägare! Eller att spara tills man har råd.
Så du menar att träfönster endast är en statusgrej som de rika har råd med? Patetiskt
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
Helioz skrev:
Så du menar att träfönster endast är en statusgrej som de rika har råd med? Patetiskt
Nej, men jag menade att det är bättre att isf spara tills man har råd med riktiga grejer och visst är det så i vissa fall att inte alla har råd med samma saker, finns vissa som anser att det är en rättighet att ha 55 tums oled tv, en ny bil och att åka på semester till Thailand på lånade pengar, jag väntar hellre lite längre och köper kvalitet med riktiga pengar! Och nej jag är inte rik!
 
H
Aluminium, det finns inga alternativ enligt mig. Har Elitfönter stänger ute ljuder bra utifrån också.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
nickepeck skrev:
Om man ta bort fokus på de estetiska och gå på funktion och vad som är prisvärt? Vilket kan tänkas va bäst energimässigt?
Om vi ska prata lite mer objektivt nu så är dom riktigt billiga pvc fönster riktig skit håller nog dom flesta med om man får gå upp på dom dyrare pvc fönsterna så får man ett okej fönster. Men i dom svenska tär/alu fönsterna så är gångjärn, tätlister och andra detaljer av högre kvalitet. Sen blir ju gammal plast smutsig och blekt med tiden inget man ser på hål men är man nära ås syns det.
 
Redigerat:
Vad är det som är skit med dom billiga pvc-fönstren? Glasen, beslagen eller något annat?
 
dof skrev:
Vad är det som är skit med dom billiga pvc-fönstren? Glasen, beslagen eller något annat?
Beslagen är riktigt dåliga och olika kvalité på plasten.
 
Sitter de samma glas i pvc fönster som i trä fönster?
 
Kan du ge något exempel på tillverkare som är dålig? Antar att du har personlig erfarenhet av dåliga fönster?
 
dof skrev:
Kan du ge något exempel på tillverkare som är dålig? Antar att du har personlig erfarenhet av dåliga fönster?
Har inga namn men jobbar mycket med fönster installatörer och vissa billiga är riktig skit bytts ut efter 5 år ibland. Inte bara jag som säger det finns andra tråden där folk säger exakt samma sak.

TS borde läsa igenom detta om han inte gjort det:
http://www.byggahus.se/renovera/pvc-fonster-allt-du-behover-veta
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Ja men det gäller väl även träfönster och är väl inget specifikt för just pvc-fönster? Eller är alla trä, trä-alu fönster per automatik kanonfönster utan problem, bara för att dom inte är tillverkade i plast?
 
  • Gilla
SWAG YOLO
  • Laddar…
dof skrev:
Ja men det gäller väl även träfönster och är väl inget specifikt för just pvc-fönster? Eller är alla trä, trä-alu fönster per automatik kanonfönster utan problem, bara för att dom inte är tillverkade i plast?
Jo du har rätt därför jag skrev svenska tär/alu fönsterna för dom är bra finns så klart skit också som velfac 200i är helt värdelös. Men med pvc är det hela tiden priset och hitta så billigt fönster som möjligt därför jag varnar för att vissa av dom billiga pvc fönsterna är riktig skit.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.